امروزه بدون شک یکی از شرایط توسعه یافتگی کشورها، رسیدگی به مناطق محروم و آسیب دیده از مسایل اجتماعی و اقتصادی مانند روستا بوده و به همین جهت، این نوع مناطق در کشورهای مترقی و توسعه یافته بهره مند از بسیاری امکانات و تجهیزات حتی شهرنشینی هستند.

توسعه روستاها طی سال‌های اخیر به منظور رفع مشکلات روستاییان در زمینه‌های مختلف از جمله برق، آب آشامیدنی سالم، گاز و تلفن از جمله برنامه‌های اولویت‌دار دولت‌ بوده که انجام آن براساس آمارهای منتشر شده در بسیاری از استان‌ها زمینه مهاجرت معکوس را پس از چند دهه در کشور ما فراهم آورده است.

یکی از سیاست‌های مهم دولت، به خصوص طی یک دهه گذشته، مساله گازرسانی به روستاها، به خصوص مناطق دور افتاده و محروم بوده تا جایی که این روزها اخبار خوشحال کننده‌ای را در خصوص توسعه گازرسانی به روستاهای سراسر کشور شاهدیم.

توسعه گازرسانی به روستاهای استان قزوین اما حکایت دیگری دارد، به خصوص آنکه علاوه بر بهره‌مندی روستاهای کوهستانی مانند آوج، شهرها و بسیاری از روستاهای مناطق صعب العبوری مانند رودبار الموت و طارم سفلی نیز از این نعمت برخوردار شده‌اند.

امروز میزان دسترسی شهرها و روستاهای قزوین به گاز در حالی به ترتیب ۱۰۰ و ۸۵ درصد است که بسیاری از مردم مناطق کوهستانی و صعب‌العبور این استان یا از نعمت گاز طبیعی برخوردارند و یا اینکه به زودی بهره‌مند از این مساله خواهند شد.

خبرنگار ایرنا برای آگاهی از آخرین وضعیت گازرسانی به مناطق مختلف شهری و روستایی قزوین و برنامه آینده شرکت گاز استان، مصاحبه‌ای را با اسماعیل مفرد بوشهری، مدیرعامل این شرکت ترتیب داده و از وی سووالاتی را در این رابطه پرسیده است.

اطلاعاتی را در خصوص آخرین وضعیت گازرسانی و بهره‌مندی مردم مناطق مختلف استان ارایه دهید

در حال حاضر عملیات گازرسانی به تمامی ۲۵ شهر استان قزوین به طور کامل انجام و ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری ما در در مناطق مختلف از نعمت گاز طبیعی برخوردار بوده و به طور متوسط نیز ۸۵ درصد از روستاییان ما نیز از گاز برخوردار بوده و در عین حال بیش از ۹۸ درصد مناطق روستایی شهرهای تاکستان، بویین زهرا، آبیک، البرز و آوج به عنوان شهرستان‌های سبز، گازدار هستند.

۶۲ درصد روستاییان مرکز استان نیز از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند بوده که با انجام پروژه‌های در دست اجر، تا پایان امسال این رقم به ۷۴ درصد افزایش خواهد یافت.

در حوزه شهرهایی که گازدار شدند، شرایط گازرسانی به سه شهر استان واقع در مناطق الموت و طارم به لحاظ موقعیت سوق‌الجیشی و جغرافیایی بسیار سخت و دشووار بود اما با این وجود گاز شهرهای رازمیان و معلم کلایه در منطقه رودبار الموت اردیبهشت ماه سال ۹۶ با حضور رییس جمهوری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

گازرسانی به شهر سیردان در طارم سفلی به عنوان آخرین شهر استان نیز در بهمن ماه سال ۹۶ محقق شد و توانستیم گاز را به این نقطه دور افتاده در استان قزوین برسانیم.

از ابتدای شکل‌گیری شرکت گاز قزوین در سال ۷۸ تا انتهای سال ۹۴ بالغ بر ۳۰۶ روستا از نعمت گاز بهره‌مند بودند که با پیگیری‌های به عمل آمده در راستای تامین بودجه‌های مورد نیاز جهت رفاه، آسایش و آبادانی روستاها، از سال ۹۵ تاکنون نیز ۲۱۶ روستای دیگر به آمار مشترکان این شرکت اضافه شد و تاکنون ۵۲۲ روستا در استان از این نعمت برخوردارند.

عملیات گازرسانی به ۵۳ روستای دیگر استان در حال انجام بوده و برای ۹ روستا نیز در حال انتخاب پیمانکار جهت اجرای پروژه گازرسانی هستیم و تمام تلاش شرکت گاز بر این است تا در ابتدای سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۵۸۴ روستای استان از گاز بهره‌مند باشند.

گازرسانی مناطق رودبار الموت، طارم و آوج در شرایط سخت منطقه‌ای پیش می‌رود

گازرسانی در مناطق رودبار الموت غربی و شرقی بعد از گازدار شدن شهرهای مراکز بخش، یعنی رازمیان و معلم کلایه به روستاهای آن کشانده شد تا جایی که در رودبار الموت شرقی هم اکنون ۴۱ روستا از ۸۵ روستای آن گازدار بوده و  عملیات گازرسانی به ۱۲ روستای دیگر این منطقه در دست اجرا است و در بخش رودبار الموت غربی با مرکزیت شهر رازمیان نیز ۲۳ روستا از ۱۰۸ روستای بخش از نعمت گاز برخوردارند و گازرسانی به ۲۸ روستای این منطقه در دست اجرا می‌باشد و هم اکنون در مجموع روستاییان ۱۰۴ روستای منطقه از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند بوده و یا اینکه در آینده نزدیک گازدار خواهند شد.

دولت برای گازرسانی به مناطق صعب‌العبور این منطقه تاکنون جهت خط انتقال گاز ۱۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و ادامه عملیات اجرایی آن نیز در دستور کار قرار دارد.

در بخش طارم سفلی نیز با توجه به نقاط کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه‌ایی تاکنون علاوه بر شهر سیردان به عنوان مرکز بخش، ۲۲ روستای دیگر گازدار بوده و عملیات اجرایی گازرسانی به چهار روستای دیگر آن در دست اجرا است.

مطالعات گازرسانی به محور چغور در بخش طارم که ۱۸ روستا را تحت پوشش خود دارد از سوی این شرکت در دست بررسی است که پس از تصویب نهایی و تامین اعتبارات لازم، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

براساس دستوراالعمل وزارت نفت، در حال حاضر هزینه انشعاب گاز برای هر خانوار تا سقف ۱۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده که با وجود انجام عملیات گازرسانی به برخی مناطق سخت و دشوار، این کار همچنان در دستور کار شرکت ملی گاز برای مناطق مختلف و محروم استان ادامه دارد و امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ نیز بتوانیم به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابیم.

عملیات گازرسانی شهرستان آوج نیز طی سال‌های گذشته به انجام رسیده و تا سال ۹۵ نیز تنها ۲۰ روستای آن بهره‌مند از گاز بوده که با انجام اقدامات شرکت نسبت به بهره‌مندی حداکثری روستاهای منطقه، توانسته‌ایم تاکنون ۷۳ روستای این شهرستان را به گاز سراسری متصل کرده و تنها روستای منطقه یعنی بی‌آب نیز عملیاتش آغاز شده و امسال به پایان خواهد رسید.

تا سال ۹۵ تنها ۲۸ درصد خانوارهای این شهرستان بهره‌مند از نعمت گاز طبیعی بودند که تا پایان سال گذشته این میزان به ۹۹ درصد افزایش یافته و خوشحالیم این منطقه سردسیر که در گذشته کارهای زیادی روی آن انجام نشده بود، الان به رشد خوبی در این زمینه رسیده است.

در حوزه نحوه تامین گاز نیروگاه شهید رجایی توضیح دهید

در حوزه نیروگاهی نیز تمام تلاش شرکت گاز این بوده تا ۵۰ درصد از گاز مصرفی استان به این بخش اختصاص داده شود تا جایی که از سال ۹۵ تا ۹۸ بالغ بر ۱۰ میلیارد متر مکعب، یعنی سالانه ۲.۵ میلیارد متر مکعب گاز تحویل این نیروگاه شده در حالی که میزان سهم از سال ۹۱ تا پایان سال ۹۴ به میزان ۵.۸ دهم میلیارد متر مکعب بوده است.

مصرف گاز نیروگاهی به معنای جایگزینی سوخت‌های فسیلی است و اگرچه این مساله به حوزه محیط زیست و آلایندگی‌های آن باز می‌گردد اما ما نیز به سهم خود توانسته‌ایم به اهداف از پیش تعیین شده شرکت، یعنی استفاده حداکثری سوخت نیروگاه‌ها از گاز نیز دست بیابیم.

توزیع گاز به خصوص در زمستان توسط شرکت ملی گاز و دیسپچینگ انجام می‌شود تا جایی که اگر این توزیع مدیریت صحیح نشود ممکن است برخی نقاط کشور با قطعی گاز روبرو شوند و خانوارهایی که از خطوط انتقال فاصله دارند نتوانند از آن بهره‌مند شوند و ما نیز طی چند سال گذشته با رایزنی‌های زیاد و تعامل با دیسپچینگ (توزیع گاز) موفق به افزایش دو برابری ظرفیت سوخت این نیروگاه شده‌ایم.

تلاش وزارت نفت هم این است تا با تولید و افزایش گاز در سال‌های آینده بتواند سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های کشور را با گاز طبیعی تغذیه کند و در این راه امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ ضمن نایل آمدن به این هدف بزرگ، شاهد کاهش آلودگی‌های زیست محیطی باشیم و همچنین با به ظرفیت رساند کامل تولید گاز در پارس جنوبی به مرحله‌ای برسیم تا علاوه بر رفع نیازهای خانگی که اولویت و خط قرمز شرکت ملی گاز در امر سوخت‌رسانی محسوب می‌شود، ۱۰۰ درصد تمامی نیروگاه‌های کشور از این نوع سوخت تغذیه شوند.

میزان مصرف گاز استان در سال ۹۷ بالغ بر ۵ میلیارد و ۱۰۷ میلیون متر مکعب بود که با کاهش ۲.۵ درصدی، این میزان در سال  ۹۸ به چهار میلیارد و ۹۶۷ میلیون متر مکعب کاهش یافت.

هم اکنون ۵۰ درصد از میزان مصرف گاز استان به نیروگاه شهید رجایی اختصاص یافته، ۱.۴ دهم میلیارد متر مکعب آن نیز سهم بخش صنعت بوده، یک میلیارد متر مکعب هم در بخش خانگی مصرف و مابقی نیز در سایر مراکز از جمله تجاری ها به مصرف می‌رسد که با فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف و بهینه‌سازی می‌توان ضمن کاهش میزان مصرف در بخش خانگی، گاز مورد نیاز را به صنایع و یا نیروگاه هدایت کرد.

سه هزار واحد صنعتی استان قزوین بهره‌مند از گاز طبیعی هستند

در حالی امروز سه هزار واحد صنعتی استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند که عملیات گازرسانی به تمامی شهرک‌های صنعتی منطقه انجام شده است و پارک صنعتی لیا هم که به شهرک صنعتی الحاق شده، ایستگاه گاز آن راه‌اندازی و تا پایان امسال عملیات شبکه‌گذاری آن پایان و تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد هم به شبکه سراسری متصل خواهد شد.

عمده مطالبات ۴۰ میلیارد تومانی شرکت گاز قزوین، صنایع هستند

مطالبات این شرکت در حال حاضر ۴۰ میلیارد تومان است که بارها در جلسات کارگروه نیز مطرح شده و در عین حال، بیشتر مطالبات ما مربوط به بخش صنایع و سپس نیروهای نظامی و انتظامی است که از سوی شرکت مادر تخصصی شرکت پیگیری می‌شود.

در حوزه صنایع، با توجه به مشکلات حوزه تولید، تعاملات زیادی با صاحبان صنعت داشته‌ایم ولی انتظار کمک از آنها را نیز داریم چرا که اگر وصول مطالبات با تاخیر همراه باشد و انباشته شود به همان میزان جذب بودجه ما از مرکز با مشکل روبرو خواهد شد.

شرکت گاز استان قزوین از سال ۹۱ تا ۹۴ در حوزه اعتبارات سرمایه‌ای ۲۳۰ میلیارد تومان هزینه کرده بود که این میزان از سال ۹۵ تا پایان سال ۹۸ با رایزی و تعامل با استان و مرکز این رقم با خط انتقال الموت به ۵۴۰ میلیارد تومان افزایش یافت که رشد ۲۵۰ درصد این بودجه تمام و کمال در استان تزریق شد.

تمامی ۶ شهرستان استان دارای اداره گاز بوده و در مرکز نیز دارای ۲ اداره و یک ستاد مرکز هستیم که ساختمان آن نیز سال گذشته با ۲۵ میلیارد تومان اعتبار مورد بهره برداری قرار گرفت.

در چهار سال گذشته و در خصوص ترویج فرهنگ بهینه سازی مصرف سوخت از طریق مدارس و ادارات استان اقدامات قابل ملاحظه‌ای صورت گرفت تا جایی که نتایج خوبی را گرفتیم و در حوزه بهینه‌سازی نیز سوخت با جمع آوری بخاری‌های نفتی، تمام مدارس استان را به گاز متصل ساختیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.