به گزارش ایرنا، طی روزهای اخیر خبری در فضای مجازی منتشر شد که انتشار دهندگان آن مدعی تغییر کاربری گسترده (120 هکتار) در اراضی شمال قزوین واقع در در جوار بوستان باراجین شده بودند.
مدیران دستگاه های مسئول در ارتباط با این ادعا تفکیک و تغییر کاربری در اراضی یاد شده را البته بدون ذکر مقدار و میزان تایید کرده و از توقف این اقدام و شکایت به دستگاه قضا و پیگیری این ماجرا در محاکم قضایی خبر دادند.
این اراضی در اطراف شمال شهر قزوین در شمال شرق بوستان باراجین و پایین دست ناحیه شفیع آباد واقع شده و مربوط به کانون جانبازان قزوین است که هیات مدیره آن به دفعات از مراجع و دستگاه های ذیربط در استان درخواست تغییر کاربری زمین و اجرای طرح باغ ویلا و مسکونی سازی را داشته اند که البته با مخالفت روبرو شده است.

** دنبال دریافت مجوز تغییر کاربری برای احداث باغ ویلا هستیم
حمزه علی محمدی عضو هیات مدیره کانون جانبازان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه اراضی خریداری شده توسط این کانون در یک منطقه گردشگری واقع شده، طرح ایجاد باغ ویلا را تهیه و در کارگروه های مربوطه در استان مطرح کردیم که با آن مخالفت شده است.
وی عملیات عمرانی انجام شده در این اراضی را که برخی مدیران دستگاه های مسئول از آن به عنوان تفکیک اراضی و تقسیم به قطعات کوچک تر می دانند برای ایجاد راه دسترسی دانست و گفت: پیش از این راه دسترسی را در اراضی کانون ایجاد کرده ایم و در نشست با مسئولان برای حل مشکل زمین خود وارد بحث و گفت و گو شده ایم.
عضو هیات مدیره کانون جانبازان قزوین با بیان اینکه مساحت اراضی متعلق به این تعاونی 120 هکتار است، اظهار داشت: بحث اخذ مجوز تغییر کاربری برای باغ ویلا از طریق راهکارهای قانونی همچنان در دستور کار ما قرار دارد.
محمدی بدون توضیح در خصوص ارتباط اراضی این کانون با شهرداری با توجه به وجود این زمین ها در خارج از شهر و کشاورزی بودن آنها با بیان اینکه گفت وگوهایی نیز با شهرداری انجام داده ایم و آنها سندهای ما را برای بررسی خواسته اند، افزود: مجوز تغییر کاربری در اراضی همجوار زمین های ما پیش از این به مالکان آنها ارایه شده و ما نیز خواستار آن هستیم تا این مجوز به زمین کانون نیز داده شود.
وی با بیان اینکه در یک شهر نمی توان 2 قانون مختلف داشت و باید قانون برای همه یکسان باشد، اظهار داشت: امیدواریم تلاش های ما برای تغییر کاربری در کمیسیون ماده پنج سرانجام به نتیجه برسد.

** اراضی کانون جانبازان قابلیت کشاورزی ندارد
پس از طرح موضوعات مربوط به این اراضی، یک مقام آگاه به ارایه توضیحاتی از وضعیت این زمین ها پرداخت.
یک مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اراضی مورد نظر در بالادست بوستان ملی باراجین قرار دارد و مساحت آن به 120 هکتار می رسد که فاقد قابلیت های لازم برای کشاورزی است.
وی یاد آور شد: این اراضی متعلق به کانون جانبازان قزوین با 2 هزار و 100 عضو است.
یک مقام آگاه گفت: هیات مدیره این کانون قبل از این درخواست تغییر کاربری اراضی فوق را ارایه داده بود و اقدام به احداث راه های دسترسی اصلی و فرعی در این زمین ها کرده بود که با حکم دستگاه قضا بدنبال شکایت اداره امور اراضی جهاد کشاورزی فعالیت های عمرانی در این اراضی متوقف شد.
وی اضافه کرد: با این وجود کانون یاد شده از قبل مجوزی نیز از سازمان جهاد کشاورزی برای انجام فعالیت های باغداری (کشت انگور) و درخت کاری دریافت کرده است.
این مقام آگاه یادآور شد: البته باید اذعان کرد اراضی متعلق به این کانون قابلیت انجام کشاورزی ندارد چرا که در بالادست کانال کشاورزی است و آب ندارد.
وی اظهار داشت: هیات مدیره کانون جانبازان اکنون درخواست دارند با توجه به اینکه با تغییر کاربری اراضی همجوار موسوم به زمین های جامعه مهندسین و یک زمین شخصی به مساحت چندین هکتار موافقت شده است درخواست آنها نیز مورد تایید قرار بگیرد.

**گزارش تغییر کاربری در اراضی کانون جانبازان به دستگاه قضا
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص این موضوع گفت: اراضی مورد نظر مربوط به کانون جانبازان قزوین واقع در ضلع شمال شرق بوستان ملی باراجین است.
پرویز عبدی با اشاره به درخواست هیات مدیره این تعاونی برای تغییر کاربری اراضی مذکور، افزود: تا آنجا اطلاع داریم این درخواست در کارگروه امور زیربنایی استان مطرح شده و مورد تایید قرار نگرفته است.
وی اظهار داشت: هرگاه درخواست تغییر کاربری اراضی کشاورزی در کارگروه امور زیربنایی استان طرح و با آن موافقت شد، پرونده برای بررسی نهایی و تصویب به کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی ارسال می شود که اعضای آن متشکل از رییس سازمان جهاد کشاورزی، مدیرکل حفاظت محیط زیست، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیر امور اراضی و نماینده استاندار هستند.
مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی قزوین در خصوص تغییر کاربری صورت گرفته در اراضی یاد شده نیز که در رسانه ها عنوان شده بود، گفت: بدنبال تغییر کاربری غیرمجاز در بخشی از این زمین ها با طرح شکایت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قزوین و طرح مساله توسط مدیریت امور اراضی استان، موضوع در محاکم قضایی در دست پیگیری قرار دارد.
وی یادآور شد: مطابق با قانون هرگونه تغییر کاربری اعم از خاکبرداری، خاک ریزی، گودبرداری، ریختن زباله و مصالح و احداث بنای ساختمانی در زمین های زراعی و باغی بدون اخذ مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفاظت از اراضی کشاورزی تخلف محسوب شده و با آن برخورد می شود.

** با درخواست تغییر کاربری اراضی کانون جانبازان مخالفت شده است
مدیرکل راه و شهرسازی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کانون جانبازان ابتدا تعاونی مسکن بودند و اقدام به خرید زمین مورد نظر کردند اما بعدها برای پرهیز از مشکلات قانونی نام تعاونی مسکن را از روی خود برداشتند و زمینی که تهیه کرده و قصد تغییر کاربری آن را دارند نیز کشاورزی است.
مسعود حق لطفی یادآور شد: درخواست کانون جانبازان قزوین که بخشی از اعضای آنرا جانبازان و ایثارگران و بخشی نیز افراد متفرقه تشکیل می دهند برای تغییر کاربری اراضی مورد نظر چندی پیش در کارگروه امور زیربنایی قزوین رد و با آن مخالفت شد.
این مسئول یادآور شد: 2 زمین یکی شخصی و دیگر مربوط به جامعه مهندسین در اطراف این اراضی از گذشته از طریق طی کردن فرایندهای پیش بینی شده در قانون و مشمول شدن در حوزه قوانین مربوط به منطقه گردشگری موفق به دریافت تغییر کاربری شده بودند.
وی ادامه داد: پس از رد درخواست تغییر کاربری، هیات مدیره کانون جانبازان اعلام کردند از همان شیوه ای که 2زمین یاد شده موفق به اخذ مجوز شده اند برای تغییر کاربری اقدام خواهند کرد اما درخواست آنها از سوی اداره کل میراث فرهنگی برای الحاق به منطقه گردشگری رد شده است.
حق لطفی با اشاره به تفکیک این اراضی قبل از دریافت مجوزهای لازم، اظهار داشت: تفکیک اراضی در زمین های مورد نظر به قطعات کوچک تر با هدف تبدیل به کاربری مسکونی، قیمت این زمین ها را افزایش داده اما باید توجه داشت این زمین ها تغییر کاربری داده نشده و همچنان جزو اراضی کشاورزی محسوب می شوند.
مدیرکل راه و شهرسازی قزوین خاطرنشان کرد: استناد و ملاک ما برای هرگونه تغییر در اراضی شهری و خارج از حریم شهر و ارایه مجوزهای درخواست شده که البته دستگاه های متولی خاص خود را نیز دارد، قانون است.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.