به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا و به نقل از دفتر امام جمعه قزوین، آیت الله عبدالکریم عابدینی در جلسه اخلاق حوزه علمیه قزوین که در شبستان امیرالمؤمنین (ع) مسجدالنبی (ص) برگزار شد، اظهار داشت: امام علی (ع) در نامه 41 خطاب به فرزندان و همه کسانی که وصیت ‌نامه حضرت به آنها می‌رسد سفارش‌ های فراوان داشته اند که یکی از مهمترین آنها سفارش به امر به معروف و نهی از منکر است.
وی تصریح کرد: حضرت تاکید می‌کنند 'مبادا نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی‌اعتنا باشید و آن را جدی نگیرید چرا که اگر جدیت در امر به معروف و نهی از منکر نداشته باشید، بدترین‌های شما بر شما مسلط خواهند شد'.
امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در حکمت 31 فرموده اند 'کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، کافران و منافقان را به ذلت می‌کشاند' و این مهم به آن معناست که امر به معروف و نهی از منکر مایه عزت و سربلندی است.
به گفته نماینده ولی فقیه در استان قزوین، در احادیث آمده است 'امر به معروف و نهی از منکر 2 مخلوق از مخلوقات الهی و یا 2 خُلق از اخلاق الهی هستند و هر کسی آن را یاری کند، خدا او را یاری خواهد کرد'.
رییس شورای حوزه علمیه استان قزوین ادامه داد: امیرالمؤمنین (ع) آدم ‌ها را به چند دسته تقسیم کرده و فرمودند 'گروهی از آدم ‌ها منکر بدی ‌ها را با دست، زبان و دلشان انکار می‌کنند و این کامل‌ ترین برخورد در مقابل منکر است و آنها همه خیر ها را برای خودشان جمع کرده‌اند'.
این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه اضافه کرد: گروهی دیگر از دیدگاه آن حضرت کسانی هستند که بدی را با زبان و قلب انکار می‌کنند اما اقدام عملی در مقابل آن ندارند و حضرت در خصوص آنها می‌فرمایند 'این گروه 2 خصلت از ویژگی ‌های خوبی را برای خود جمع و دیگری را ضایع کرده اند'.
وی اضافه کرد: دسته سوم گروهی هستند که قلبا از منکر و بدی ناراحت می‌شوند اما زبان و عملشان هیچ کاری در مقابل آن انجام نمی‌دهد و این گروه سه خصلت از خصلت‌های انسانی مؤمن را ضایع می‌کنند و یکی را برای خود نگاه می‌دارند.
آیت‌الله عابدینی افزود: دسته چهارم گروهی هستند که بدی و منکر را با قلب، دست و زبان منکر می‌شوند و به آن اهمیتی نمی‌دهند؛ آن کسانی که هر سه خصلت را ضایع کرده‌اند، مرده زنده نما هستند.
امام جمعه قزوین با بیان اینکه باید بتوانیم به درستی معروف و منکر زمان خود را بشناسیم، اضافه کرد: امام حسین (ع) با بیعت نکردن با یزید و قرار گرفتن در مقابل او نشان داد که معروف آن زمان، امامت ولی خدا و منکر تسلط ظلم و طاغوت است.
8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.