کارگران فصلی شهر آبیک به دلیل رکود بازار ساخت و ساز مسکن با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم‌می‌کنند و شرمنده همسر و فرزندانشان شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، کارگران فصلی شهر آبیک ار شهرهای شهرستان آبیک هر روز صبح در ورودی بلوار امام خمینی (ره) منتظر هستند تا فردی بیاید و برای کارگری ساختمانی از آنها درخواست کند.

شهر آبیک با رکود بازار مسکن مواجه است که این امرموجب شده کارگران فصلی با مشکلات فراوانی مواجه شوند.

دنبال پول باید بدویم

یکی از کارگران فصلی که 35 ساله است، به خبرنگار ایلنا اظهار کرد: دو سال است که وضعیت شغلی ما مناسب نیست؛ در فصل کار که بیکار بودیم الان هم که دیگر کار نیست و مجبور هستیم می‌آییم.

وی افزود: اگر یک روز سر کار برویم، چهار روز باید دنبال پولمان بدویم.

این کارگر ادامه داد: برای کار به دفتر شورای شهر مراجعه کردم که در پاسخ بیان کردند ما شورای شهر هستیم و کاریابی نزده‌ایم؛ با مستاجری و داشتن بچه چگونه می‌توانم زندگی خود را بگذرانم.

وی اضافه کرد: گچکار مسکن مهر دو اداره شهرستان آبیک بودم که پیمانکار از افراد معتاد برای ساختمان‌ها استفاده کرد، قیمت‌ها را شکست و پول ما را خورد و رفت؛  طلب‌ام پرداخت نشد ، شکایت هم کردم اما فایده نداشت.

مصطفی ، یکی دیگر از کارگران گفت: ما کارگر بیل و کلنگیم هستیم. به دلیل اینکه توان پرداخت بیمه کارگر ساختمانی را ندارم، خودم را بیمه نکرده‌ام.

شرکت‌ها به دنبال بهانه‌جویی هستند

یکی دیگر از کارگران به خبرنگار ایلنا اذعان کرد: 40 سال از جوانی‌ام گذشته و صاحب زندگی، همسر و فرزندی نشده‌ام؛ در هر شرکتی برای کار مراجعه می‌کنم، کار خبری نیست . فقط می گویند خبر می‌دهیم اما هیچی به هیچی.

یکی از کارگران با بیان اینکه چرا باید در شرکت‌های شهرستان آبیک از نیروهای غیربومی استفاده شود، تصریح کرد: چرا جوانان آبیکی و ما کارگران باید بیکار بمانیم.

کارگر دیگری بیان کرد: با توجه به فصل سرما، یک ماهی است که سر کار نرفته‌ام و خجالت می‌کشم به چهره همسر و فرزندم نگاه کنم؛ هر کارگر ساختمانی آبرومند است و با دارا بودن همسر و فرزند با این وضعیت بیکاری، لازم است مسئولان به داد کارگران برسند.

یکی ازکارگران که نگهبان مکانی شده و ماهانه 700 هزار تومان حقوق دریافت می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با 6 سرعائله و سه دانشجو این حقوق به کجا می‌رسد و با آن چه کاری می‌شود انجام داد؟ از سوی بیمه بابت نگهبانی اذعان شده نباید سراغ نگهبانی نروم، اگر کار دارند به ما بدهند دیگر سراغ نگهبانی نروم.

یکی دیگر از کارگران به خبرنگار ایلنا گفت: به دلیل بلند حرف زدن در ادارات، مرا بیرون کرده‌اند در پاسخ  گفتم  بلند حرف می‌زنم تا همه حرف مرا بشنوند .

حق دستفروشی  هم نداریم

کارگران فصلی مطرح کردند که بیمه کارگران ساختمانی ماهی 110 هزار تومان است و فقط باید کارگری ساختمان انجام دهیم و اگر در جایی کاری برای ما ایجاد شود حق نداریم کار کنیم و برای بیمه ما مشکل ایجاد می‌شود؛ حتی نمی‌توانیم دستفروشی کنیم و چند عدد جوراب بفروشیم چرا که بیمه ما را قطع می‌کنند.

به گزارش ایلنا، عدم وجود مکانی مناسب و سرپوشیده برای کارگران فصلی از یک سو، رکود بازار ساخت و ساز مسکن، پرداخت دستمزد با تاخیر، سنگ انداختن بیمه جلوی پای کارگران فصلی در برخی مواقع از سویی و وجود مسائل مختلف موجب شده کارگران فصلی شهر آبیک با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارند.

 امید است مسئولان شهرستان آبیک برای ساماندهی کارگران فصلی و فراهم کردن بستر برای اشتغال آنان، تدبیری بیندیشند تا بتوانند قدری از نگرانی‌ها، دغدغه‌ها و دردهای این قشر مظلوم را بکاهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.