مجموعه تصویری «دست های مهربان» یکی از تولیدات و خروجی های نخستین جشنواره عکس روح الله است که پریسا فهامی آن را گردآوری کرده است.

نخستین جشنواره عکس روح الله سال 1395 برگزار شد و آثار منتخب معرفی شدند. برگزارکنندگان این جشنواره، آثار منتخب را در قالب نمایشگاهی به بازدید عمومی گذاشتند.

به گزارش جماران، مجموعه تصویری «دست های مهربان» از تولیدات و خروجی های نخستین جشنواره عکس روح الله است و پریسا فهامی در توضیح این مجموعه می گوید:

گذار از تاریخ برای اثبات انسان های تأثیرگذار کار بسیار پیچیده ای است. باید با چشم ها نظاره کنیم و با استناد به متن و عکس ها، تصویر ذهنی کاملی بسازیم. هر چند واژه خوانی و احساس هر شخص نسبت به تاریخ، موضوع شخصی تمام انسان هاست، ولی در برهه ای از زمان، کشور ما ایران شاهد حضور انسان هایی سرنوشت ساز بوده است.

خاطره انقلاب و دفاع مقدس شاید مهم ترین اتفاق تاریخی همه ی ما یا حتی نسل های پس از ماست و رهبر تمام این اتفاقات به حتم انسان بزرگی بوده است.

در این نگاره ها به هدف خلق فضایی که کمتر در مورد آن صحبت شده علاوه بر تکرار نکردن چندباره عکس ها، سعی کرده ام تأکید بر روی یکی از کلیدی ترین ابزار ارتباط بصری رهبر انقلاب به وضوح دیده شود. «دست های مهربان»، روایت دست های روح الله موسوی خمینی از زبان عکس هاست و شاهکار بودن صحنه هایی که گویی کارگردانی شده اند.

این دست ها، همچنان که پیداست، بی ترس از اتفاقات عجیب به بیان جهان بینی ایشان می پردازد. تمام تصاویر ثبت واقعیت موجود می باشد. از این رو از روی عکس های چاپ شده عکاسی کرده ام.

 ابهایامودرا «Abhaya-mudra» در زبان اسطوره شناسی همان مودر ای بی ترسی است. در این حالت، دست راست بلند شده در حالی که کف دست به سوی مخاطب است. این مودرا، مخاطب را به آرامش و سکون دعوت می کند، به او اطمینان می دهد که در حریم امن قرار دارد و نباید خوفی در دل راه بدهد. این حالت دست از رایج ترین نمادهایی جسمانی در تمثال های دینی است که ضمن القای بی ترسی نمادی از شأن قانون گذاری است.( رمز شناسی اسطوره ها ، پرفسور امیر حسین ذکرگو) 

در ادامه این مجموعه تصویری را نظاره می کنید:

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.