مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان قزوین گفت: امسال در چهار ماهه نخست سال توانستیم 38 سرمایه‌گذار جدید را جذب کنیم و امیدواریم تا پایان سال این عدد به بیش از 100 سرمایه‌گذار برسد.

حمیدرضا خانپور، مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به این که استان قزوین یکی از قطب‌های صنعتی کشور است، گفت: در این استان زیرساخت‌های صنعتی لازم برای جذب سرمایه‌گذار فراهم است. در سال 1397 علی‌رغم تحریم‌ها، مشکلات و تنگناهایی که در کشور داشتیم موفق شدیم در استان قزوین 123 سرمایه‌گذار جدید را جذب کنیم. امسال هم در چهار ماهه نخست سال توانستیم 38 سرمایه‌گذار جدید را جذب کنیم و امیدواریم تا پایان سال این عدد به بیش از 100 سرمایه‌گذار برسد.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان قزوین به تاکید بر ظرفیت‌های استان قزوین گفت: یکی از ویژگی‌های این استان، موضوع فاصله شعاع 120 کلیومتر از پایتخت است. چون دیگر تاسیس بسیاری از واحدهای صنعتی تا شعاع 120 کلیومتر از پایتخت، ممنوع است، اکثر سرمایه‌گذاران به دلایل متعدد، استان قزوین را انتخاب می‌کنند. چون استان قزوین یک کریدور اقتصادی و محلی استراتژیک برای سرمایه‌گذاری است و فرهنگ کار و مهارت آموزی ایجاد شده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین اظهار داشت: بخشی از سرمایه‌گذاران به دنبال اجرای طرح‌های توسعه در حوزه صنعتی خود هستند و استان قزوین را برمی‌گزینند. عده‌ای دیگر به دنبال مشوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. تاسیس کنندگان واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان قزوین از 7 تا 13 سال معافیت 6 نرخ صفر مالیاتی برخوردار می‌شوند. همچنین ما زمین‌ را با تمام امکانات، یعنی با آب، برق، گاز، تلفن و تمامی زیرساخت‌ها در اختیار صنعتگر به صورت عوامل نقدی و غیرنقدی، قرار می‌دهیم. یعنی 30% قیمت آن را به صورت نقد و 70 درصد دیگر را به صورت غیرنقدی پرداخت می‌کند. اگر در نمایشگاه‌های داخلی یا خارجی شرکت‌ کنند، 50 درصد هزینه‌های آن را پرداخت می‌کنیم. همچنین اگر واحد صنعتی خود را در موعد مقرر و برنامه ریزی شده، به بهره‌برداری برسانند، 10 درصد قیمت زمین را به آنان تخفیف می‌دهیم.

خانپور ادامه داد: سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان جذب شده، اکثرا در حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که باعث جلوگیری از واردات کالاهایی می‌شوند که به دلیل تحریم‌ها واردات‌شان دچار مشکل شده است. در واقع این سرمایه‌گذاری‌ها به مقابله به تحریم‌ها کمک می‌کند. در حال حاضر مثلا در بخش قطعه‌سازی بیش از 130 قطعه‌ساز خودرو در استان قزوین فعال هستند و بیش از 700 قطعه را تحویل خودروسازان می‌دهند. یا مثلا تولید لوله‌های بدون درز مانیسمان که وارداتی بود. اما الان بازرگان‌های وارد کننده این محصول، به استان قزوین آمده‌اند و در حال احداث کارخانه تولیدی هستند.

خانپور خاطر نشان کرد: خوشبختانه در دو سال گذشته سرمایه‌گذارانی از کشورهای فرانسه، آلمان، ترکیه، چین و عراق را جذب کردیم و این سرمایه‌گذاران درشهرک‌های صنعتی استان قزوین، واحدهای جدید احداث کردند.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان قزوین گفت: ما در استان قزوین یک روز را به عنوان روز حمایت از صنعت و تولید تعیین کرده‌ایم. با هماهنگی استاندار محترم، چهارشنبه‌ها را به عنوان روز صنعت و تولید نامیدیم و همراه با مدیران اقتصادی محل تولید صنعتگران می‌رویم با تولید کنندگان ارتباط مستقیم برقرار می‌کنیم تا آنها بدانند که پشتیبان دارند و دولت می‌خواهد که مشکلات‌ تولید را حل کند. کارگروه رفع موانع تولید هم مستمرا جلسه دارد و تصمیمات لازم را می‌گیرد. همچنین هر سرمایه‌گذار صنعتی که برای سرمایه‌گذاری به استان قزوین می‌آید، یک دیدار صمیمانه با بالاترین مقام استان، یعنی استاندار دارد و طرح خود را به ایشان توضیح می‌دهد و همه دستگاه‌هایی که باید به اجرای آن طرح کمک کنند را بسیج می کنیم تا در خدمت سرمایه‌گذاران صنعتی باشند.

خانپور با اشاره به این که حفظ واحدهای موجود به اندازه جذب سرمایه‌گذاران جدید، از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: در این راستا تلاش کرده‌ایم نوسازی و به روز رسانی واحدهای قدیمی فعال در استان انجام شود تا کیفیت محصولات‌شان افزایش یابد و امکان رقابت با کالاهای مشابه داخلی و خارجی را پیدا کنند.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان قزوین تاکید کرد: برای حل مشکلات واحدهای صنعتی برای تامین سرمایه در گردش این واحدها در هماهنگی با نظام بانکی، اقدامات مناسبی صورت گرفته است. از سوی دیگر امکان تقسیط بدهی مالیاتی و بدهی به سازمان تامین اجتماعی هم با مساعدت بیش از پیش این سازمان‌ها، فراهم شده است. یکی از مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی، مطالباتی است که از دولت و وزارتخانه‌ها مانند وزارت راه و شهرسازی، نیرو، نفت و غیره دارند که ضروری است این وزارتخانه‌ ها در راستای کمک به نهضت تولید ملی بدهی خود را بپردازند.

ولی در پایان از تصمیمات ویژه سران قوا در راستای رونق تولید و رفع مشکل کلان واحدهای صنعتی و تولیدی و تامین مواد اولیه مورد نیاز آنها تقدیر کرد.

 

خانپور

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.