این فیلم مستند که بعد از اقامه نماز جمعه در سالن شبستان امیرالمومنین (ع) واقع در مسجد النبی اکران شد، در مورد زندگی علی اکبر دهقانی شکنجه‌گر ساواک است که در اداره سوم ضد خرابکاری فعالیت داشته و پس از ۴۰ سال که به ایران بازمی‌گردد با کسانی که خود شکنجه کرده‌، روبرو می‌شود.

علی اکبر دهقانی عضو رسمی سازمان اطلاعات و امنیت رژیم پهلوی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، مدتی که به زندگی مخفی روی آورد سرانجام توانست از کشور خارج شود.

وی با گذشت بیش از سه دهه به ایران بازمی‌گردد و به درخواست خود او شرایطی فراهم می‌شود تا ایمان گودرزی، مستندساز بخشی از فعالیت وی در ساواک را روایت کند.

گودرزی، کارگردان این مستند گفته است که شبکه‌های ماهواره‌ای معاند چند سالی است درباره فضای حکومتی گذشته مستندهایی را برای تحریف و تطهیر تاریخ پهلوی تولید می‌کنند و شاید هم بخشی از مخاطبانشان را نیز جذب کرده باشند اما ساخت مستندپرسنل اداره سوم به روایت واقعی تاریخ می‌پردازد.

به گفته این کارگردان، ساواک ۹ اداره کل داشت که هفت اداره کل در آن زمان با انقلاب همکاری کردند اما اداره سوم ساواک وظیفه‌اش امنیت داخلی کشور بود و همه شکنجه‌ها مربوط به این اداره می‌شد و پرسنل آن فرار یا خودکشی کردند و یا توسط مردم دستگیر شدند.

مستند پرسنل اداره سوم با موضوع سیاسی و به کارگردانی ایمان گودرزی سال گذشته برای نخستین مرتبه در آستانه چلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در شبکه مستند سیما پخش شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.