کمیسیون فرهنگی و اجتماعی یکی از کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر قزوین است که تقریبا در تمامی شوراهای اسلامی شهرهای کشور تشکیل و پایه ریزی شده و  چنانکه از نام آن برمی‌آید به مسائل فرهنگی، اجتماعی و ورزشی می‌پردازد.

با عنایت به بند ۲ ماده ۷۶ قانون تشکیلات و وظایف شورای اسلامی شهر،  کمیسیون فرهنگی و اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی شورا وظیفه دارد ضمن بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و زیست شهری، طرح‌ها و پیشنهادهای عملی را در این زمینه‌ به مسوولان مرتبط ارائه نماید و جهت رفع آنها پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

خبرگزاری ایرنا مرکز قزوین به منظور آشنایی بیشتر با وظایف و کارکردهای این کمیسیون، نشستی را با مهدیه السادات قافله باشی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قزوین تشکیل داده و از وی در خصوص مهمترین اقدامات و برنامه‌های پیش رو پرسیده است.

قافله باشی معتقد است، شورای پنجم و شهرداری قزوین برای ایجاد شور و نشاط در شهر اهتمام ویژه‌ای دارد و نگاه مدیریت شهری را صرفا بر مسایل عمرانی متمرکز نکرده است.

وی می‌گوید: در شورای پنجم شهر قزوین انسان محوری، نگاه غالب است و تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها نیز بر اساس همین نگاه صورت می‌پذیرد.

ایرنا: با توجه به تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری قزوین به شورا، مهمترین برنامه‌های فرهنگی گنجانده شده در بودجه شهرداری سال آینده چیست؟

بودجه پیشنهادی شهرداری قزوین، ۹۰۰ میلیارد تومان است که باید در جلسه آینده شورا کمتر از ۲۰ روز آینده مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

براساس سیاست‌های شورای پنجم، بودجه سازمان زیباسازی ۳۳ درصد، سازمان باغستان ۱۲۷ درصد و سازمان فرهنگی و ورزشی ۷۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته که از این میزان ۶۹ درصد بودجه عمرانی لحاظ شده است.

شورای شهر در امور عمرانی بر تکمیل خانه‌های فرهنگی و تامین زیر ساخت‌های فرهنگی تاکید دارد ولی متاسفانه علیرغم تاکید بر انجام طرح‌های فرهنگی و عمرانی، بسیاری از خانه‌های فرهنگ به بهره برداری نرسیده اند و ضروری است با توجه به ایام پایانی سال، تاکید ویژه بر تحقق این مهم صورت بگیرد.  

هم اکنون خانه فرهنگ ناصر آباد، رشد فیزیکی ۷۰ درصدی، خانه فرهنگ چوبیندر پیشرفت ۶۰ درصدی، خانه فرهنگ منتظری رشد  ۸۰ درصدی،  فرهنگسرا و آمفی تئاتر شهرک مینودر رشد ۲۰ درصدی، سرای هادی آباد رشد ۴۰ درصدی و فرهنگسرای کیمیا در شهرک عارف به پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی رسیده‌اند.

همچنین یک فضای فرهنگی در کتابخانه امام خمینی (ره) شهر قزوین به عنوان بزرگترین فرهنگسرای شهری در نظر گرفته شده که شامل کلاس‌های آموزشی، قرائت خانه، خانه فرهنگ و سالن ورزشی است.

خانه هنرمندان قزوین نیز که از گذشته تا به حال به آن توجه‌ای نشده بوده از زمان آغاز به کار شورای پنجم مورد توجه قرار گرفت.

نبود خانه هنرمندان در قزوین از دغدغه‌ها و گلایه‌های هنرمندان بود و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با توجه به بودجه‌های فرهنگی نمی‌توانست در این زمینه کمک کند در نتیجه با توجه به انتقال مرکز اسناد رسمی کتابخانه ملی به ساختمان دیگر، مکان آن اداره که جزو بناهای تاریخی شهر محسوب می‌شد به خانه هنرمندان و زیر مجموعه سازمان فرهنگی ورزشی اختصاص یافت.

متاسفانه فعالیت خانه هنرمندان قزوین با توجه به تغییرات مدیریتی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با وقفه رو به رو شد ولی با انتخاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد وقت، هیات امنایی منتخب از پیشکسوتان،  هنرمندان قزوینی و صاحبنظران در عرصه‌های مختلف تشکیل گردید تا هیات موسس برای ثبت خانه هنرمندان در قالب یک سازمان مردم نهاد اقدام کنند.

ایرنا: چند درصد از بودجه شهرداری قزوین به امور فرهنگی اختصاص یافته و آیا این سهم در شورای فعلی افزایش داشته است؟

 با توجه به تاکید شورای شهر بر کاهش آسیب‌ها و افزایش نشاط اجتماعی،  بودجه‌ قابل توجهی به موضوع امیدآفرینی و تحرک پویایی و شادابی شهروندان اختصاص یافته است.

در این راستا بودجه سازمان فرهنگی و ورزشی از سال ۹۶، رشد چشمگیری یافت و در سال اول فعالیت شورای پنجم رشد ۱۱ درصدی، در سال ۹۷ رشد ۱۴۷ درصدی، در سال ۹۸ رشد ۳۵ درصدی و در سال ۹۹ تقریبا ۷۸ درصد نسبت به سال ۹۵ رشد یافت.

البته در این رشد سهمیه حوزه عمرانی، ورزشی و اجتماعی هم لحاظ شده است و این ۷۸ درصد نه تنها در بخش فرهنگی بلکه شامل سایر بخش‌ها نیز می‌شود.

ایرنا: شهرداری چه اقدامی در حوزه تقویت و ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی از جمله کانون‌ها، کتابخانه‌ها و ... انجام داده است؟  

 اختصاص ۸۰ میلیون تومان جهت بازسازی سالن علامه رفیعی قزوین یکی از این اقدامات است چون این مکان تنها سالن تئاتر شهر بوده و حس نوستالژیکی خاصی نسبت به آن میان هنرمندان و فعالان این حوزه وجود دارد.

همچنین سالن تئاتر شهر واقع در ضلع شمالی بوستان ملت از ۷۰ درصد پیشرفت برخوردار بوده که تاکنون ۶ میلیارد تومان از ۱۳ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده برای تکمیل آن هزینه شده است.

این سالن در سه طبقه شامل کافه کتاب، گیشه فروش،  سالن انتظار، سالن نمایش گالری به مساحت ۷۰ متر مربع در نظر گرفته شده است که در شهریور ماه ۹۹ به بهره برداری خواهد رسید.

همچنین اهالی فرهنگ و هنر شهر قزوین از کمبود نگارخانه رنج می‌بردند چون تنها نگارخانه شهر به نام مهر، متعلق به حوزه هنری بود.

با توجه به این موضوع طبقه دوم فرهنگسرای بانو با ۳۰ میلیون تومان اعتبار به نام نگارخانه بانو به بهره برداری رسید و هم اکنون نمایشگاه‌های متعدد عکس، صنایع و هنرهای دستی به نمایش گذاشته می‌شود.

ایرنا: برای کمک به گردشگری شهر قزوین از طریق برنامه‌های فرهنگی و هنری چه اقداماتی انجام شده است؟

تعامل با دستگاه‌های متعدد در دستور کار قرار گرفته و من به نمایندگی از شورای شهر در کمیته گردشگری استان حضور دارم.

همچنین تعامل مطلوبی با میراث فرهنگی، صورت گرفته است و هر ماه یکبار جلسه ای در این زمینه برگزار می‌شود.

فقدان برنامه مدون برای معرفی اماکن و قابلیت های شهر قزوین طی ایام سال یکی از مهمترین مشکلات و معضلات صنعت گردشگری در قزوین است که می‌توان با افزایش مشارکت شهروندان از جمله اجرای هر شهروند، یک خبرنگار برای معرفی آثار و بناهای تاریخی شهر اقدام کرد.

 امیدوارم شهرداری از قالب سنتی به سمت مدرنیته و شهر هوشمند حرکت کند که خوشبختانه در بودجه امسال، شهر هوشمند لحاظ شده و حدود ۴۰ درصد اعتبارات آن رشد یافته است.

ایرنا:  شهرداری برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره مفاخر فرهنگی قزوین و معرفی آنها به نسل جدید چه اقداماتی انجام داده است؟

یکی از اقدامات مهم در شورای شهر، شناسایی چهره‌ها و مفاخری بود که بار دیار مینودری را بر دوش داشتند؛ در این راستا در اولین سمپوزیم مجسمه سازی، ۲۰ سردیس از چهره‌های مفاخر شهر و کسانی که برای فرهنگ شهر زحمت کشیدند ساخته شد و  این سردیس‌ها در پارک مشاهیر یا پارک هنرمندان جایگزین گردید.

امسال هم برگزاری دومین سمپوزیم با حضور مجسمه سازان کشوری در شهر قزوین در دستور کار قرار دارد و از همه کسانی که علاقه‌مند و دغدغه مفاخر شهر را دارند خواهشمندیم در این خصوص شورای شهر را یاری کنند.

همچنین نامگذاری معابر و کوچه‌ها به نام و چهره مفاخر از جمله کوچه فروغ در خیابان توحید به نام استاد عباس قانع، مجسمه ساز قزوینی، کوچه فروردین به نام استاد قاسم انصاری و کوچه‌های دیگر به نام استاد پگاه از مفاخر خوشنویسی، استاد نداف در رشته قرآن انجام شد و نامگذاری معبری به نام احسان اشراقی پژوهشگر و مورخ نام آشنای قزوینی نیز در دستور کار قرار داد.

نامگذاری‌ها تنها به چهره‌ها و مفاخر فرهنگ و هنر اختصاص ندارد بلکه برای ورزشکاران نیز این برنامه در دستور کار است به عنوان مثال مهدی یعقوبی از کشتی گیران مشهور قزوینی و سید کریم سید مومنی از مفاخر رشته کشتی و چند فرد دیگر در دستور کار شورای اسلامی شهر قزوین قرار دارد.

یکی دیگر از اتفاقات خوبی که در شورای شهر تصویب شد، برگزاری اولین آیین بزرگداشت نام آوران فرهنگ و هنر بود که امسال هم دومین دوره آن برگزار خواهد شد و از نام آوران قزوینی در عرصه فرهنگ و هنر که در سطح منطقه ای، استانی، ملی و بین المللی افتخارآفرینی می‌کنند تجلیل خواهد شد.

ایرنا: کارشناسان معتقدند برخی از فعالیت‌های فرهنگی شهرداری، وظیفه دستگاه‌های دولتی است و در واقع وظیفه دولت را شورا انجام می‌دهد، نظر شما در این باره چیست؟

در بحث فرهنگی متولیان زیادی تعریف شده و کارهای فرهنگی جزیره ای انجام می‌شود.

 ۲۰ دستگاه دولتی در زمینه اوقات فراغت کار می‌کنند و بیش از ۳۰ دستگاه در زمینه فرهنگی مشغول فعالیت هستند ولی هیچ کدام با یکدیگر همپوشانی ندارند و هیچ کسی نتوانسته متولی اصلی کار فرهنگی باشد.

مدیریت شهری چند سالی است که بار دستگاه‌های دولتی را در این زمینه بر دوش می‌کشد و این ادعای زیادی نیست که بگویم بار زیادی از فعالیت‌های فرهنگی توسط شهرداری انجام می‌شود.

در این سال‌ها شهرداری قزوین حتی بار مالی دستگاه‌هایی را که بودجه فرهنگی نداشتند تحمل کرد و اتفاقات خوبی در سطح شهر از جمله گذر یلدایی و فضاسازی‌های خیابانی و فصلی انجام شد.

جشنواره اقوام که با حضور هفت استان در نوروز هر سال برگزار می‌شود در سال جاری با ظرفیت بین المللی تعریف شده است، این برنامه، بار فرهنگی شهر را در مجموعه سعدالسلطنه در ایام نوروز و روز قزوین به دوش کشیده و تمام استان را در بر می‌گیرد.

جشنواره اقوام در تقویم شهرداری قزوین قرار دارد و در سال‌های گذشته با استقبال بی نظیر شهروندان و گردشگران مواجه شده است.

کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا تلاش می‌کند برنامه‌های مختلف در سطح خیابان و با مشارکت مردم برگزار شود که از جمله آنها برنامه دهه فاطمیه در پیاده رو فرهنگی سبزه میدان بود که با استقبال بیش از ۱۱ هزار نفر برگزار شد.

نگاه شورای پنجم در اجرای برنامه‌ها توجه به امیدآفرینی و نشاط بخشی به جامعه است و تلاش ‌می‌کند قزوین را شهری برای زیستن و شاداب‌ترین مقصد برای گردشگران سازد.  

با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه، به نظر می‌رسد وجود برنامه‌ها و اقداماتی که حال مردم را خوب کند و تسکین درد آنها باشد ضروری است بنابراین باید با استفاده از رنگ‌های متنوع در سطح شهر، برگزاری جشنواره‌ها و... برای افزایش نشاط اجتماعی تلاش کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.