حجت الاسلام پویا در زمینه آثار فقهی حضرت امام خمینی گفت: کار تحقیق و گردآوری مجموعه آثار تالیفی حضرت امام خمینی‌(س) به صورت یکپارچه و یکسان در طرحی شبیه صحیفه امام تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، این مجموعه در نهایت 60 جلد کتاب را در بر خواهد گرفت که تا کنون تحقیق و گردآوری 50 جلد از آن به پایان رسیده و تنها 10 جلد آن که در برگیرنده مباحث علوم عقلی است تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.
معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) نمایندگی قم، درخصوص این طرح گفت: مجموعه «موسوعة الامام الخمینی»، مجموعه آثار تالیفی حضرت امام که قرار است به صورت یکپارچه و یکسان در طرحی شبیه صحیفه امام ارائه شود.
حجت الاسلام حسن پویا در این مورد توضیح داد: همان‌طور که صحیفه امام، مجموعه سخنرانی‌ها و پیام‌های حضرت امام را به صورتی یکسان و یکپارچه ارائه داده است، ما نیز مجموعه تالیفات مکتوب ایشان را به همین صورت سامان می‌دهیم. نام این مجموعه هم به این دلیل عربی انتخاب شده که غالب آثار مکتوب امام به زبان عربی نگاشته شده است.
وی افزود: نزدیک به 10 سال است این مجموعه در دست تدوین است. از آنجایی‌که هرکدام از آثار ایشان در سال‌های مختلف، تحت نظر محققین متفاوت و با ارجاع به منابع گوناگون کار شده است، بر آن شدیم تا همه آنها را تحت سرپرستی یک محقق برجسته و با یک نظم و ترتیب مشخص تدوین کنیم.
وی خاطر نشان کرد: سرپرست این مجموعه آقای ابراهیم طاهری کیا است که از ابتدا مسئول پروژه بوده و به همراه جمعی از محققین در حال پژوهش حول موضوعات این پروژه و تنظیم محتوای آن است.
حجت الاسلام پویا درباره وضعیت فعلی این موسوعه خبر داد: این موسوعه در بخش‌های مختلف فقهی، فتوایی، اصولی و علوم عقلی تدوین شده است. بخش فقهی، فتوایی و اصولی کاملاً تمام و تحویل موسسه شده است. البته در بخش فتوایی، بخش استفتائات که خود، حدودا 10 جلد است هنوز تمام نشده است و جالب توجه است که در این بخش آثار متعددی وجود دارد که هنوز منتشر نشده است. درمورد علوم عقلی هم این مجموعه شامل فلسفه، عرفان، اخلاق و مباحث قرآنی است که ان شاء الله در این مجموعه قرار خواهند گرفت.
پویا همچنین با اشاره به اینکه برای اولین بار تمامی استفتائات حضرت امام تحقیق، تدوین و چاپ می‌شود، افزود: ضمناً در بخش تقریرات هم موارد محدودی وجود دارد که برای نخستین بار است به چاپ می‌رسد.
وی ویژگی این مجموعه را علاوه بر یکسان سازی، از لحاظ یکنواختی تحقیقات و منابع، ویراست جدید آن و رفع اغلاط گذشته دانست و افزود: هر کدام از این کتب توسط محققین مختلفی، 3 الی 4 بار بازبینی و بررسی شده است.
معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر در استان قم همچنین اضافه کرد: مقدمه‌های هرکدام از این مجلدات به صورت جامع، تاریخچه‌ای از آثار مندرج در آن بخش را ارائه می‌دهد که از جمله آن می توان به محل نگارش آن توسط امام و چاپ اول و چاپ‌های قدیمی و دیگر اطلاعات کتاب شناختی آن اشاره کرد.
وی اعلام
کرد: بر آنیم تا در صورت امکان، فایل نوشتاری مجموعه را در اختیار مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قرار دهیم تا در یک قالب شکیل و به صورت نرم افزاری ارائه شود.
حجت الاسلام پویا در نهایت از تولید کار جدیدی درمورد تحریر‌الوسیله امام خمینی‌(س) خبر داد و افزود: این مجموعه که قرار است به صورت یک نرم افزار رایانه‌ای ارائه شود، محتوای صد جلد کتاب مانند مستند تحریر‌الوسیله احمد مطهری و مستند تحریر حاج آقا مصطفی و مدارک تحریر‌الوسیله و تمامی حواشی، شروح و تعلیقاتی است که تا کنون بر تحریرالوسیله امام نگاشته شده و ان شاء الله به زودی در دسترس محققین قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.