به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین، محمداسماعیل حافظی تاکید کرد: جوامع بشری همواره تحت تاثیر حوادث، بلایا و تهدیدهای طبیعی و غیر طبیعی قرار داشته و با توجه به ابزار و امکانات موجود سعی در حفاظت، مقابله و کاهش اثرات حوادث، بحران ها و تهدیدات دارند.
وی، یکی از مهمترین نیازهای جوامع را برخورداری از امنیت دانست و افزود: سرپناه یکی از فاکتورهای مهم این مولفه به شمار می رود و به همین دلیل پس از هر حادثه یا بحران، نخستین عامل در تامین آرامش و بازگرداندن روحیه و اعتماد افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب، داشتن سرپناه مناسب و جمع شدن مجدد خانواده در کنار هم است.
به گفته حافظی، مهمترین بخش کمک رسانی و امداد بستگی به ایجاد سرپناه به صورت سریع و اصولی دارد تا امکان توزیع سایر کمک ها نیز فراهم شود.
این مسئول شهری اضافه کرد: با توجه به اینکه هنگام وقوع تهدیدات و مخاطرات، اماکن مسکونی یا بخش های زیادی از منطقه دچار تخریب شده و به علل متعدد غیرقابل استفاده می شوند و تاسیسات زیربنایی مانند آب، برق، گاز، تلفن، شبکه های ترافیکی و وسایل حمل و نقل نیز تا حدود زیادی غیرقابل استفاده می شوند از این رو یکی از مسایل مهم در این مناطق وجود پتانسیل خطر حاکم بر محل حادثه دیده است.
حافظی یادآور شد: شناسایی اماکن امن و برنامه ریزی در کاربردی کردن مناطق مناسب برای تمرکز و استقرار آسیب دیدگان در مناطق شهری امری ضروری بوده و تجربه حاکی از آن است که اگر این عمل صورت نپذیرد در زمان آغاز برنامه ایجاد سکونتگاه موقت به علت فقدان یک الگوی کارآمد برای برنامه ریزی و مکان گزینی اسکان موقت، عوامل غیرقابل پیش بینی در طرح اسکان دخالت کرده و به انواع مختلف بر کیفیت آن اثر می گذارد.
مدیرعامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین ادامه داد: هدف اصلی طرح عبارت از ایجاد آمادگی لازم برای مقابله با آثار بحران های ناشی از تهدیدات و مخاطرات طبیعی از طریق شناخت اماکن مستعد اسکان موقت قبل از بحران، جلوگیری از دخالت و اثرگذاری عوامل پیش بینی نشده در طرح های اسکان موقت شهری، کاهش هزینه های اسکان مردم در فضاهای امن شهری برای شهرداری، افزایش سرعت عمل در اسکان موقت و در نتیجه کاهش تلفات جانی و فشارهای روانی بر جمعیت آسیب دیده است.
حافظی اضافه کرد: از دستاوردهای این طرح می توان به فراهم آوردن امکان زندگی اعضای خانواده در کنار یکدیگر پس از وقوع تهدیدات، برخورداری از سطح مناسبی از حریم خصوصی برای آسیب دیدگان، بهره مندی از امکانات ضروری زندگی مانند محل تهیه غذا و امکانات بهداشتی، دسترسی به خدمات و امکانات گوناگون و حفظ ساختار اجتماعی منطقه و از سرگیری فعالیت های اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد.
8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.