به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، دکتر وحید ابراهیم نژادحمیدی با اشاره به اینکه پایش و مراقبت بیماری های ویروسی VHS و IHN در ماهیان قزل آلای رنگین کمان تمامی مراکز پرورش و تکثیر استان انجام می شود، افزود: در این طرح کارشناسان با مراجعه به مزارع فعال سردآبی ضمن نمونه گیری از استخرها و تکمیل پرسشنامه های لازم، جزئیات عملیات پایش را در سامانه اطلاعات جغرافیایی سازمان دامپزشکی کشور ثبت می کنند.
وی ادامه داد: بیماری ویروسی VHS که به سپتی سمی خونریزی دهنده ماهیان هم معروف است، بیشتر اوقات در روزهای سرد سال و در ماهیان قزل آلا بروز می کند و اگرچه قابل انتقال به انسان نیست، اما باعث بروز تلفات سنگین و خسارت های اقتصادی جبران ناپذیر در استخرهای پرورش آبزیان می شود.
حمیدی، عمده راه انتقال این بیماری به استخرهای آبزی پروری را از طریق ابزار و وسایل آلوده، آب و غذا و جابه جایی بین مزارع عنوان و به آبزی پروران توصیه کرد: ضمن رعایت اصول و شرایط امنیت زیستی و توجه به دستورالعمل های سازمان دامپزشکی، از جا به جایی ماهیان بدون اخذ مجوز حمل و گواهی بهداشتی قرنطینه ای اداره های دامپزشکی خودداری و بچه ماهی، تخم چشم زده و غذای ماهیان پرورشی خود را نیز تنها از مراکز مجاز تحت نظر سازمان های دامپزشکی و شیلات تهیه کنند.
به گفته وی، آبزی پروران باید در اصلاح ساختار بهداشتی مزارع خود اهتمام جدی داشته و هرگونه تلفات و موارد مشکوک در استخرهای خود را در اسرع وقت به دامپزشکی اطلاع دهند تا اقدام های بهداشتی و قرنطینه ای لازم انجام شود.
وی یادآور شد: از جمله اهداف اجرای این طرح تعیین میزان شیوع بیماری در مزارع، دستیابی به اطلاعات لازم برای اجرای برنامه های پیشگیری از بروز بیماری، پیشگیری از گسترش بیماری و ارتقاء وضعیت بهداشتی و شرایط امنیت زیستی مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی است.
حمیدی در پایان افزود: با توجه به راه اندازی آزمون های تشخیص بیماری های ویروسی ماهیان سردآبی در استان، تمامی آزمایش های تشخیص مولکولی بیماری های VHS و IHN در بخش مولکولی آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی مواد غذایی با منشاء دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین با استفاده از تجهیزات مدرن آزمایشگاهی و به روش Real Time PCR و Conventional PCR انجام می گیرد.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19 کارشناس، 6 کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
7390/8054* خبرنگار: گیتی سیمیاری** انتشار دهنده: رضا اسدی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.