اشاره: بزرگداشت امام خمینی، به نوبه خود یک کار فرهنگی بسیار بزرگ است. برای بررسی برنامه ها و ابعاد فرهنگی این بزرگداشت امام، سراغ مسوول کمیته فرهنگی ستاد بزرگداشت امام خمینی(س)رفته ایم. غلامعلی اصغریان در گفت وگو با ستاد خبری مراسم بیست و دومین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب به تشریح برنامه های کمیته متبوع خود برای بزرگداشت مراسم سالگرد پرداخت. مشروح این گفت و گو در پی می آید:

به عنوان سوال اول بفرمایید که اهمیت پرداختن به مسائل فرهنگی در سالگرد امام چقدر است ؟

به نظر می رسد که ایامی همانند سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام و یا ولادت ایشان و همچنین مراسم متعددی که به نحوی با امام و اندیشه های امام مرتبط است بیشتر بهانه ای است برای بازخوانی آثار، افکار، اندیشه ها و آرمان های بلند حضرت امام و همچنین سیره عملی ایشان در حوزه های زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی سیاسی و مدیریتی. ما به همین جهت تلاش می کنیم که مراسم بیست و دومین سالگرد بزرگداشت حضرت امام را فرصت مغتنمی بشماریم برای بازخوانی و معرفی مجدد اندیشه های بلند حضرت امام به عموم اقشار جامعه به ویژه نسل سوم که کمتر با امام و اندیشه ایشان مانوس بوده اند. به دلیل این که حیات طیبه امام را درک نکردند و بیشتر از ناحیه پدران و مادران و رسانه عمومی با امام مانوس شدند. به این دلیل می توان گفت که سالگرد ارتحال حضرت امام کاملا می تواند مرتبط باشد با فعالیت های فرهنگی که درراستای ترویج و تعمیم و تبلیغ اندیشه های امام یا آرمان های آن بزرگوار صورت می گیرد.

رئوس برنامه هایی که تاکنون برگزار شده است را ذکربفرمایید ؟

ما در حوزه فعالیت های فرهنگی در چند بخش فعال بودیم، نخست در بخش فعالیت های تبلیغی، به عبارت دیگر اعلام فراخون عمومی مردم برای حضور پررنگ و تاثیر گزار در مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام که در این راستا به چاپ و انتشار پوستر ، تولید بنر و همچنین تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی اقدام کردیم و در دل این پسترها و تیزرها تلاش داشتیم تا مردم را به بزرگداشت نام و یاد امام در ایام سالگرد ارتحال آن حضرت دعوت کنیم. در بخش مربوط به آشنایی بیشتر به ویژه نسل سوم با آثار امام تلاش کردیم که بخشی از آثار و تالیفات حضرت امام را که بیشتر می تواند مبین گزیده ای از اندیشه امام باشد را منتشر کنیم و در همین راستا تاکنون هفت عنوان از کتاب ها و تالیفات حضرت امام و یا پیرامون ایشان با عناوین "حدیث بیداری" ، "وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام" ، "سلامی بر آفتاب" ، "امام خمینی و جهان اسلام"، "پدر مهربان"،" آینه جمال" ، "راه و رسم منزلها" در تیراژ 350000 نسخه را در حال آماده سازی هستیم که به مراحل نهایی رسیده است و به شیفتگان حضرت امام در مراسم بیست و دومین سالگرد رحلت ملکوتی ایشان اهدا خواهد شد. در همین جهت 8 عنوان مجله و نشریه به عناوین پدر مهربان ویژه کودکان ، نشریه سیبستان ویژه نوجوانان ، نشریه راوی محبت ویژه خانواده ها ، نشریه مبدا تحول ویژه دانشجویان و دانشگاهیان ، نشریه میهمان بهشت ویژه مسافران قطار ، نشریه هما ویژه مسافران هواپیما و نشریه شجره طیبه درباره آثار و اندیشه امام در بیست و دو سال گذشته که اینها را در تیراژ 400 هزار جلد آماده کرده ایم که در این مراسم برای آشنایی بیشتر شرکت کنندگان در اقشار مختلف سنی در اختیارآنها گذاشته خواهد شد و امیدواریم که مقدمه ای باشد برای بازخوانی مجدد آثار امام.

همچنین در حوزه نرم افزاری ، لوح های نرم افزاری حضرت امام ، مجموعه آثار امام و وصیت نامه ایشان هر کدام در تیراژ 59 هزار نسخه آماده شده و در حال توزیع است. آلبوم فیلم صنوبر که معرف زندگانی کودکی و نوجوانی حضرت امام است در تیراژ 70 هزار" دی وی دی " برای توزیع آماده سازی شده است . همچنین آلبوم سی دی سایه دوست که بخشی از غزلیات حضرت امام را جناب آقای مختاباد خوانده اند برای برای هنردوستان که در حال آماده سازی نهایی و نهایتا توزیع داریم.

در بخش هنری مستند دوستداران حرم و همچنین مستند مهمانان خورشید را داریم که 5 قسمت سی دقیقه ای که از کشورهای مختلف و به مناسبت ساگرد رحلت حضرت امام به ایران می آیند و در این مراسم شرکت می کنند. همچنین سیر زندگانی حضرت امام را در قالب یکصد عکس هنری با عنوان شکوه شمس و52 تصویر هنری دیگر با عنوان سلامی بر آفتاب آماده سازی کردیم که به نهاد ها اهدا می شود.

در بخش نمایشگاهی نیز یک نمایشگاه بزرگ آثار هنری را در برج میلاد خواهیم داشت که شامل سه بخش است. نمایشگاه آثار و تالیفات حضرت امام ، نمایشگاه تابلوهای هنری برجسته از هنرمندان و علاقمند رشته هنر که در طول بیست و سه سال گذشته به قلم و تصویر کشیده شده است و همچنین تابلوهای مینیاتور از آثار هنرمندان معروف اسلامی که از سوم خرداد تا 15 خرداد در برج میلاد برای عموم علاقمندان به نمایش گذاشته می شود تا بیشتر با آثار امام مانوس شوند .

همچنین نمایشگاهی از آثار امام در وسعتی وسیع با عنوان حیدث بیداری با همکاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و موسسه های وابسته به موسسه از دهم تا پانزدهم خرداد در حرم مطهر برگزار می شود و در کنار آن با همیاری و همکاری شهرداری تهران ، سازمان فرهنگی هنری شهرداری ، سازمان زیباسازی و اداره کل فرهنگی شهرداری تهران، 9 فرهنگسرای وسیع پیرامون مباحث مربوط به حضرت امام از دهم تا پانزدهم خرداد در ضلع شمالی و شرقی حرم برپا می شود .

در مجموع اینها مجموعه فعالیت هایی است که به منظور آشناسازی مردم با گرایش های فرهنگی برای بیست ودومین سالگرد پیش بینی شده است.

برنامه ای که ذکر فرمودید بیشتر در داخل استان تهران بود ، خارج از استان تهران چه برنامه هایی را در دست اجرا دارید؟

تقریبا در تمام مراکز استان ها نمایشگاه آثار حضرت امام را با همکاری ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خواهیم داشت و در کنار آن بسیاری از نهاد های فرهنگی مسابقاتی پیرامون وصیت نامه و زندگی پربار حضرت امام در میان کارکنان خود و اقشار مختلف جامعه در دست آماده سازی و برپایی دارند. همچنین با همکاری صدا و سیما مجموعه مستندات تولید شده در سال قبل به همراه ویژه برنامه هایی آماده سازی شده که در روزهای دهم تا پانزدهم خرداد از شبکه های مختلف پخش خواهد شد.

در بخش خارج کشور نیز از طرف ستاد خارجی مراسم بزرگداشت تقریبا 400 بسته نمایشگاهی و مجموعه ای از آثارو تالیفات حضرت امام را به رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی، نمایندگی های سیاسی جمهوری اسلامی ، نمایندگان صدا و سیما در کشورها و نمایندگان وزارت خانه های مختلف ارسال شده تا آنها نیز از این فرصت برای شناسایی بیشتر حضرت امام به ایرانیان مقیم خارج از کشور و دیگر علاقمندان اقدام کنند .

برنامه ای فرهنگی حرم چه برنامه هایی است ؟

در حرم از روز دهم نمایشگاه ها آماده خدمت رسانی می شود و از روز دوازدهم خرداد تقربا اکثر فرهنگسراها خدمات فرهنگی خود را به زائرین و شیفتگان حضرت امام ارائه خواهند کرد. در کنار این مجموعه برنامه هایی نیز در آستان پیش بینی شده است که به محض آماده شدن اطلاع رسانی عمومی آن انجام خواهند شد. ویژه برنامه سالگرد نیز مربوط به روز چهاردهم خرداد است که ازساعت نه صبح با سخنرانی حضرت حجة الاسلام والمسلمین حاج حسن خمینی آغاز می شود و به دنبال آن سخنرانی مقام معظم رهبری را خواهیم داشت . مراسم روز چهاردهم خرداد تقریبا می توان گفت فراگیرترین مراسم ملی است که در طول سال با حضور تمامی مسئولان نظام و اقشار مختلف مردم برگزار می شود. امیدواریم بتواینم با برگزاری این مراسم بخشی از وظیفه خود را نسبت به اندیشه و سیره امام ایفا کرده باشیم واین مراسم به آشنایی بیشتر مردم به آرمانهای حضرت امام کمک نماید.

مهمترین برنامه ای که برگزار خواهد شد و همچنین اگر نکته ای دیگر در برگزاری این مراسم وجود دارد را بیان کنید

دربرگزاری مراسم فرهنگی در بیست و دومین مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی امام نهاد هایی همکاری موثر داشتند که جای قدر شناسی دارد. ازجمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،وزارت آموزش و پرورش ، وزارت امور خارجه ، شهرداری تهران و به خصوص حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی و حوزه خدمات شهری و موسسات وابسته به این حوزه ها. درحوزه فعالیت های فرهنگی نیزهمراهی بسیار موثری داشتند و به ما کمک کردند تا بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

همچنین کنسرت سایه دوست که از غزلیات حضرت امام است توسط آقای دکترمختاباد در سالن اصلی برج میلاد با مشارکت شهرداری تهران و انجمن موسیقی کشور برگزار خواهد شد. همچنین در بوستان ولایت پیش بینی شده است که ماکت اماکن منتسب به حضرت امام برای بازدید عموم طراحی ، ساخت و نصب شود و در حقیقت چهارده خرداد امسال آغاز یک حرکت جدید ، تلاش جدید و راه جدید به سوی آشناترشدن جامعه با آرمان های بلند حضرت امام است

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.