مریم بیدخام روز شنبه در اولین نشست هیات اندیشه ورز استان قزوین که به منظور بررسی آسیب‌های اجتماعی کرونا در استانداری برگزار شد، افزود:  توجه به آثار منفی شیوع کرونا در کشور که آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی مخربی را بر جامعه تحمیل کرده است ضروری بوده و باید مورد توجه اندیشه ورزان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه همزمان با مدیریت پیشگیری و درمان کرونا باید به طور جدی برای کاهش اثرات شیوع این بیماری در ابعاد مختلف برنامه‌ریزی کرد، گفت: در حال حاضر بخشی از آثار اقتصادی و اجتماعی بیماری کرونا در حال بروز است  و در آینده با تبعات جدی ترس در این خصوص مواجه خواهیم شد.

بیدخام با تاکید بر ضرورت آینده نگری و ارایه راهکارهای کارشناسی منجر به کاهش مشکلات مردم در پساکرونا به ویژه اقشار آسیب دیده، اظهار داشت: همه رسانه‌ها، فضای مجازی  و خیلی از نهادهای مدنی دیگر نظیر مراکز مشاوره و سلامتی باید تلاش کنند تا با بالا بردن روحیه کل اقشار جامعه خسارت‌ روزهای پساکرونایی را به حداقل برسانند.

این مسؤول تصریح کرد: بدون تردید شکست کرونا بدون همکاری و همراهی مردم امکان پذیر نیست و ضرورت دارد که با برقراری تعامل بین بخش بهداشت و سایر بخش‌ها به دنبال راه‌اندازی چرخ‌های اقتصادی و اجتماعی و ایجاد آمادگی در دوران پسابحران باشیم.

بیدخام تاکید کرد: قطعا برای ایجاد آمادگی بیشتر در ساختارهای اجتماعی و اقتصادی بعد از کرونا، بخش‌های مختلف توسعه باید درکنار یکدیگر کار کنند و با بررسی اتفاقات و پیش بینی رفتارها تصمیم گیری کنند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین به برخی از آیین و آداب رسوم فرهنگی و اسلامی رایج در جامعه در هنگام فوت افراد که باعث تسلی خاطر و آرامش خانواده مرحوم می شود پرداخت و گفت:  اکنون بیمارانی که بر اثر کرونا فوت می‌کنند، به جهت پیشگیری از تسری بیماری، امکان برگزاری مراسم و آیین عزاداری برای آنها وجود ندارد و در نتیجه پاسخ داده نشدن به نیاز سوگواری خانواده‌ها در اثر کرونا، زمینه ساز ایجاد اضطراب و افسردگی در جامعه خواهد شد.

بیدخام خاطرنشان کرد: از منظری دیگر در حال حاضر  شاهد افزایش همدلی و همدردی های اجتماعی هستیم و بسیاری از تشکل‌های مردمی، خیران، گروه‌های جهادی و سایر اقشار مردمی  به صورت داوطلبانه با تمام توان هر آنچه را که داشتند در سبد اخلاص گذاشته و به کمک اقشار آسیب دیده کرونا آمدند که به نوبه خود یک سرمایه بزرگ اجتماعی است.

چندی پیش هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین از ضرورت ستاد تبعات پساکرونا در استان خبر داده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.