بهمن نقیبی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود:این موضوع ناشی از مصرف لبنیات سنتی و تماس با دام های آلوده توسط روستائیان است.
وی همچنین تصریح کرد:دامداران و کسانی که با دام سر و کار دارند بیش از دیگران در معرض ابتلا به تب مالت هستند.
نقیبی ادامه داد:گروه های شغلی از قبیل دامپزشکان،دام داران،کارگران کشتارگاه ها،قصابان،زنان روستایی و مصرف کنندگان محصولات لبنی غیر پاستوریزه درخطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
وی اظهار کرد: راه های ورود این باکتری به بدن انسان از قبیل خوردن و یا نوشیدن محصولات لبنی آلوده و یا پاشیده شدن ترشحات دام آلوده به پوست خراشیده شده، چشم و فضای دهان یا بینی است.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تاکید کرد:مهم ترین اقدام برای کنترل و کاهش تب مالت افزایش میزان پوشش واکسیناسیون دام ها است.
نقیبی اضافه کرد:تب مالت بیش از آن که کشنده باشد، یک بیماری مزمن و موذی است که درمان آن طولانی بوده و افرادی که به آن مبتلا می شوند دوران سختی را سپری خواهند کرد.
مدیر کل دامپزشکی قزوین، تب،سردرد،عرق فراوان، لرز،خستگی،بی اشتهایی،بی حالی،ضعف عمومی بدن،کاهش وزن، درد مفاصل و کمر دردهای شکمی و بزرگ شدن کبد و طحال را از علایم بیماری تب مالت عنوان کرد.
نقیبی در ادامه یادآور شد:بیماری تب مالت یکی از مهم ترین بیماری های باکتریایی قابل انتقال بین انسان و حیوان است و از جنبه های اقتصادی و بهداشت عمومی مورد توجه ویژه قرار دارد.
وی همچنین به خسارت های ناشی از بروز بیماری تب مالت اشاره کرد و گفت: این بیماری خسارت هایی از جمله کاهش تولیدات دامی براثر سقط جنین و افزایش هزینه های درمانی را در بر دارد.
مدیرکل دامپزشکی قزوین در پایان افزود: با رعایت واکسیناسیون به موقع دام ها، شستشو و گند زدایی دامداری ها و پرهیز از مصرف محصولات لبنی نجوشیده تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری می کند.
استان قزوین دارای 536 واحد صنعتی با جمعیت دامی 20 هزار راس گوسفند، 78هزار راس گاو و 884 واحد روستایی با جمعیت دامی 930 هزار راس گوسفند و 75 هزار راس گاو می باشد.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19کارشناس وشش کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
7390*3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری** انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.