فاروق سخنور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با مطالعه کارشناسی بر روی تالاب های منطقه مشخص شد که اصلی ترین مشکل تالاب کانی برازان مهاباد کیفیت آب ورودی به این تالاب است.
وی با بیان اینکه اجرای طرح ورود آب تصفیه شده به این تالاب با مشارکت مردمی و جوامع محلی برنامه ریزی شده است، ادامه داد: 2 لاگن کاهنده مواد آلی با استفاده از پوشش گیاهی لویی و نی به مساحت 2 هکتار در ورودی آب به تالاب ایجاد شده است که به طور طبیعی کیفیت آب برای آبزیان و گیاهان را بهبود می دهد.
وی بیان کرد: گیاهان لویی و نی، فسفات و نیترات موجود در آب را کاهش می دهد و اکسیژن آب را زیاد می کند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اضافه کرد: بر خلاف ادعای برخی رسانه های محلی مبنی بر مشارکت مالی شرکت ژاپنی، کل هزینه این طرح توسط سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر تالاب های کشور تامین می شود.
به گزارش ایرنا تالاب بین‌المللی کانی برازان با وسعت بیش از 907 هکتار در 30 کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین 'سایت پرنده نگری ایران' معرفی شده ‌است.
آب این تالاب از رودخانه مهاباد تامین می شود و آب این رودخانه پس از سیراب کردن تالاب کانی برازان راه خود را به دریاچه ارومیه ادامه می‌دهد.
بخش جنوبی تالاب در دامنه کوه قره داغ (سیاه کوه) واقع شده و این کوه و تپه باباحیدر بر آن مشرف است.
این منطقه به دلیل موقعیت توپوگرافی و وجود توده ‌های نیزار، پذیرای بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از جمله گونه در خطر انقراض اردک سرسفید و گونه‌ های حمایت ‌شده اردک مرمری، پلیکان، قو، فلامینگو، حواصیل عقاب تالابی و همچنین سایر پرندگان همچون انواع غاز، انواع مرغابی، آنقوت است.
شهرستان مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
9903/3093/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.