حمیدرضا جانباز روز چهارشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین با بیان اینکه پایدارترین منبع تأمین آب در بخش صنعت، استفاده از پساب تصفیه‌ شده است، افزود: ضمن رعایت حقوق صنعتگران در برخی از استان‌ها همچون استان صنعتی اصفهان، تصمیم گرفتیم که آب مورد نیاز صنعت از پساب تصفیه‌ شده تامین شود.

وی با بیان اینکه مساله آب شرب استان قزوین به‌ واسطه تولیدات کشاورزی و صنعتی از اهمیت زیادی برخوردار است، عنوان کرد: باید مدیران، برنامه‌های خود را در این زمینه تا پایان زمان تدوین بودجه هر چه سریع‌تر جمع‌بندی و ارسال کنند چون در این مدت، موقعیت‌های مناسبی برای اخذ بودجه وجود دارد.

جانباز با اشاره به اینکه باید همه بخش‌ها با هدایت استاندار، مدیریت مناسبی را در زمینه آب شرب و صنعت و کشاورزی داشته باشند، گفت: موضوع تعامل و مدیریت میان بخشی، رویکرد جدید در موضوع مدیریت آب و سازگاری با کم آبی است که باید برنامه ریزی مدونی در این حوزه داشت تا به نتایج مطلوب دست پیدا کرد.

معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کشور با اشاره به افت آب‌های زیرزمینی استان ادامه داد: کاهش ۶۰ سانتی‌متری افت آب‌های زیرزمینی در استان نشانگر احیا شدن سفره‌های زیرزمینی است.

جانباز با تأکید بر اینکه استان قزوین می‌تواند در تعداد زیادی از شاخص‌ها پیشگام باشد، عنوان کرد: درصد جمعیت تحت پوشش سیستم‌های مدرن فاضلاب استان قزوین از متوسط کشور بالاتر است و همچنین پتانسیل خوبی نیز در گروه اجرایی استان قزوین وجود دارد که می‌توانند تأمین آب شرب را مدیریت کنند.

معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کشور با بیان اینکه طرح بزرگی در حوزه تأمین آب شرب قزوین وجود دارد، خاطرنشان کرد: برنامه جامع تأمین آب استان طراحی ‌شده است و طبق آن امروز به تفکیک نقاط جمعیتی می‌دانیم که در افق بلندمدت ۱۰ یا ۲۰ سال آینده چه اتفاقی در استان رخ می‌دهد.

طرح آبرسانی از سد طالقان به قزوین در اولویت تخصیص بودجه نیست

وی با اشاره به اینکه طرح آب‌رسانی از سد طالقان به استان قزوین به عنوان طرح‌ جدید در ردیف‌ اجرایی کشور قرار دارد و در اولویت تخصیص بودجه نیست، گفت: اولویت تخصیص اعتبار با طرح‌هایی است که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

 این مسئول گفت: به ‌واسطه اهمیت موضوع مقرر شد از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با همکاری نمایندگان مجلس به شهرهایی که دارای تنش آبی هستند بیش از یک و نیم برابر بودجه مصوب به آنها کمک شود.

معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کشور با بیان اینکه به لحاظ تخصیص اعتبار در مضیقه هستیم، خاطرنشان کرد: طرح آب‌رسانی قزوین از سد طالقان جزو معدود طرح‌هایی بوده که در ردیف بودجه‌های دولتی قرار گرفته است.

جانباز اظهار داشت: تزریق بودجه ۳۰۰ میلیارد ریالی از صندوق توسعه ملی برای تکمیل فاز اول آن در حداقل زمان ممکن انجام می‌شود تا شهر آبیک علاوه بر کاهش تنش آبی از این وضعیت بحرانی خارج شود.

وی در خصوص طرح‌های آب‌رسانی روستایی استان، افزود: اعتبار لازم برای این طرح‌ها در نظر گرفته ‌شده است ولی طرح‌های باقی‌مانده در نقاط سخت و کوهستانی استان قرار دارند و به ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل نیازمند هستند.

جانباز گفت:امیدواریم با حمایت‌های همه‌جانبه بتوانیم بودجه نهضت آب‌رسانی روستایی را در سال آینده تامین کنیم.

معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کشور با بیان اینکه نگاه مجموعه دولت به طرح‌های آبرسانی در کشور، متوازن است، گفت: ما تمام شهرهای بزرگ و کوچک استان را مورد توجه قرار داده‌ایم و با بازدیدی که در آینده صورت می‌گیرد این ذهنیت غلط و منفی که تنها مرکز استان مورد توجه قرار دارد، رفع خواهد شد.

طرح انتقال آب از سد طالقان به قزوین از طرح‌های مصوب سفر رییس جمهوری به قزوین در سال ۹۵ است که هم اینک حدود هشت درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کل هزینه عملیات طرح، ۱۳ هزار میلیارد ریال است که در صورت تکمیل و بهره برداری، آب  ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستا را تامین می‌کند.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کشور امروز به منظور بازدید از تصفیه خانه فاضلاب روستای قشلاق، بازدید از طرح‌های مسکن مهر و کلنگ زنی تصفیه خانه شریفیه به قزوین سفر کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.