وزیر آموزش‌وپرورش در جشنواره ملی اسباب‌بازی اظهار کرد: در مدارس با ایجاد اتاق‌های بازی به فقر حرکتی کودکان پاسخ می‌دهیم و مجالی برای تقویت ظرفیت‌های ذهنی و فکری فراهم می‌کنیم.

به گزارش جماران، محسن حاجی میرزایی صبح امروز در جشنواره ملی اسباب‌بازی که در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با تشکر از مؤسسات و نهادهایی که در برگزاری این جشنواره سهیم بودند، اظهار کرد: فراگیری و یادگیری مهم‌ترین رفتار انسان است. وضعیت جامعه کنونی و آینده با جریان یادگیری که در آن اتفاق می‌افتد قابل‌تعریف و توضیح است چراکه یادگیری مؤثرترین و پربارترین موضوع است.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود برای داشتن تصویر یک جامعه باید به سراغ مدرسه رفت درست است.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه اگر در برابر پدیده‌های طبیعی احساس ناکارآمدی کنیم باید به دنبال دلیل آن در نحوه یادگیری باشیم، اظهارکرد: یادگیری از بدو تولد آغاز می‌شود و یکی از تعبیرهای رسول اکرم «اطلبوالعلم من المهد الی الحد» است که حاکی از فراگیری این رسالت مهم است.

وزیرآموزش‌وپرورش بابیان اینکه مهم‌ترین دوره یادگیری انسان دوره کودکی و تا پیش‌ از دبستان است که بخش‌های عظیمی از شخصیت کودک شکل می‌گیرد، اظهار کرد: هرچه جریان یادگیری را سنجیده‌تر و حکیمانه‌تر طراحی کنیم از آسیب‌های متعدد جامعه در برابر تغییرات پرشتاب در امان هستیم و می‌توانیم با به چالش کشیده شدن هویت، استقلال و توانمندی‌هایمان مقابله کنیم.

وی بابیان اینکه در سند تحول بنیادین از موقعیت‌های یادگیری ذکرشده است، گفت: کلاس تنها موقعیت یادگیری نیست و همه عرصه‌ها در هستی عرصه فراگیری است و همچنین در فرهنگ دینی ما همه عرصه‌ها عرصه فراگیری انسان است.

وزیرآموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در قرآن دعوت به مطالعه شده است و قرآن انسان‌ها را برای یادگیری تجهیز و هدایت می‌کند تا بتوانند درک روشنی از حیطه یادگیری داشته باشند، گفت: جذاب‌ترین عرصه یادگیری که با فطرت انسان‌ها هماهنگ است یادگیری مبتنی بر بازی است. بازی‌ها فکر را فربه و تقویت می‌کند، تخیل را رشد می‌دهد و خلاقیت را با توسعه روبرو می‌کند.

حاجی میرزایی تصریح کرد: با بازی می‌توان به زیستن شرافتمندانه و قابلیت‌های آن تنوع ببخشیم چراکه به تمایلات فکری، روانی‌ اجتماعی نقش می‌دهد و بهبود آن مجالی برای پرورش احساسات همراه با تمرکز و توجه برای ایجاد مهارت‌های حرکتی با توسعه و شادی است.

وزیرآموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه  بازی و اسباب‌بازی از گزینه‌های مهم یادگیری و مجالی مهم برای توسعه موقعیت یادگیری است و این یادگیری جریان یادگیری را شخصی‌سازی می‌کند، اظهار کرد: پاسخگویی به نیازهای همراه با تقاضا مهم‌تر است و بازی‌ در روح و روان کودکان تقاضای مؤثر دارد. بازی و اسباب‌بازی فقط برای تفریح نیست بلکه یک کارکرد عظیم و عمیق تربیتی و آموزشی دارد.

وزیرآموزش‌وپرورش بابیان اینکه صنعت اسباب‌بازی، بازار بکر و بزرگی است، گفت: این بازار با حس خانواده‌ها عمیق‌تر می‌شود و اکنون سهم تجارت اسباب‌بازی بعد از مواد مخدر و تسلیحات در جهان، سهم سوم است لذا این بازار ظرفیت بالایی برای گشایش اقتصادی دارد و امیدوارم از این طریق به اقتصاد جان دهیم و تقویت جریان اقتصادی و عرصه یادگیری هم تقویت یابد.

حاجی میرزایی با اشاره به طرح اتاق‌های بازی، اظهار کرد: در مدارس با ایجاد اتاق‌های بازی به فقر حرکتی کودکان پاسخ می‌دهیم و مجالی برای تقویت ظرفیت‌های ذهنی و فکری کودکان فراهم می‌کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش در پایان گفت: از خانواده‌های علاقه‌مند به تربیت دعوت می‌کنم تا با شرکت در این جشنواره علاوه بر پر کردن اوقات فراغت بچه‌ها به شکل‌گیری آینده‌شان نیز کمک کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.