به گزارش ایرنا، اعضای شورای شهر بیرجند در نشست علنی روز شنبه درخواست شهروندانی در خصوص اخذ عوارض از محل تمدید پروانه ساختمانی که مغایر قانون بوده را بررسی کردند و به استناد قانون و رای دیوان عدالت اداری مصوب کردند که مالکان تا 2 سال پس از پایان پروانه فرصت تمدید دارند و در این مدت مشمول جریمه نمی شود اما از آن تاریخ به بعد بر اساس نرخ مشخص باید عوارض پرداخت کنند.
رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر بیرجند در این نشست گفت: بر اساس تبصره 2 قانون ماده 29 عمران و نوسازی شهری، مالک زمین 2 سال پس از اتمام مهلت پروانه ساختمانی، فرصت تمدید دارد.
وی افزود: تاکنون شهرداری در این زمینه بر اساس مصوبه شورا عمل کرده و پس از اتمام مهلت پروانه برای تمدید آن عوارض اخذ می کرده که اکنون تا 2 سال از اتمام مهلت پروانه مالک فرصت تکمیل ساختمان را دارد و اگر در این زمان موفق به اتمام آن نشد باید جریمه پرداخت کند.
محمد علی طاهری یادآور شد: تا قبل از رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، بر اساس مصوبه شورا، قانون عمران و نوسازی شهری در برخی از موارد اجرایی نمی ‌شد که بعد از رای دیوان باید اجرایی شود.
وی با تاکید بر اینکه در پروانه های ساختمانی شهرداری ها باید حداکثر مهلت پایان ساختمان قید شود، گفت: کسانی که در میدان ها و معابر اصلی شهر اقدام به ساخت و ساز می کنند باید ظرف مدت مقرر ساختمان خود را به اتمام برساند و اگر پس از 2 سال مهلت مشخص شده بازهم به اتمام نرسد عوارض به دو برابر افزایش می یابد.
عضو حقوقدان شورای شهر بیرجند اظهار داشت: آن دسته از ساختمان هایی که توسط مراجع قضایی توقیف شده از این جریمه مستثنی هستند.
وی ادامه داد: شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم باید موارد قانونی که حقوق شهروندان در آن لحاظ شده را اطلاع رسانی کرده و از آن دفاع کند و مراقب باشد که مردم بدون دلیل جریمه نشوند.
دیگر عضو شورای شهر نیز گفت: با توجه به این قانون از آنجایی که ساخت و سازهای درازمدت ممکن است برای شهروندان به خصوص در میادین و معابر اصلی مشکل ساز شود باید به دنبال راهکاری باشیم که پیشرفت فیزیکی سالانه در پروژه ها مشخص شود.
مهدی میری ادامه داد: ساخت و سازها برای مدت پنج سال حتی در معابر فرعی هم برای شهروندان تبدیل به معضل می شود که باید در کنار موارد قانونی به این موضوع نیز توجه کرد.
وی بیان کرد: در ضوابط سال 98 علاوه بر دیده شدن رای دیوان عدالت اداری اهرم فشاری هم باید در نظر گرفته شود که ساخت و ساز در همان مهلت مشخص شده پروانه به اتمام برسد که شخص بیشتر از سه یا پنج سال مهلت پروانه به دنبال تمدید نباشد.
اعضای شورای شهر بیرجند در نهایت با این مصوبه کمیسیون حقوقی موافقت کرده و قانون فوق در شهرداری بیرجند لازم الاجرا شد.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.