به گزارش ایرنا، زیستگاه های حیات وحش ارزشمندی در قزوین وجود دارد که تا قبل از مداخله انسان به آن، گونه های جانوری موجود در آن نگرانی بابت ادامه حیات و نیز تامین غذا و مکان نداشتند اما با ورود انسان ها به طبیعت، عرصه برای ادامه زندگی آنها تنگ و تنگ تر شد تا جایی که روز به روز شاهد نابودی و حتی خطر انقراض بسیاری از گونه های جانوری هستیم.
قزوین با وسعت 15 هزار و 821 کیلومتر مربع، از جمله استان های کم وسعت کشور محسوب می شود ولی به دلیل دارا بودن سه چهره کوهستانی، تپه ماهوری و دشتی از تنوع مطلوبی زیستی برخوردار بوده و در حال حاضر نیز به عنوان ویترینی از تنوع گونه های شمال غرب کشور محسوب می شود.

** 19 گونه جانوری استان قزوین در معرض انقراض است
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: در حال حاضر و براساس فهرست سرخ اتحادیه جهانی، 19 گونه جانوری در معرض انقراض و در شرایط آسیب پذیری در این منطقه شناسایی شده است.
سیاووش رضا زاده ادامه داد: خروس کولی دشتیدر، پلنگ ایرانی، کرکس کوچک، بالابان در معرض خطر انقراض (EN) و گونه های آهو، کل و بز، قوچ و میش ارمنی، زرده پر، اردک مرمری، عقاب شاهی، هوبره، افعی زنجانی، لاک پشت مهمیزدار، آگامای سر وزغی ایرانی و سس ماهی در شرایط آسیب پذیر (UV) قرار دارند.
این مسئول ادامه داد: هم اکنون مهمترین علت انقراض و در معرض خطر بودن گونه های جانوری و پرندگان، تخریب زیستگاه های این گونه ها که همان تالاب ها و جنگل های در حال نابودی و به فراموشی سپرده شده، هستند.
رضازاده در ادامه، نماد تنوع زیستی این استان را پرنده هما دانست و یادآور شد: تمرکز حیات وحش بیشتر در مناطقی است که تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارند.
به گفته این مسئول، در حال حاضر سه منطقه حفاظت شده باشگل، رودبار الموت و طارم سفلی به همراه چهار منطقه شکار ممنوع شامل رودبار الموت شرقی و غربی، آوج و الله آباد با مساحت 459 هزار و 184 هکتار مامن حیات وحش منطقه محسوب شده و تحت حفاظت قرار دارند.

**جمعیت پستانداران وحشی 30 درصد رشد داشته است
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در این رابطه اظهار داشت: براساس سرشماری سال گذشته، جمعیت پستانداران شاخص علفخوار (گوسفند و بز وحشی به همراه آهو) در مناطق تحت مدیریت منطقه نسبت به سال 95 حدود 30 درصد رشد داشته است.
به گفته رضازاده، گونه های شاخص جانوری مناطق تحت مدیریت استان که در حال حاضر دارای برنامه حفاظتی هستند شامل پلنگ، خرس قهوه ای، قوچ و میش (گوسفند وحشی)، بز وحشی، آهو، سیاه گوش، گرگ، کفتار، هوبره و اغلب پرندگان شکاری با ارزش نظیر بالابان و شاهین هستند.

**تجارت گونه های جانوری و اجزای بدن آنها بزرگترین چالش مدیریت حیات وحش
رییس اداره امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین، بزرگترین چالش‌ مدیریت حیات وحش کشور و استان را تخریب زیستگاه ها، شکار غیر قانونی، سلاح ‌های غیرمجاز، زنده ‌گیری و تجارت غیر قانونی گونه ‌های جانوری و اجزای بدن آنها، حضور دام بیش از ظرفیت مراتع در زیستگاه های حیات وحش، خشکسالی و کاهش منابع غذایی و آبی دانست.
این مسئول اضافه کرد: نقش مردم، به خصوص جوامع محلی در حفاظت از حیات وحش بسیار مهم و حایز اهمیت بوده و سازمان حفاظت محیط زیست نیر تلاش دارد تا با جبران خسارت های وارد شده توسط حیات وحش به کشاورزان و دامداران و جلب مشارکت آنان در حفاظت از حیات وحش، تعارض موجود را به فرصت حفاظتی تبدیل کند.

**6 هزار گونه جانوری جهان در معرض انقراض هستند
رضازاده ادامه داد: به طور کلی در جهان امروز افزون بر 61 هزار گونه مهره‌ دار داریم که از این تعداد 9.7 درصد، یعنی حدود 6 هزار گونه در معرض خطر و تهدید انقراض نسل قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: در ایران نیز بالغ بر یک هزار و 150 گونه جانوری وحشی مهره ‌دار زیست می کنند که 7.4 درصد از آنها، یعنی حدود 87 گونه در فهرست سرخ (IUCN) در سال 2017 قرار گرفته‌اند.
رضازاده یادآور شد: بخش مهره داران تاکنون 197 گونه پستاندار، 535 گونه پرنده، 227 گونه خزنده، 174 گونه ماهی و 22 گونه دوزیست در کشور شناسایی و ثبت شده که سهم استان قزوین از گونه های شناسایی شده 66 گونه پستاندار، 187 گونه پرنده و 11 گونه ماهی است.
این مسئول با اشاره به اینکه اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت هشدار داده که بیش از یک سوم گونه های جانوری و گیاهی جهان در معرض خطر یا انقراض قرار دارند، تاکید کرد: براساس گزارش این اتحادیه در مجموع 47 هزار و 677 گونه گیاهی و جانوری وارد لیست قرمز این اتحادیه شده اند که از این تعداد 17 هزار و 291 گونه، برابر با 36 درصد، با تهدید جدی مواجه هستند.

**حذف آهو از محیط زیست طبیعی قزوین
معاون پایش و سلامت اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین نیز در این باره گفت: هجوم صنایع کوچک و بزرگ و استقرار آنها در عرصه های طبیعی استان، منجر به حذف این گونه جانوری از بخش وسیعی از محیط زیست طبیعی منطقه شده است.
عبدالحسین مظفری اضافه کرد: عرصه های دشتی استان طی سال های نه چندان دور پهنه جولان غزال های تیز پا بوده تا جایی که گزارش های مکتوب دهه های 50 و 60 به گله های بزرگ آهو در دشت افشاریه بوئین زهرا (جنوب شرق تا جنوب غرب استان) اشاره دارد.
وی اظهار کرد: گزارش هایی از حضور آهو در حاشیه 2 رودخانه شاهرود و قزل اوزن طی سال های دور (قبل از سال 57) و وسعت پراکنش این پستاندار زیبا، نشان از استعداد بالقوه زیستگاه های دشتی و تپه ماهوری داشته است.
به گفته این مسئول، تغییر کاربری اراضی، ایجاد راه های دسترسی و عبور راه های ارتباطی از مناطق دشتی استان و مهم تر از همه هجوم صنایع بزرگ و کوچک برای استقرار در عرصه های طبیعی، گونه آهو را حذف کرده تا جایی که هم اکنون و پس از گذشت سه دهه، اداره کل حفاظت محیط زیست استان توانسته تعداد معدودی از آنها را در زیستگاه دشتی منطقه حفاظت شده باشگل مورد حفاظت قرار دهد.
مظفری با بیان اینکه بی گمان ادامه روند شتاب بخش توسعه صنعتی، راه ها و تغییر کاربری اراضی ها عرصه را بر این گونه تنگ تر خواهد کرد، افزود: از دیگر عوامل تهدید کننده جمعیت آهوان استان شکار بره ها در فصل زایمان توسط گرگ، سگ های گله و ولگرد در منطقه بوده که ادامه حیات جمعیت آن را با خطر جدی روبرو کرده است.

**وجود 48 گونه جانوری در محیط زیست قزوین
معاون پایش و سلامت اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین ادامه داد: محیط طبیعی و زیستی این استان دارای 48 گونه جانوری از رده پستانداران با 19 خانواده بوده که راسته جانوری این گونه ها شامل خارپشتان، حشره خواران، خفاش ها، جوندگان، خرگوش ها، گوشتخواران و زوج سمان بوده و پلنگ ایرانی نیز از جمله گونه جانوری پستاندار در معرض خطر است.
به گفته مظفری، همچنین از گونه های جانوری پستانداران گونه زرده پر، آهو، کل و بز، قوچ و میش ارمنی از جمله گونه های آسیب پذیر در مناطق زیستی استان قزوین به شمار می روند.
استان قزوین بین رشته کوه های البرز و زاگرس واقع شده و جلوه زیبایی از طبیعت را در خود به نمایش گذاشته که مناطق حفاظت شده باشگل، رودبار الموت و طارم سفلی نمونه هایی از این زیبایی های به شمار می رود.
استان قزوین دارای یک منطقه حفاظت شده به نام باشگل در شهرستان تاکستان با 25 هزار و 198 کیلومتر مربع وسعت و 2 منطقه حفاظت شده الموت و طارم سفلی به ترتیب هر یک با وسعت 118 و 49 هزار کیلومتر مربع است.
همچنین دشت الله آباد، منطقه فتح آباد بویین زهرا و منطقه کوهستانی عرشه کوه همگی در استان قزوین قابل تبدیل شدن به منطقه تیراندازی و شکار ممنوع هستند.
7390/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.