درحالی که فقط ۱۰ روز تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، بیشتر محافل سیاسی و اجتماعی معتقدند که وقایع سال جاری روی مشارکت سیاسی مردم اثرگذار گذاشته و باید در مورد آن آسیب شناسی کرد.

از تحریم‌های آمریکا و شرایط اقتصادی جامعه گرفته تا اعتراضات مردم به افزایش قیمت بنزین در آبان ماه، ترور شهید سردار قاسم سلیمانی، سقوط هواپیمای ایران به اوکراین و تایید و رد صلاحیت‌ داوطلبان مجلس شورای اسلامی از عمده مباحثی است که از یک ماه گذشته تاکنون مورد بحث و تبادل نظر قرار دارد.

در میزگردی که با همین موضوع در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین برگزار شد، نمایندگان سه جریان فکری اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدال و توسعه، شرایط حضور مردم در پای صندوق‌های رای را مورد ارزیابی و آسیب شناسی سیاسی قرار دادند.

اصولگراها معتقدند که شهادت سردار سلیمانی، یاس مردم از عملکرد کارگزاران نظام را ترمیم کرد و اکنون آحاد جامعه می توانند با انتخابی درست فرد اصلح را به خانه ملت بفرستند.

در طرف دیگر، اصلاح طلبان بر این باورند که عملکرد هیات‌های نظارت تاکنون مایوس کننده بوده و اگر قرار است که حضور مردم در پای صندوق‌های رای افزایش یابد، باید شرایط ساختار سیاسی جامعه به سمتی هدایت شود که همه سلیقه‌های سیاسی امکان رقابت در عرصه انتخابات را داشته باشند.

در این میان نماینده جریان فکری اعتدال و توسعه معتقد است که دعواهای سیاسی برای جلوگیری از نگران کردن مردم باید به همگرایی تبدیل شده تا بلکه بتوان با حضور در پای صندوق‌های رای به افزایش اقتدار نظام و انقلاب و مقابله با تحریم‌ها ایستاد.

محمدحسین شفیعی‌ها دبیر حزب موتلفه اسلامی و ائتلاف بزرگ پیروان ولایت قزوین به نمایندگی از جریان فکری اصولگرا، فرهاد درویش عضو جامعه اسلامی مهندسین و شورای اصلاح طلبان استان قزوین به نمایندگی از جریان فکری اصلاحات و هادی نیک فطرت سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در استان قزوین به نمایندگی از جریان فکری اعتدالیون در این میزگرد به بررسی راهکارهای لازم برای افزایش حضور مردم در پایی صندوق‌های رای پرداختند.

شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نگاه مردم را تغییر داد؛ تایید و رد صلاحیت‌ها به یک حربه و ابزار سیاسی تبدیل شده است

دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان قزوین گفت: از ابتدای سال جاری به دلیل قرارگیری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در انتهای سال این پیش بینی وجود داشت که سال مهمی پیش رو خواهیم داشت و شرایط و اوضاع کشور در ۱۰ ماه گذشته بسیار حساس و ویژه سپری شد.

محمد حسین شفیعی‌ها افزود: تا قبل از به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی توسط حمله مسستقیم نیروهای آمریکایی به وسیله راکت‌های پهباد، وضعیت کشور نه تنها از نظر عملکرد اقتصادی و اجتماعی دولت یازدهم و دوازدهم، مناسب نبود، بلکه مردم سرخورده و دلخور بودند و باعث شد تا اعتراضات آبان ماه رقم بخورد.

وی تصرح کرد: اگرچه سیاست غلط و بدون برنامه دولت در این خصوص و افزایش قیمت بنزین به اغتشاشات منجر شد، اما این نگرانی وجود داشت که مردم نسبت به انتخابات مجلس روی خوش نشان ندهند، نه به خاطر اینکه به این حقیقت اعتقاد نداشته باشند، بلکه اعتراض خودشان را به وضع موجود اعلام کنند، اما از آنجایی که در باور ما خداوند از زوایای خاصی شرایط را فراهم می‌کند، شهادت سردار سلیمانی و مسائل بعد از آن مانند تشییع جنازه ایشان در داخل و خارج همه معادلات را به هم زد.

شفیعی‌ها فعالی سیاسی اصولگرا: وقتی در اجلاس استاندران و فرمانداران گفته می شود که نگران جمهوریت هستیم، ای کاش فرد شجاعی در آن میان پیدا می‌شد که بگوید به مردم دروغ نگویید، اگر شما با رای مردم روی کار آمدید چرا اکنون رای مردم را زیر سوال می‌برید؟ شما که از ابتدا در راس مسؤولان نظام و انقلاب بودید، حالا این نگاه را دارید، چرا از اول وارد جریانات سیاسی شدید و سر سفره نظام نشستید و بهره بردید؟ خب از همان ابتدا اپوزیسیون می‌شدید و جمهوریت را کذب عنوان می کردید!

شفیعی‌ها با بیان اینکه پس از شهادت سردار سلیمانی نگاه مردم تغییر کرد، اظهار داشت:  مردم دریافتند که در حقیقت نظام اسلامی و درستی این مسیر تردیدی وجود ندارد و مشکل از کارگزارانی است که مسؤولیت‌ها را برعهده می‌گیرند، به هرحال واقعیت این است که اگرچه از دست دادن این سردار بزرگ برای ما بسیار دردناک بود، اما این موضوع باعث شد تا حتی نقشه‌ مخالفان نظام در جریان اعتراضات آبان ماه خنثی شود.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در حوزه مردم سالاری دینی قدم‌های بسیار محکم‌تری نسبت به کشورهای مدعی دموکراسی برداشته ایم و از این به بعد نیز مشارکت‌ها قطعا بیشتر می‌شود، فقط کافی است که برخی از شیطنت‌ها، امراض‌های شخصی و حزبی در این میان وجود نداشته باشد تا از انگیزه مردم کاسته نشود.

شفیعی‌ها در رابطه با تایید یا رد صلاحیت داوطلبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگ سیاسی خاصی در جامعه وجود دارد که در هر دوره از انتخابات تایید و رد صلاحیت‌ها به عنوان یک حربه و ابزار اساسی برای اظهار ناامیدی نسبت به انتخابات به کار گرفته می‌شود، کافی است که سوابق گروه‌های سیاسی را در ادوار مختلف بررسی کرده و این سناریوی قدیمی را بررسی کنیم.

وی در ادامه به اجلاس استانداران و فرمانداران اشاره کرد و گفت: وقتی در این اجلاس گفته می شود من نگران جمهوریت هستم، ای کاش فرد شجاعی در آن میان پیدا می‌شد که بگوید به مردم دروغ نگویید، اگر شما با رای مردم روی کار آمدید چرا اکنون رای مردم را زیر سوال می‌برید؟ شما که از ابتدا در راس مسؤولان نظام و انقلاب بودید، حالا این نگاه را دارید، چرا از اول وارد جریانات سیاسی شدید و سر سفره نظام نشستید و بهره بردید؟ خب از همان ابتدا اپوزیسیون می‌شدید و جمهوریت را کذب عنوان می کردید!

شفیعی‌ها تصریح کرد: اقداماتی از این دست همانند مغازه دو نبش است، اینها نشان می‌دهدکه دغدغه ما رفع نگرانی‌های مردم نیست و فقط به دنبال رفع نگرانی خودمان هستیم، بهترین راه هم این است که و بگوییم نمی‌گذارند!

دبیر ائتلاف بزرگ پیروان ولایت قزوین با بیان اینکه موضوع رد یا تایید صلاحیت داوطلبان همیشه وجود داشته و باید با آمار و عدد صحبت کرد، اظهار داشت:  اصلاح طلبان و اعتدالیون بگویند چه تعداد داوطلب اصلاح طلب و اعتدال که متحدان هم هستند، تایید شدند؟ آیا انصاف است که بگوییم عدالت رعایت نمی‌شود؟ چه میزان از کسانی که به زعم این نوع تفکر از حمایت حاکمیت و نظام برخوردارند، رد شدند؟ آیا به این موارد هم توجه می‌کنید؟

شفیعی‌ها بیان داشت: چرا با مردم صریح و صادق نیستیم؟ چرا به مردم آدرس غلط می‌دهیم تا نان خودمان را از تنور بیرون بکشیم؟ اگر خطایی وجود دارد باید جلوی آن را بگیریم، اما امروز بعد از ۴۰ سال که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، بازی کردن با سرنوشت مردم دیگر کافی است.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: هنگامی که قانون اساسی، ساختارهای کشور را بر اساس مردم سالاری دینی بنا گذاشته است، رای مردم در ارکان نظام اثرگذار است و آحاد جامعه به خوبی این را درک می‌کند.

شفیعی‌ها یادآور شد: من به سپردن ادواری قدرت به جریانت سیاسی اعتقاد ندارم و تاکید می‌کنم که انتخاب باید درست باشد، اگر در انتخاب‌ها دقت لازم نداشته باشیم و اثرجوسازی ها و حواشی قرار بگیریم، انتخاب‌های غلط خواهیم داشت و وضعیت معیشت و زندگی مردم تحت اثرات منفی قرار می‌گیرد.

تایید صلاحیت ۱۰ درصدی اصلاح طلبان در مقابل تایید صلاحیت ۸۰ درصدی اصولگرایان

عضو شورای اصلاح طلبان استان قزوین در این میزگرد گفت: متاسفانه در کشور ما نهادهای امنیتی و رسانه‌ای که مسؤولیت انجام نظرسنجی رخدادهای سیاسی در جامعه را برعهده دارند، به لحاظ طبقه‌بندی اطلاعات، این ارزیابی‌ها را به صورت شفاف در اختیار مردم قرار نمی‌دهند و فرهنگ سیاسی جامعه نیز به لحاظ پیشینه تاریخی، طوری نیست که بتوان به راحتی از ظاهر افراد تشخیص داد که رفتارهای بعدی چگونه است و همه تصمیمات به دقیقه ۹۰ ختم می‌شود.

فرهاد درویش افزود: حضور مردم در پای صندوق‌های رای متاثر از شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در زمان برگزاری انتخابات است و به طور کلی نشاط و رونق در این محورها می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

ویی تصریح کرد: معمولا مردم به نزدیک ترین رویدادی سیاسی است که در آن مشارکت کردند، توجه می‌کنند و اینکه  تا چه اندازه توانسته اند موثر باشند، به عنوان مثال دولتی که روی کار آمده و یا نمایندگانی که به مجلس فرستاده شده آیا توانسته است به خواست و مطالبات انها تحقق بخشد یا خیر که این عوامل می تواند در فرآیندهای سیاسی بعدی تاثیرگذار باشد.

درویش نقش متصدیان انتخابات مانند عوامل اجرایی و نظارتی را در حضور مردم پای صندوق‌های رای بی‌بدیل عنوان کرد و گفت: مردمی که دارای سلیقه، گرایش‌های سیاسی و مطالبات متفاوتی هستند، می‌خواهند ببینند که آیا نماینده فکری آنها در جریان انتخابات دیده می شود یا خیر، اگر این امکان وجود داشته باشد شوق و شور انتخاباتی افزایش می‌یابد و بر عکس نبود این افراد انگیزه مردم را کاهش خواهد داد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: تاکنون عملکرد هیات‌های نظارت و شورای نگهبان به حوزه انتخابات مایوس کننده بوده، اما اینکه نظارت‌ها همچنان ادامه داشته باشد و اوضاع را تغییر دهد، موضوعی است که باید باید به زمان سپرد و نتیجه نهایی را ارزیابی کرد.

درویش فعال سیاسی اصلاح طلب: اصلاح طلبان به خاطر صداقت و تعلق خاطر به جامعه می‌خواهند با وجود همه ناملایمتی‌ها و بی‌عدالتی ها در سرنوشت آینده خودشان سهیم باشند و با رای سلبی  و جلوگیری از تضییح حقوق خود، اجازه ندهند تندروها به میدان بیایند.

درویش بیان داشت: دیدگاه حزب موتلفه مبنی بر موفق نبودن کارگزاران نظام که مردم را تا قبل از شهادت سردار سلیمانی مایوس کرده بودند، به هیچ عنوان نگاهی نیست که مردم دنبال کنند، آحاد جامعه توجه‌اش به کل حاکمیت است و دولت را منفک از سران قوای نظام نمی‌بینند، اتفاقا اگر از این نوع نگاه بخواهیم ارزیابی کنیم، فردا مردم خواهند گفت چه فایده؟ هر چقدر هم دولت انتخاب کنیم و نماینده به مجلس بفرستیم، باز هم عده‌ای هستند که با سنگ اندازی اجازه تحقق شعارها را نخواهند داد.

وی تصریح کرد: حضور و مشارکت مردم در انتخابات یک امر نسبی است و در هیچ جامعه‌ای نمی‌توان صفر تا ۱۰۰ در مورد یک واقعه اجتماعی و سیاسی اظهار نظر کرد، قطعا جامعه‌ای که دموکراتیک تر باشد این شرایط را فراهم می کند که حضور مردم در مشارکت سیاسی افزایش یابد.

درویش در توضیح اینکه چرا مدام از رد و تایید صلاحیت‌ها در جامعه صحبت می‌شود، اظهار داشت: مشکل رد صلاحیت‌ها یک موضوع قدیمی نیست و چون یک مشکل ادامه دار بوده لازم است که مدام مورد بحث قرار گرفته و برای رفع آن چاره‌اندیشی کرد.

عضو جامعه اسلامی مهندسی بیان داشت: برای برخی‌ها جای سوال است که چرا اصلاح طلبان منتقد تایید و رد صلاحیت‌ها هستند و بارهم در انتخابات حضور دارند، چون این افراد به خاطر صداقت و تعلق خاطر به جامعه می‌خواهند با وجود همه ناملایمتی‌ها و بی‌عدالتی ها در سرنوشت آینده خودشان سهیم باشند و با رای سلبی  و جلوگیری از تضییح حقوق خود، اجازه ندهند تندروها به میدان بیایند.

درویش همچنین در واکنش به اظهارات انتقادی نسبت به رییس جمهوری گفت: نگرانی رییس جمهوری به یک موضوع، کار را به جایی رسانده که به راحتی در تریبون‌های نماز جمعه  و محافل به دروغگویی متهم می‌شود، وقتی اظهارات رییس جمهوری این واکنش‌ها را دربر داشته باشد، از دیگران چه انتظار می‌رود؟ مابقی جریانات سیاسی که به هیچ نهاد قدرتمندی متصل نیستند، چگونه می‌توانند اظهار نظر کرده و از پس این هجمه‌ها خارج شوند؟

مدرس علوم سیاسسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)  در ادامه به بحث رد صلاحیت‌ها اشاره کرد و گفت: شواهد نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد کسانی که خود را اصولگرا می‌دانستند، در مرحله صلاحیت‌ها تایید شدند، اما در مقابل ۱۰ درصد کسانی که خود را اصلاح طلب معرفی می‌کردند و ۵ درصد کسانی که مستقل و اعتدالی بودند توانستند با موفقیت از مرحله صلاحیت‌ها عبور کنند.

درویش تصریح کرد: از ۶۴۷ نفر داوطلب اصلاح طلب برای انتخابات مجلس، تنها ۴۴ نفر تایید شدند که زیر ۱۰ درصد است، به عنوان مثال از انجمن اسلامی مهندسین، هفت نفر ثبت نام کردند و هیچ کدام تایید نشدند، سوال اینجاست؟ رد صلاحیت اکثریت اصلاح طلبان با چه منطقی صورت می‌گیرد، وقتی ۳۰ حزب اصلاح طلب با مجوز ادارات اطلاعات و وزارت کشور تایید شده و وجوز دارند، چرا نباید وارد چرخه قدرت شوند، اگر این‌ها نباید وارد کارزار انتخاباتی شوند، پس چه کسانی لیاقت ورود به عرصه قدرت را دارند؟

رد صلاحیت اکثریت اصلاح طلبان با چه منطقی صورت می‌گیرد، وقتی ۳۰ حزب اصلاح طلب با مجوز ادارات اطلاعات  و وزارت کشور تایید شده و وجوز دارند، چرا نباید وارد چرخه قدرت شوند، اگر این‌ها نباید وارد کارزار انتخاباتی شوند، پس چه کسانی لیاقت ورود به عرصه قدرت را دارند؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: انتخابات به عنوان یک رویداد اساسی در انقلاب اسلامی که پس از سقوط حکومت طاغوت و بر اساس آرمان های امام راحل (ره) بنیان نهاده شد و امروز برای اینکه به جایگاه واقعی خودش بازگردد، باید موانع را از میان برداشت و از هرگونه خودی و غیرخودی کردن سلیقه‌های سیاسی اجتاب ورزید که قطعا هیچ سود و منفعتی ندارد.

درویش خاطرنشان کرد: همه باید پیگیر حضور گسترده و موثرتر مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی باشیم، باید موانع فردی و ساختاری را اصلاح کنیم، مردم باید در درونشان انگیزه ایجاد شود که اگر بخواهند، می‌توانند سرنوشت خودشا ن را تغییر دهند و لازم است که در این بزنگاه‌ها مشارکت کنند.

وی یادآور شد: انتخابات همانند مسابقه ورزش است و اگر می‌خواهیم یک مسابقه پرشور و با حرارت داشته باشیم، باید شرکت کنندگان در آن از یک عدالت مساوی برخوردار باشند و اینطور نباشد که یک طرف تیمی با پول و بازیگران قوی وجود باشد و دیگری با حداقل ها وارد عرصه شود.

برای مشارکت سیاسی مردم، اوضاع معشیت و اقتصاد حرف اول را می‌زند

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در استان قزوین گفت: اگر انتخابات را به عنوان نماد چرخش سیاسی و به نفع جامعه تعبیر کنیم، بنابراین این اتفاق باید بیافتد و مردم نیز به این نگاه برسند که یک امر ضروری است، اما از آنجایی که مشارکت سیاسی در پهنه یکسری متغیرها اتفاق می‌افتد، اکنون بایید از خودمان بپرسیم که چه کاری کرده‌ایم که انتظار داریم مشارکت سیاسی در حد اعلی باشد؟

هادی نیک فطرت افزود: در تعریف مشارکت سیاسی آمده که «فعالیت داوطلبانه برای انتخاب رهبران سیاسی»، این فعالیت داوطلبانه نیازمند پیش زمینه است که بتوانیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم، حضرت امام (ره) فرمودند که مجلس عصاره فضائل ملت است، قطعا فضائل ملت در یک یا چند  نفر خلاصه نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اگر مردم احساس منزلت اجتماعی کنند، باور کنند که تاثیرگذار خواهند بود و رای آن‌ها در تصمیم گیری خانه ملت موثر است، حتما به میدان خواهند آمد، چون مردم به انقلاب علاقمند هستند و اگرچه ما سلیقه‌های سیاسی مختلفی نظیر اصولگرا، اصلاح طلب، اعتدال و مستقل داریم، اما همه به فکرنظام و انقلاب بوده و نباید اجازه داد شخصی قربانی رفتارهای غلط در جریان‌های مختلف سیاسی شود

نیک فطرت با بیان اینکه مردم به عنوان سرمایه اجتماعی هستند، اظهار داشت: این سرمایه اجتماعی از کجا به دست آمده است؟ ما چطور می‌خواهیم مشارکت سیاسی مردم را بالا ببریم درحالی که صدا و سیمای ما یک نگاه خاصی در پیش گرفته و در شرایط فعلی به جای تشویق مردم درحال تخریب است؟ ما در تراز جمهوری اسلامی خواهان صدا و سیمایی هستیم که همه صداها را منعکس کند.

این فعال سیاسی اعتدال و توسعه در خصوص شهادت قاسم سلیمانی گفت: مردم در قضیه شهادت سردار بدون توجه به طیف سیاسی خاصی به دل خودشان رجوع کردند، سردار سلیمانی یک سرمایه بزرگ بود که از دست رفت و الان باید خودمان را بازخواست کنیم که چرا نتوانستیم بیشتر از حضور آن  بهره‌مند شویم.

نیک فطرت در ادامه بیان داشت: برای مشارکت هرچه بیشتر مردم پای صندوق‌های رای باید به چند نکته توجه کرد؛ بحث صداقت و درستکاری حاکمیت و این که تا چه اندازه با مردم صادق بودیم تا مردم نیز با ما صادق باشند، مسئله دیگر در خصوص وفای به عهد و وعده‌هایی است که به مردم داده‌ایم که باید ببینیم تا چه اندازه عملی شده است، معیارهای ما در انتخابات ارزشی است یا منفعتی؟ چه اندازه برای احیای هویت جمعی کشور تلاش کرده ایم؟ ترویج عدالت چگونه صورت گرفته است؟ آیا دغدغه اصلی برابری فرصت‌ها در انتخابات است یا که باید با تناسب ۹۰ به ۱۰ پیش به پای صندوق‌های رای برویم؟

وی تاکید کرد: به نظر بنده در بحث رای و مشارکت سیاسی مردم، معیشت حرف اول را می‌زند و حال مردم این روزها اصلا خوب نیست، ما به عنوان کنشگران سیاسی باید بپذیریم که این موضوع  اگر به گردن دولت باشد یا به گردن دستگاه های دیگر، اصلا مهم نیست و اولویت با مردم است که از ما انتظار دارند.

نیک فطرت تصریح کرد: امروز در تمام محافل سیاسی، فضای مجازی، رسانه ها باید روی اعتماد عمومی کار کنیم که  بتوانیم شاهد حضور پررنگ مردم پای صندوق‌های رای باشیم، متاسفانه این موضوع نیز به درستی انجام نمی‌شود.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در استان قزوین در مورد تایید و رد صلاحیت‌ داوطلبان گفت: ما امروز در مورد تئوری مارکس و هانتینگتون صحبت نمی کنیم که پیچیده باشد، حرف ما این است که نباید یک جریان حرف‌های خودش را حق بداند و دیگر جریان‌ها را نادیده بگیرد.

افرادی بودند که در حساس ترین پست مدیریتی استان قزوین تصدی داشته و امروز رد صلاحیت شده‌اند، در حالی که برخی از جناح‌ها به راحتی به عرصه انتخابات ورود پیدا کرده و از تمام امکانات برخوردارند.

نیک فطرت تشریح کرد: امروز در مورد شورای نگهبان، این پرسش باید مطرح شود، آیا جامعه دانشگاهی که مدام می‌گوید آینده را باید ساخت، به خودش اجازه ورود به عرصه انتخابات را داده است؟ بله همه می‌گویند راه باز است و این افراد می‌توانند ثبت نام کنند، اما واقعا این گونه نیست و افرادی بودند که در حساس ترین پست مدیریتی استان قزوین تصدی داشته و امروز رد صلاحیت شده‌اند، در حالی برخی از جناح‌ها به راحتی به عرصه انتخابات ورود پیدا کرده و از تمام امکانات برخوردارند.

وی در مورد اظهارات انتقادی پیرامون رییس جمهوری گفت: اگر امروز در مورد رییس جمهوری صحبت می شود، خودش باید پاسخگو باشد و بی‌انصافی است که یک جریان اصلاح طلبی و اعتدالی را کنار یکدیگر  قرار دهیم و بگوییم این افراد دغدغه مند معیشت و اصلاح جامعه نیستند، داشتن یک نام و برند روی یک تفکر نمی تواند مانع از حضور او در چرخه قدرت شود و من اعتقاد دارم همه طیف‌هایی فکری در نظام زحمت کشیده و هزینه داده‌اند که امروز بتوانند مشارکت فعالی از خودشان نشان دهند.

نیک فطرت با بیان اینکه ما نیاز به همگرایی داریم و باید حرفمان یکی باشد تا انقلاب در مخاطره  قرار نگیرد، اظهار داشت: اگر از ثبات سیاسی در جامعه صحبت می کنیم، باید مشارکت سیاسی را به بالای ۶۰ درصد برسانیم، ما به رای شورای نگهبان باور داریم و از آن تمکین می‌کنیم، اما اینطور نباشد که بعدها بگویند برخی دلشان با نظام و انقلاب نبود و حذف شدند، چون این نوع حرف‌ها هزینه دارد.

این فعال سیاسی بیان داشت: جامعه نیازمند یک هوای سیاسی تازه است و هر چندسال ضرورت دارد که اصولگراها و اصلاح طلبان به میدان وارد شوند، خیلی از کارهایی که امروز یا دیروز انجام شده برای حفظ و اقتدار نظام بوده و ما اعتقاد داریم که اگر همین برجام در دوره اصولگرایی به موفقیت می‌رسید، دستاورد عظیمی برای نظام تلقی می‌شد.

نیک فطرت یادآور شد: هرکسی که امروز بر طبل نفاق بکوید راه را اشتباه رفته است، چون امروز به جای انتقام از یکدیگر باید برای اقتدار نظام در انتخابات شرکت کنیم تا ۲۹۰ نامزد صالح به خانه ملت راه پیدا کنند، بنابراین دعواهای سیاسی برای مردم نگرانی ایجاد می کند و همه باید به دنبال ایجاد نشاط اجتماعی بوده و با اقتدار در مقابل تحریم‌های ظالمان بایستند.

نیک فطرت فعال سیاسی حزب اعتدال و توسعه: در تراز جمهوری اسلامی خواهان صدا و سیمایی هستیم که همه صداها را منعکس کند.

نیک فطرت با بیان اینکه مردم به عنوان سرمایه اجتماعی هستند، اظهار داشت: این سرمایه اجتماعی از کجا به دست آمده است؟ ما چطور می‌خواهیم مشارکت سیاسی مردم را بالا ببریم درحالی که صدا و سیمای ما یک نگاه خاصی در پیش گرفته و در شرایط فعلی به جای تشویق مردم درحال تخریب است؟ ما در تراز جمهوری اسلامی خواهان صدا و سیمایی هستیم که همه صداها را منعکس کند.

این فعال سیاسی اعتدال و توسعه در خصوص شهادت قاسم سلیمانی گفت: مردم در قضیه شهادت سردار بدون توجه به طیف سیاسی خاصی به دل خودشان رجوع کردند، سردار سلیمانی یک سرمایه بزرگ بود که از دست رفت و الان باید خودمان را بازخواست کنیم که چرا نتوانستیم بیشتر از حضور آن  بهره‌مند شویم.

نیک فطرت در ادامه بیان داشت: برای مشارکت هرچه بیشتر مردم پای صندوق‌های رای باید به چند نکته توجه کرد؛ بحث صداقت و درستکاری حاکمیت و این که تا چه اندازه با مردم صادق بودیم تا مردم نیز با ما صادق باشند، مسئله دیگر در خصوص وفای به عهد و وعده‌هایی است که به مردم داده‌ایم که باید ببینیم تا چه اندازه عملی شده است، معیارهای ما در انتخابات ارزشی است یا منفعتی؟ چه اندازه برای احیای هویت جمعی کشور تلاش کرده ایم؟ ترویج عدالت چگونه صورت گرفته است؟ آیا دغدغه اصلی برابری فرصت‌ها در انتخابات است یا که باید با تناسب ۹۰ به ۱۰ پیش به پای صندوق‌های رای برویم؟

وی تاکید کرد: به نظر بنده در بحث رای و مشارکت سیاسی مردم، معیشت حرف اول را می‌زند و حال مردم این روزها اصلا خوب نیست، ما به عنوان کنشگران سیاسی باید بپذیریم که این موضوع  اگر به گردن دولت باشد یا به گردن دستگاه های دیگر، اصلا مهم نیست و اولویت با مردم است که از ما انتظار دارند.

نیک فطرت تصریح کرد: امروز در تمام محافل سیاسی، فضای مجازی، رسانه ها باید روی اعتماد عمومی کار کنیم که  بتوانیم شاهد حضور پررنگ مردم پای صندوق‌های رای باشیم، متاسفانه این موضوع نیز به درستی انجام نمی‌شود.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در استان قزوین در مورد تایید و رد صلاحیت‌ داوطلبان گفت: ما امروز در مورد تئوری مارکس و هانتینگتون صحبت نمی کنیم که پیچیده باشد، حرف ما این است که نباید یک جریان حرف‌های خودش را حق بداند و دیگر جریان‌ها را نادیده بگیرد.

افرادی بودند که در حساس ترین پست مدیریتی استان قزوین تصدی داشته و امروز رد صلاحیت شده‌اند، در حالی که برخی از جناح‌ها به راحتی به عرصه انتخابات ورود پیدا کرده و از تمام امکانات برخوردارند.

نیک فطرت تشریح کرد: امروز در مورد شورای نگهبان، این پرسش باید مطرح شود، آیا جامعه دانشگاهی که مدام می‌گوید آینده را باید ساخت، به خودش اجازه ورود به عرصه انتخابات را داده است؟ بله همه می‌گویند راه باز است و این افراد می‌توانند ثبت نام کنند، اما واقعا این گونه نیست و افرادی بودند که در حساس ترین پست مدیریتی استان قزوین تصدی داشته و امروز رد صلاحیت شده‌اند، در حالی برخی از جناح‌ها به راحتی به عرصه انتخابات ورود پیدا کرده و از تمام امکانات برخوردارند.

وی در مورد اظهارات انتقادی پیرامون رییس جمهوری گفت: اگر امروز در مورد رییس جمهوری صحبت می شود، خودش باید پاسخگو باشد و بی‌انصافی است که یک جریان اصلاح طلبی و اعتدالی را کنار یکدیگر  قرار دهیم و بگوییم این افراد دغدغه مند معیشت و اصلاح جامعه نیستند، داشتن یک نام و برند روی یک تفکر نمی تواند مانع از حضور او در چرخه قدرت شود و من اعتقاد دارم همه طیف‌هایی فکری در نظام زحمت کشیده و هزینه داده‌اند که امروز بتوانند مشارکت فعالی از خودشان نشان دهند.

نیک فطرت با بیان اینکه ما نیاز به همگرایی داریم و باید حرفمان یکی باشد تا انقلاب در مخاطره  قرار نگیرد، اظهار داشت: اگر از ثبات سیاسی در جامعه صحبت می کنیم، باید مشارکت سیاسی را به بالای ۶۰ درصد برسانیم، ما به رای شورای نگهبان باور داریم و از آن تمکین می‌کنیم، اما اینطور نباشد که بعدها بگویند برخی دلشان با نظام و انقلاب نبود و حذف شدند، چون این نوع حرف‌ها هزینه دارد.

این فعال سیاسی بیان داشت: جامعه نیازمند یک هوای سیاسی تازه است و هر چندسال ضرورت دارد که اصولگراها و اصلاح طلبان به میدان وارد شوند، خیلی از کارهایی که امروز یا دیروز انجام شده برای حفظ و اقتدار نظام بوده و ما اعتقاد داریم که اگر همین برجام در دوره اصولگرایی به موفقیت می‌رسید، دستاورد عظیمی برای نظام تلقی می‌شد.

نیک فطرت یادآور شد: هرکسی که امروز بر طبل نفاق بکوید راه را اشتباه رفته است، چون امروز به جای انتقام از یکدیگر باید برای اقتدار نظام در انتخابات شرکت کنیم تا ۲۹۰ نامزد صالح به خانه ملت راه پیدا کنند، بنابراین دعواهای سیاسی برای مردم نگرانی ایجاد می کند و همه باید به دنبال ایجاد نشاط اجتماعی بوده و با اقتدار در مقابل تحریم‌های ظالمان بایستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.