به گزارش ایرنا، دکتر ناهید یزدی روز سه شنبه در نشست خبری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قزوین که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد،افزود: کارشناسان سلامت روان و مشاوران تغذیه برای نخستین بار با تاسیس مراکز خدمات جامع سلامت در این مراکز شروع به کار کرده اند و پیش از این مراکز درمانی فاقد چنین کارشناسانی بودند.
وی اضافه کرد: همچنین در سایر حرفه های حوزه بهداشت و درمان نیز با راه اندازی مراکز جامع شاهد افزایش قابل توجه هستیم به طوری که هم اکنون 154 پزشک، 283 مراقب سلامت، 59 دندانپزشک و 188 ماما با این مراکز همکاری می کنند.
یزدی با بیان اینکه پیشگیری در نظام سلامت بسیار مهم تر از درمان است،ادامه داد: مردم می توانند برای پیشگیری از بیماری ها و اطلاع از وضعیت سلامت خود به نزدیک ترین مراکز جامع سلامت به منزل خود مراجعه کنند و از این طریق با جلوگیری از بسیاری بیماری ها، بار بزرگی را از دوش دولت و خانواده ها بردارند.
وی اظهار داشت: در این مراکز کلیه خدمات حتی از زمانی که هنوز لقاح صورت نگرفته تا دوران سالمندی افراد به مراجعه کنندگان در هر سنینی ارایه می شود.
یزدی همچنین به طرح خطر سنجی بیماری های قلبی اشاره کرد و گفت: این طرح برای افراد بالای 30 سال به منظور خطر سنجی و احتمال میزان ابتلا به بیماری های قلبی اجرا می شود.
وی با اشاره به توزیع مکمل های دارویی برای کودکان، مادران باردار و سالمندان،گفت: دانشگاه علوم پزشکی با فشار مالی زیادی این مکمل ها را تامین می کند به طوری که تا پیش از تغییرات نرخ ارز به طور فصلی بین 6 تا 7 میلیارد ریال جهت خرید این مکمل ها هزینه می شد.
معاون فنی مرکز بهداشت قزوین همچنین در خصوص نرخ باروری در استان گفت: نرخ باروری به معنای طول دوره ای که یک زن در دوران باروری بتواند فرزند آورد در سال 95 به میزان 2.91 بوده و اگر به 2.5 برسد میزان موالید مثبت خواهد بود اما هم اکنون این نرخ در قزوین در حد 1.96 است.
یزدی افزود: با توجه به سیاست های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری باید ساز و کارها و اقدامات دستگاه ها به گونه ای طراحی و برنامه ریزی شود که خانواده هایی که امکان و شرایط مناسب فرزند آوری را دارند به این امر ترغیب شوند وگرنه فرزندآوری و تولد کودکان از خانواده هایی که دچار آسیب های اجتماعی فراوانی هستند راه به جایی نخواهد برد.
یزدی با اشاره به شاخص مرگ مادران باردار در قزوین نیز گفت: در این شاخص که مرگ مادر را نسبت به صد هزار موالید محاسبه می کند میانگین استان پایین تر از وضعیت کشوری و در حد 16 است.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.