بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان مصرف آب شرب در این خطه از شیوع ویروس کرونا از ۱۸ تا ۲۵ درصد افزایش داشته است.

علیرضا گوهری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: انطباق و همزیستی با شرایط کم آبی و خشکسالی‌ها باید جزیی از زندگی بخش قابل توجهی از ایرانیان باشد زیرا کشور در منطقه نیمه خشک قرار دارد و برخی استان‌ها بارش‌هایی کمتر از نرمال را تجربه کرده‌اند که به دنبال آن افت منابع آب زیرسطحی و کم شدن میزان ذخیره سدها رقم خورده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس جلوگیری از هدررفت آب در تمامی بخش‌های کشاورزی، صنعت، شرب و بهداشت امری حیاتی و مهم است و بدون توجه به این اصل بطور حتم مشکلات در استان اصفهان دوچندان خواهد شد.

این پژوهشگر آب با اشاره به شیوع ویروس کرونا از زمستان سال قبل و دستور پزشکان مبنی بر رعایت هرچه بیشتر بهداشت و شستشوی مداوم دست‌ها، تصریح کرد: همین امر افزایش مصرف آب در بخش شرب و بهداشت در کشور را به همراه داشت و با توجه به اینکه بیماری کووید-۱۹ همچنان وجود دارد استفاده از منابع آبی در روزهای گرم پیش رو هم ادامه خواهد داشت، بنابراین لازم است که هر فردی در شیوه استفاده از این موهبت الهی بازنگری کند و مواردی که نیازمند اصلاح و یا کاهش است را انجام دهد.

گوهری با تاکید بر اینکه حوزه کشاورزی هم باید بطور جدی برای مصرف بهینه آب برنامه ریزی کند، گفت: بکارگیری روش‌های نوین آبیاری، تغییر در شیوه کشت و استفاده از فناوری‌های نوین این بخش هر سال بیش از سال قبل اهمیت پیدا می‌کند که باید برای آن برنامه ریزی و چاره جویی شود.

 استادیار گروه مهندسی آب و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه افزایش شهرنشینی و استفاده از منابع محدود آبی می‌طلبد که این موهبت الهی عاقلانه و درست مصرف شود، خاطرنشان کرد: ارایه تجهیزات کاهنده، آموزش و فرهنگ‌سازی، مشارکت داوطلبانه مردم، انعکاس بیشتر اخبار مرتبط با کم آبی و اطلاعرسانی بیشتر در این عرصه بویژه در استان اصفهان ضروری است.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری بیشتر مردم در تابستان سال جاری مشکلاتی مانند افت یا قطعی فشار آب رخ ندهد و البته راهبرد استفاده منطقی از آب همواره جزو زندگی شهروندان باشد.

امسال در مجموع ۲۱۲ میلیمتر در استان اصفهان بارش ثبت شده که در مقایسه با پارسال ۱۶ درصد کاهش و نسبت به دراز مدت ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

کارشناسان فنی حوزه آب استفاده از سر دوش‌های مخصوص برای استحمام، شیرآلات چکشی، شیر آلات خودکار دارای چشم الکترونیکی، قرار دادن بطری خالی پلاستیکی درون سیفون‌های سرویس بهداشتی، استفاده از انواع کولرهای آبی سلولوزی کم مصرف، نصب سایه بان بر روی کولرها جهت جلوگیری از تبخیر آب،  شستشو نکردن پارکینگ، پیلوت، محوطه‌ها و اتومبیل با آب آشامیدنی شهری را از راهکارهای ساده و بسیار مؤثر در کاهش مصرف آب می‌دانند.

کاهش چشمگیر منابع‌ آبی و خشکی زاینده‌رود در برخی از ایام سال اکنون در صدر چالش‌های فراروی این استان نظیر آلودگی هوا، ترافیک، فرونشست زمین و زیست محیطی است که به تاکید کارشناسان و مسوولان امر باید برای برون‌رفت این معضل اساسی فراگیر برنامه‌ریزی علمی و عملی پایدار با اجرای طرح‌های تامین آب صورت گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.