از این ستون تا آن ستون فرج است،‌ مهم این است که ما برای نجات جان یک بیمار قدم برداریم تا حتی یک روز به عمرش اضافه شود حالا اگر این فعالیت از رنج بیمار هم بکاهد چه بهتر! یکی از اهدا کنندگان خون در شیراز بودم و چندی پیش که به این منظور مراجعه کردم به پیشنهاد پرسنل فرمی را برای کمک به مبتلایان سرطان و موارد مشابه تکمیل کرده و 6- 7 ماه بعد با من تماس گرفتند که یک جوان 17 ساله مبتلا به سرطان به سلول های بنیادی احتیاج دارد و طبق آزمایش های اولیه با شما همخوان است.
اینها را علی اصغر دهقانی اهدا کننده سلول بنیادی به مناسبت روز جهانی اهدای خون به خبرنگار «خبرجنوب» می گوید.

وی می افزاید: پس از آن نمونه را به تهران و بعد هم به آلمان فرستادند،‌ جواب آزمایش ها که تایید شد دوباره از انتقال خون تماس گرفتند و خواستار همکاری شدند. با جان و دل پذیرفتم تا به پسر 17 ساله ای که مانند فرزندم بود برای بهبودی کمک کنم. یک هفته برای تزریق دارو و پیوند به تهران رفتم و از این که عمل موفقیت آمیز بود بسیار خوشحال هستم.

دهقانی می گوید: پسر عموی من چند سال پیش به دلیل سرطان از دنیا رفت، با درک این غم به آن جوان 17 ساله کمک کردم تا یک عمر زنده بماند و زندگی کند. سلول های بنیادی که از من گرفته اند به بدنم برمی گردد و چیزی از من کم نمی شود‌ اما خاطره کمک به هم نوع همیشه در ذهنم خواهد ماند!

محمد باقر پورباقر که 106 بار خون اهدا کرده هم می گوید: 41 سالی می شود خون اهدا می کنم و از آن سال ها همچنان اهدا کننده مستمر هستم.

وی می افزاید: پیشنهاد می کنم مردم لااقل برای سلامتی خود به پایگاه های اهدای خون مراجعه کنند چرا که در این سال ها بیماری خاصی به سراغم نیامده و این امر را با اهدای واحدهای خونی به بیماران بی ربط نمی دانم؛ ‌مهم ترین انگیزه من دوست داشتن است و در ایام دفاع مقدس هم همیشه داوطلب اهدای خون بودم و هم رزمانم متعجب بودند که چقدر فاصله دفعات خون دهی من کم شده است.

پورباقر پیاده روی و کوهنوردی و پس از آن اهدای خون را رمز سلامت خود در 61 سالگی می داند و از مردم می خواهد که برای بیماران به صورت عملی کاری کنند و در این باره فقط حرف نزنند.

او که با توجه به بیش از 100 بار اهدای خون کارت طلایی دارد از مردم می خواهد بیش از گذشته به فکر اهدای خون و کمک به بیماران باشند.

یکی دیگر از اهدا کنندگان خون به «خبرجنوب» می گوید: تنها کاری که می توانستم برای هم نوعانم انجام دهم همین بخشیدن چند واحد خونی بود و از این که توانستم به صورت مستمر خون اهدا کنم بسیار خوشحالم.

مازیار زارع که بیش از 50 بار خون اهدا کرده می افزاید: اطلاع رسانی درخصوص تاثیر اهدای خون در سلامت جسمی و روانی می تواند در افزایش مراجعه تاثیر داشته باشد و افرادی که توانایی این اقدام را دارند با آگاهی بیشتری مراجعه کنند.

وی یادآور می شود: بیماران نیازمند به خون با افزایش فعالیت مردم در این باره درمان می شوند و عده زیادی حتی از مرگ نجات می یابند.

مدیر کل انتقال خون فارس هم در این باره به «خبرجنوب» می گوید: مهم ترین چالش موجود در این حوزه تامین خون برای بیماران در استان است. با توجه به این که فارس قطب پزشکی بوده و از استان های همجوار و خلیج فارس برای درمان به شیراز مراجعه می کنند با کمبودهایی رو به رو می شویم که توسعه پایگاه ها می تواند مشکلات را کاهش دهد.

دکتر مسعود ترابی می افزاید: برای انجام پیوند کبد 30 واحد خون،‌ پلاکت و پلاسما، برای پیوند کلیه 15 واحد خون، ‌پلاسما و پلاکت و جراحی قلب به 6 تا 12 واحد خونی نیاز داریم و با توجه به حجم انجام این اعمال در شیراز مصرف خون در استان بالا است.

وی یادآور می شود: علاوه بر این فارس قطب تالاسمی کشور است و به همین دلیل حجم زیادی از خون های اهدایی نیز به صورت هفتگی برای بیماران تالاسمی استفاده می شود؛ فارس به عنوان حادثه خیزترین استان کشور با وجود تصادفات بسیار نیاز به خون زیادی برای حادثه دیدگان دارد.

ترابی می گوید: تاسیس بیمارستان های جدید و به تبع آن راه اندازی اتاق عمل ها نیز نیاز به خون را افزایش داده و با وجود این مسایل پایگاه های نمازی و آسیاب قوامی جوابگو نیست.

مدیر کل انتقال خون فارس یادآور می شود: در همین باره پایگاهی در ورودی شهرک استقلال با حدود 80 درصد پیشرفت در حال ساخت است که برای تکمیل و تجهیز آن نیاز به حمایت همه جانبه مسئولین داریم.

دکتر ترابی می گوید: به منظور تکمیل این ساختمان به 300 میلیون و برای تجهیز به 200 میلیون تومان نیاز داریم که 3 تا 4ماه دیگر پایگاه جدید اهدای خون راه اندازی شود و جمعیت بالای غرب شیراز را پوشش دهد؛ علاوه بر این اخذ مجوز جذب نیرو و استخدام یک تیم هفت نفره ضروری است.

مدیر کل انتقال خون فارس می گوید: طرح های جدیدی هم در دست اقدام داریم و به دنبال زمینی در شرق شیراز (بولوار مدرس) هستیم تا پایگاه اهدای خونی در آن محدوده نیز درآینده ایجاد شود.

دکتر ترابی می افزاید: تا وقتی که پایگاه غرب و شرق در شیراز راه اندازی نشود همچنان با کمبودهایی مواجه هستیم و ما سعی می کنیم این کاهش ذخیره ها را با اعزام تیم های سیار به سطح شیراز و شهرستان هایی که پایگاه ندارند از جمله فراشبند، زرین شهر و حوالی مرودشت جبران کنیم البته بخشی از کمبودهای روزانه هم از استان های همجوار کهکیلویه و بویراحمد و بوشهر تامین می شود.

مدیر کل انتقال خون فارس یادآور می شود: به دلیل کاهش مراجعه اهداکنندگان با کمبود گروه های خونی به ویژه A مثبت و Oمنفی در استان مواجه هستیم اما در حال حاضر با مدیریت ذخیره ها مشکلی برای تامین خون بیماران به وجود نیامده است. از مردم خواستاریم پس از تعطیلات عید فطر با اهدای خون زمینه رفع مشکلات بیماران را فراهم کنند.

دکتر ترابی در ادامه می گوید: با توجه به اهمیت ایثار اهدا کنندگان خون 27 خرداد ماه از 50 اهدا کننده و 20 رابط در این زمینه تجلیل می شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 941009
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.