علی اصغر شفیعیان مدیر مسئول پایگاه خبری انصاف نیوز در نامه ای به وزیر ارشاد و علی نظری، سردبیر روزنامه مستقل در نامه ای سرگشاده در خصوص شائبه‌های انتخابات نماینده‌ی مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات هشدار دادند و از سوی دیگر هیات نظارت بر مطبوعات با انتشار بیانیه ای توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش جماران؛ علی اصغر شفیعیان مدیر مسئول پایگاه خبری انصاف نیوز در نامه‌ی دوم به وزیر ارشاد از او خواست که با توجه به شائبه‌های قابل پیش بینی درباره‌ی انتخابات نماینده‌ی مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات، در روزهای باقی مانده تا مرحله‌ی دوم به اعتراض‌ها واکنش نشان دهد.

متن نامه‌ی شفیعیان که در این انتخابات کاندیدا شده بود، خطاب به دکتر صالحی در پی می‌آید:

سال آخر دولت آقای روحانی است و نحوه‌ی برگزاری مرحله‌ی اول انتخابات نماینده‌ی مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات که بالاخره از نظر تعدادی از مدیران رسانه‌ها شبهه داشته است، یادگاری بدی است.

متاسفانه شما تاکنون هیچ واکنشی به اعتراض‌ها نداشته‌اید، چه به انتقاد بنده [لینک] که قبل از مرحله‌ی اول در اعتراض به آن انصراف دادم [لینک] و چه آن کاندیداهایی که پس از مرحله‌ی اول انصراف دادند و نقدشان را علنی گفته و نوشته‌اند.

بی توجهی به این شائبه‌ها هیچ فایده‌ای ندارد الا با تصور اینکه از یادها برود اما نمی‌رود و دلها چرکین شده است. راه حلی پیدا کنید؛ کمیته‌ای در همین روزها تشکیل دهید، با منتقدان بنشید و حرفشان را بشنوید، شبهه‌ها را فوری بررسی کنید و جوابی دهید. اینطوری نگذارید بگذرد که نمی‌گذرد.

پیشنهاد نمی‌کنم که مرحله‌ی دوم انتخابات را عقب بیاندازید که نمی‌اندازید. این گلایه‌ها هم باقی خواهد ماند اما شاید به نتیجه‌ای برسید که این رقابت منصفانه نیست و شاید مشخص شود که چرا اینچنین شد، شاید راه‌حل‌هایی در همین چند روز وجود داشته باشد، ولی هر چه کنید از به سکوت گذراندن بهتر است تا بلکه تصویر این روزها و ماه‌های آخر طور دیگری رقم بخورد.

علی اصغر شفیعیان – ۲۸ / ۸ / ۱۳۹۹

***

رسوایی بزرگ در انتظار مرحله دوم انتخابات مدیران مسئول!

علی نظری، سردبیر روزنامه مستقل در نامه ای نوشت:

همه رفتند هیچ کس نماند!

حدود چهل سال است که در وادی مطبوعات حضوری فعال دارم.

از سال ۵۸ که قلم در دست گرفتم و به عنوان یک نوجوان انقلابی دو آتشه در این وادی حضور یافتم، تاکنون شاهد وقایع و رخدادهای متعدد و متنوع و حیرت‌آوری در این عرصه بوده‌ام.

طی این سال‌ها بهار مطبوعات در سال‌های ابتدای انقلاب و بعدتر خزان مطبوعات و سپس سکوت و سکون رسانه‌ها را تجربه کردم. 

مدیران مختلف در روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها، و معاونین مطبوعاتی، وزرای ارشاد، قوانینِ روز بروز پیچیده‌تر شده و بندها و تبصره‌های خلق‌الساعه؛ در یک کلام حوادث گوناگونی که صنف مطبوعات آن را تجربه کرده‌اند، مستقیما رصد کرده‌ام.

اما با همه این اتفاقات ریز و درشتی که در چهل سال گذشته تجربه کرده‌ام گویی سال‌های پایانی دهه نود تجلی اتفاقی نوین است که متولیان رسانه‌های کشور اولین بار است که با آن مواجه شده‌اند.

بدون مجامله آخرین اتفاق سده ۱۳ و در سال ۱۳۹۹ را می‌توان در صدر وقایع اتفاقیه این قرن دانست.

مطبوعات بخش خصوصی با گرایش‌های متنوع سیاسی بدون آنکه از حاکمیت یا احزاب سیاسی و دولتمردان خط گرفته باشند به‌دنبال بازستانی کرسی مدیران مسئول از دولتی‌ها هستند.

شنیدن ماجرای مقابله با پدیده مافیای درون این صنف هم به نوبه خود جالب است.

در چهار دهه اخیر ندیده‌ایم که دو تفکر متضاد چپ و راست یا اصلاح‌طلب و اصولگرا بر سر یک مسئله مشخص به اتحاد یا اشتراک موضع دست یابند.

اما در آخرین پاییز ۱۳۰۰ این اتفاق افتاده و دو جریان سیاسی در ذیل منافع صنفی جنبش ضد مافیایی راه انداخته‌اند بدون آنکه سناریوی وحدت عمل تدارک ببینند برای کسب یک صندلی صنفی همدل و همراه شده‌اند.

جالب است که در مرحله اول انتخابات دوره هجدهم فرد مورد نظر پدر خوانده مطبوعات بیشترین رای را بدست آورد.

چهار نفر باقیمانده بین روزنامه‌های سیاسی دو جناح درون نظام تقسیم شد. نفرات دوم و پنجم به اصلاح‌طلبان و رتبه‌های سوم و چهارم به اصولگرایان رسید.

بعداز گذشت پنج روز و با رسیدن شواهد و زمزمه‌هایی از پشت پرده انتخابات مرحله اول، بدون هیچگونه تدارک یا تمهیدی این چهار نفر به شکل کاملا خودجوش علیه زد و بند در انتخابات مدیران مسئول طغیان کردند و عطای رقابت در مرحله دوم را به لقایش بخشیدند.

صبح دوشنبه که حسن کربلایی از روی تخت بیمارستان بیانیه انصرافی خویش را صادر کرد و حکیمی پور هم اعلام کرد حاضر نیست با حضورش در مرحله دوم به این کاریکاتور انتخابات مشروعیت بدهد، دریافتیم که با خداحافظی مهدی رحمانیان و بیژن مقدم در شب گذشته حالا در انتخابات مرحله دوم مدیران مسئول، علی مانده و حوضش!

دولت و بخصوص وزارت ارشاد چگونه می‌خواهند این بازی انتخاباتی را ادامه دهند؟ الله اعلم.

با این چهار استعفا می‌توان گفت کسی در میدان رقابت نمانده است! همه رفتند تا ماراتن یک نفره، فرجام انتخابات هجدهمین دوره مدیران مسئول رسانه های کشور باشد.

***

توضیح هیات‌ نظارت بر مطبوعات به انتشار برخی شبهات

دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات در پی انتشار برخی شبهات پیرامون برگزاری هجدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول، با انتشار توضیحاتی به این شبهات پاسخ داد.

به گزارش جماران از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن توضیحات دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات آمده است: با توجه به تصریح تبصره ۳ ماده ۳۳ آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات مبنی بر مکلف نمودن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فراهم کردن تمهیدات لازم برای برگزاری الکترونیکی انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات و در اجرای تصمیمات هیات سه نفره موضوع تبصره ۴ ماده ۱۰ قانون مطبوعات در راستای ضرورت صیانت از آرای ماخوذه و نظارت بر صحت برگزاری انتخابات، با دستور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی کمیته‌ای فنی متشکل از کارشناسان پلیس فتای نیروی انتظامی، مرکز ماهر سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاونت حفاظت فناوری اطلاعات مرکز حراست وزارتخانه، پیش از شروع انتخابات کار نظارت بر انتخابات را آغاز کرد و برای اجرای دقیق برنامه‌ها اقدامات ضروری به شرح زیر انجام شد.

۱. تعیین مدیران مسئول واجد شرایط شرکت در انتخابات بر اساس شاخص های قید شده شده در تبصره ۴ ماده ۳۳ آیین نامه اجرایی قانون

۲. درج آگهی برگزاری انتخابات در روزنامه های کثیر الانتشار در تاریخ های ۵، ۶ و ۷ مهر ۹۹

۳. ثبت نام نامزدها در سامانه جامع رسانه های کشور از ۵ تا ۷ مهر ۹۹

۴. انجام استعلام صلاحیت نامزدها از وزارت اطلاعات و دادگستری ۱۵ مهر ۹۹

۵. برگزاری جلسه هیات سه نفره ناظر بر انتخابات در ۲۸ مهر ۹۹

۶. اعلام نتیجه تعیین صلاحیت به نامزدها در تاریخ ۵ آبان ۹۹

۷. رسیدگی به اعتراضات نامزدها از ۵ تا ۱۱ آبان ۹۹

۸. انتشار اسامی نهایی نامزدهای تایید شده در تاریخ ۱۲ آبان ۹۹

۹. اعلام واجدین شرایط رای دهی در حساب کاربری مدیران مسئول و ارسال پیامک به ایشان در تاریخ ۵ آبان ۹۹

۱۰. رسیدگی به اعتراضات مدیران مسئولی که در بررسی دبیرخانه واجد شرایط رای دهی نبوده اند از ۵ تا ۱۴ آبان ۹۹

۱۱. انتشار واجدین شرایط نهایی برای رای دادن در تاریخ ۱۷ آبان ۹۹

۱۲. دعوت از مدیران مسئول برای شرکت در انتخابات از طریق انتشار اطلاعیه و خبر در سایت معاونت امور مطبوعاتی و رسانه های معتبر(خبرگزاری ها و سایت های خبری و روزنامه ها ) و ارسال پیامک به مدیران مسوول در تاریخ ۱۸ و ۱۸ آبان ۹۹

۱۳. بررسی فنی سامانه از نظر امکان هک و نفوذ به سامانه پیش از زمان برگزاری انتخابات

۱۴. رصد و پایش دائم سامانه از نظر صحت عملکرد در روز انتخابات

۱۵. نظارت بر سامانه در طول زمان برگزاری انتخابات به نحوی که امکان مشاهده رای و اطلاعات مدیران مسئول وجود نداشته باشد.

۱۶. نظارت بر تمام فعالیت های فنی در سامانه از لحاظ دسترسی به داده های سامانه توسط تیم نظارت مستقر در کنار تیم فنی سامانه و قطع تمام دسترسی های مستقیم و غیر مستقیم غیر ضروری به سامانه

۱۷. فراهم بودن امکان حضور نامزدها در ستاد برگزاری انتخابات و در طول انتخابات

۱۸. حضور مستمر یکی از اعضای هیئت سه نفره در روز برگزاری انتخابات در محل ستاد برگزاری و تنظیم صورتجلسه مرحله اول انتخابات با تایید ایشان و سایر نمایندگان دستگاه های نظارتی حاضر

۱۹. در مرحله اول انتخابات با مشارکت ۲۲۶۱ نفر از مدیران مسئول واجد شرایط، نصاب مشارکت بالای ۵۰ درصد بدست آمد. لیکن با توجه به اینکه هیچ یک از نامزدها اکثریت مطلق آرای ماخوذه را کسب نکردند؛ بر اساس  تبصره ۱ ماده ۳۳ آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات مقرر شد مرحله دوم انتخابات روز سه شنبه ۴ آذر ماه برگزار شود.

گفتنی است که انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات، هر دو سال یکبار برای انتخاب نماینده مدیران مسئول رسانه های کشور در هیات نظارت بر مطبوعات انجام می شود.

هجدهمین دوره هیات نظارت بر مطبوعات از ساعت ۱۰ تا ۱۶ روز سه شنبه ۲۰ آبان‌ آغاز و با توجه به نرسیدن به حد نصاب به دور دوم موکول شد. نوبت دوم انتخابات پس از دو هفته در روز سه شنبه مورخ ۴ آذر ۱۳۹۹ در همان بازه زمانی برگزار خواهد شد. تعداد چهار هزار و ۴۴ نفر از مدیران مسئول رسانه‌های کشور مجاز به شرکت در هجدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات تشخیص داده شده اند که فهرست آنها در سامانه جامع رسانه های کشور منتشر شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.