در بخشی از این مطلب می خوانیم وقوع سیل اخیر در برخی از استان‌های کشور هم اکنون بیش‌ترین نگاه را به سوی این بلای طبیعی جلب کرده است و البته همواره ایران درگیر سیلاب بوده و محدود به امروز نبوده است.
ویرانگرترین سیل در ایران مربوط به استان گلستان در سال 1380 است که در حدود 500 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.
سیل‌های دربند و تجریش، نکا، ماسوله، ایلام، تهران، مازندارن، گلستان در 1381، قم و شهرکرد نیز از جمله سیل‌های بزرگ در ایران بوده اند که تلفات جانی و مالی بسیاری به همراه داشته‌اند.
در بسیاری از کشورهای دیگر نیز سیل‌های ویرانگری رخ داده است، از جمله این سیل‌ها می‌توانیم به سیل‌های چین، آمریکا، بریتانیا، ویتنام اشاره کنیم اما نکته قابل توجه این است که در بسیاری از کشورهایی که سیل رخ داده، بلافاصله اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع سیل در سال‌های بعدی انجام گرفته است.
شاید کم‌تر کسی فکر می‌کرد که تجربه تلخ سیل در سال 1380 در گلستان در سال‌های نه چندان دور در این استان و دیگر استان‌ها تکرار شود، اما به راستی چرا با وجود این همه خسارات جانی و مالی که سیل به همراه داشته، هیچ وقت برنامه جامعی برای مقابله و پیشگیری از سیل انجام نگرفته است؟ بدون شک در این مورد کوتاهی بزرگی از سوی مسئولان صورت گرفته که به هیچ وجه قابل بخشش نیست.
در این مدتی که سیلاب‌ها زنگ هشدار را نواختند و خروش خشم طبیعت دیده شد، نه تنها اقدامات لازم برای مقابله با سیل‌ها انجام نگرفت، بلکه با شهرسازی در مسیر مسیل‌ها و تخریب جنگل‌ها و پوشش‌های گیاهی، زمینه برای سیلاب‌های آینده فراهم‌تر شد.
در اوایل سال 98، این تجربه تلخ برای چندمین بار در استان‌های مختلف تکرار شد اما انتظاری که از تمامی مسئولین مرتبط می‌رود، این است که تمامی اقدامات علمی لازم برای مقابله با وقوع حوادث مشابه انجام شود.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.