به گزارش ایرنا عبدالکریم نباتی، دوشنبه در جمع خبرنگاران در شیراز با اشاره به تصویب نامه شورای عالی کار مبنی بر تعیین حداقل دستمزد روزانه سال ٩٧، اظهار داشت: براساس این تصویب‌نامه، واحدهای اجرایی سازمان تامین‌اجتماعی در سراسر کشور، دستمزد مقطوع سال ٩٧ را اعمال می‌کنند.
وی ادامه داد: حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق‌بیمه بیمه‌ شدگان مشمول قانون تامین‌اجتماعی به استثنای رانندگان حمل ‌و‌ نقل عمومی بین شهری و فعالیت های دارای دستمزد مقطوع، برای سال ٩٧ مبلغ ٣٧٠ هزار و ٤٢٣ ریال تعیین شده است.
نباتی بیان کرد: محاسبه سایر سطوح دستمزدی بر اساس آخرین دستمزد روزانه سال 96، معادل ١٠,٤ درصد به اضافه
رقم ثابت روزانه ٢٨,٢٠٨ ریال به شیوه زیر است:
مزد روزانه در سال ١٣٩٧= (٢٨,٢٠٨+١٠٤‏‏/١× آخرین مزد روزانه در سال ١٣٩٦)
وی ادامه داد: بر اساس تصویبنامه شورایعالی کار همچنین مقرر شده، کارفرمایان مشمول قانون به همه کارگران اعم از دائم و موقت، ماهیانه یک میلیون و ١٠٠ هزار ریال کمک ‌هزینه اقلام مصرفی خانوار، به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای پرداخت کنند.
نباتی گفت: با توجه به این تصویب نامه، کارفرمایان ذی ربط باید به هنگام تنظیم صورت مزد و مزایا نسبت به درج مبلغ یادشده به همراه سایر اقلام مشمول کسر حق بیمه از جمله پایه سنواتی، حق مسکن و خواروبار در ایام اشتغال در ردیف های مربوطه و کسر حق بیمه متعلقه و پرداخت آن به شعب تامین اجتماعی اقدام کنند.
مدیر کل تامین اجتماعی فارس افزود: حداقل مبنای پرداخت حق بیمه برای بیمه شدگان به شیوه اختیاری و صاحبان پیشه و مشاغل آزاد نیز در سال 97 معادل ٣٧٠ هزار و ٤٢٣ریال خواهد بود.
نباتی گفت: مبنای پرداخت حق بیمه بیمه شدگان به شیوه اختیاری و صاحبان پیشه و مشاغل آزاد که مبنای پرداخت حق بیمه آنان در سال 96 از رقم روزانه‌ ٣٠٩,٩٧٧ ریال بیشتر است، همانند سایر سطوح دستمزدی و معادل ١٠.٤ درصد به اضافه رقم ثابت ٢٨.٢٠٨ ریال و همانند شیوه یاد شده محاسبه می شود.
مدیر کل تامین اجتماعی فارس در مورد تعیین نرخ دستمزد مقطوع روزانه رانندگان مشمول قانون تامین اجتماعی نیز اظهار کرد: دستمزد مقطوع روزانه رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری معادل 556 هزار ریال، رانندگان مینی بوس و سواری معادل 445 هزار ریال، سایر رانندگان و رانندگان تاکسی، وانت بار و مینی بوس درون شهری معادل 407 هزار ریال تعیین شده است.
وی، درباره مبنای دریافت حق بیمه کارگران ساختمانی، گفت:منطبق بااین مصوبه، حق بیمه کارگران ساختمانی بر اساس سطح مهارت اعلام شده در کارت مهارت فنی آنان و بر اساس دستمزد مقطوع روزانه شغل مربوطه با اعمال ضرائب٣‏‏‏‏‏/١، ٤‏‏‏‏‏/١، ٥‏‏‏‏‏/١، ٦‏‏/١و ٧‏‏/١برابر حداقل دستمزد و به ترتیب 482 هزار ریال، 519 هزار ریال، 556 هزار ریال، 593 هزار ریال و 630 هزار ریال محاسبه و وصول می شود.
نباتی بیان کرد: حداکثر دستمزد روزانه مشمول کسر حق‌بیمه در سال‌ 97 براساس مصوبات شورای عالی تامین‌اجتماعی هفت برابر حداقل دستمزد روزانه و معادل ٢ ‌میلیون و ٥٩٢ هزار و ٩٦١ریال است.
وی افزود: همه پرداختی های آن دسته از مقرری بگیران بیمه بیکاری که تاریخ بیکاری آنها اول فروردین 97 به بعد است با رعایت حداقل دستمزد سال 97 خواهد بود و پرداختی های آن دسته از مقرری بگیران سنوات قبل که درسال 97 نیز ادامه می یابد و مبلغ آن کمتر از حداقل دستمزد سال 97 است تا مبلغ حداقل دستمزد سال 97 ترمیم می شود.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.