مجتبی زینی‌وند روز سه‌شنبه در حاشیه جلسه شورای آموزش و پرورش استان قزوین به خبرنگاران گفت: پوشش دانش‌آموزان مدارس غیردولتی در کشور کمتر از ۱۲ درصد است در حالی که براساس تکلیف برنامه ششم توسعه تا پایان برنامه این سهم باید به ۱۵ درصد برسد اما با توجه به مشکلات موجود بعید می‌دانیم که این مساله محقق شود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در همین استان قزوین پوشش دانش‌آموزان مدارس غیردولتی حدود ۱۰ درصد بوده که از میانگین کشوری هم کمتر است و این مساله به خاطر کمبود فضاهای آموزشی و تجهیزات موجود در این گونه مراکز می‌باشد.

 این مسوول فرهنگی با اشاره به اینکه در زمان تعیین شهریه امسال با توجه به گرانی کالاها و مسایلی که کشور با آن درگیر بود اقدامی به افزایش شهریه‌ها نکردیم، اضافه کرد: شاید برخی از مدارس این مساله را رعایت نکردند که ما نیز به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم تا مبالغ اضافه دریافت شده به اولیا بازگردد.

زینی‌وند، روند توسعه مدارس غیردولتی در کشور را کند برشمرد و افزود: سیاست ما با شرایط موجود، توسعه کیفی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در این مدارس بوده تا جایی که امروزه انتظارات اولیا در حوزه کیفیت نظام آموزشی و پرورشی نسبت به سال‌های گذشته بسیار متفاوت شده و در حوزه توسعه کمی نیز افزایش دانش‌آموزان مدارس، یعنی پر کردن صندلی‌های خالی مورد توجه جدی قرار دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صندلی خالی در برخی مدارس غیردولتی مناطق کشور وجود دارد، گفت: اگرچه تعداد مدارس مبتنی بر همان سیاست پیشین، یعنی راه‌اندازی مدارس جدید با تدبیر شورای نظارت استان‌ها که تا حدودی نیز مدیریت شده اما خوشبختانه در بخش افزایش تعداد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی موفق بوده‌ایم.

پنج برنامه کلی در مدارس غیردولتی پیگیری می‌شود

زینی وند ادامه داد: خوشبختانه برنامه‌های خوبی در سطح مدارس غیردولتی داریم که به صورت کلی پیگیری می‌شوند از جمله در حوزه آموزشی، موضوع اجرای سند تحول است که به صورت بنیادین در مدارس مورد توجه قرار گرفته و در این رابطه برنامه‌ای تحت عنوان شناسایی و توانمندی مدارس غیردولتی در طراز سند تحول است که در ۳۰ مدرسه غیردولتی سه استان کشور در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های پرورشی نیز امسال به صورت آزمایشی در ۱۸۰ مدرسه کشور و در قالب پروژه انجام می‌شود، تاکید کرد: مهارت آموزی و آموزش‌های الکترونیکی در مدارس غیردولتی نیز مورد توجه قرار دارد که هم اکنون در برخی مدارس کشور و در سه مقطع تحصیلی انجام می‌گردد.

به گفته وی، برنامه استانداردسازی محتوا و برنامه‌های آموزشی در مدارس ابتدایی و پیش دبستانی به خاطر ضرورت ایجاد نشاط و شادابی نیز از جمله مواردی هستند که مورد پیگیری قرار گرفته و در حال حاضر نیز مشغول اعتبار بخشی به سووالات و برنامه‌های آن هستیم.

این مسوول به مصوبات امروز شورای آموزش و پرورش استان قزوین نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه نگاه استانی به مسایل و دغدغه‌های آموزشی آن از سوی مسوولان حایز اهمیت بوده و در بحث تحقق مواد درآمدی قانون شوراهای آموزش و پرورش نیز شاهد رشد سه برابری برخی از مواد بوده‌ایم.

وی یکی از مشکلات جدی استان قزوین را کمبود فضاهای آموزشی آن دانست و اظهار داشت: به همین خاطر برخی از شهرک‌های مسکونی ایجاد شده در استان فاقد فضاهای لازم بوده که به دستور مقام عالی استان قرار شد تا کارگروهی ویژه برای بررسی این موضوع تشکیل شود.

وی یادآور شد: از ۲ سال گذشته نیز برای ساماندهی نیروهای مدارس غیردولتی و تحت پوشش قراردادن بیمه همه آنها، اقداماتی به عمل آمد که خوشبختانه از پارسال وضعیت عقد قرارداد موسسات و مدارس غیردولتی با معلمان هم به لحاظ پوشش بیمه‌ای و هم حقوق آنان براساس دستورالعمل وزارت کار به خوبی پیش می‌رود تا حقی از معلمان ضایع نشود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.