به گزارش ایرنا رضوان حکیم‌زاده، عصر شنبه در آیین اختتامیه سومین همایش گلستان خوانی دانش‌ آموزان ابتدایی استان فارس که همزمان با یکم اردیبهشت یاد روز سعدی در شیراز برگزار شد، افزود: طرح گلستان‌خوانی، فرصتی بسیار مغتنم برای‌ دانش‌آموزان است تا ضمن آشنایی با یکی از برترین گنجینه‌های ادب فارسی، به تقویت زبان و ادبیات فارسی بپردازند و با توجه به اینکه گلستان منبعی از معرفت، حکمت و اخلاق است، می توانند بهترین پیام را از آن دریافت کنند.
وی ادامه داد: برپایی این جشنواره، فصلی جدید در پیوند دانش‌ آموزان با گنجینه‌های هنر و ادب ایران پدید آورده است و معلمان و دانش‌آموزان می‌توانند با پرداختن به این گنجینه، دستاوردهای مختلفی از آن کسب کنند.
حکیم‌زاده، در بخش دیگری از سخنان خود به رویکردهای جدید این وزارتخانه در حوزه آموزش ابتدایی اشاره و بیان کرد: در معاونت آموزش ابتدایی به دنبال اجرای طرح‌های جدید نیستیم بلکه می کوشیم از ایده‌های معلمان برای تقویت شرایط مناسب برای آموزش و یادگیری بهره گیریم.
وی، بر ضرورت مشارکت و همکاری دانش‌آموزان در فعالیت‌های آموزشی تاکید کرد و گفت: رقابت، دانش‌آموزان را از اصالت دور می‌کند و به همین سبب، رقابت‌زدایی از رویکردهای مهم در این حوزه است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حذف آزمون های مدارس خاص در دوره ابتدایی، اظهار کرد: وظیفه ما آگاهی‌بخشی به والدین است تا فرزندان خود را در رقابت‌های آزار دهنده قرار ندهند و حذف آزمون‌های مدارس خاص نیز بر همین اساس صورت گرفته است.
وی افزود: به رسمیت شناختن کودکی و تناسب رفتار ما با شرایط سنی آنها مهم است و در این چارچوب باید دور از رفتار تهدیدآمیز و تحقیر کننده، حق انتخاب را به فرزندان خود بدهیم و با ایجاد فرصت‌های برابر زمینه‌ساز تقویت اعتماد به نفس در آنها باشیم.
جشنواره گلستان‌خوانی از سال 1395 در استان فارس و برای دانش‌آموزان مقطع پایه‌های چهارم، پنجم و ششم دوره دوم مقطع ابتدایی، همزمان با یادروز سعدی اجرا می‌شود.
یکم اردیبهشت ماه درتقویم رسمی کشور به عنوان روز بزرگداشت سعدی نامگذاری شده است.
ابومحمد مصلِح الدین بن عبدالله نامور به سعدی شیرازی و مشرف الدین در سال 568 یا به برخی از روایت ها در 588 خورشیدی تولد یافت. آوازه این شاعر و نویسنده پارسی گوی ایران زمین بیشتر به خاطر نظم و نثر آهنگین، گیرا وقوی اوست.
جایگاه این شاعر نام آور سده هفتم هجری نزد اهل ادب تا بدان جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده اند. آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات و دیوان اشعار اوست که به این سه اثر کلیات سعدی می گویند.
شیخ اجل سعدی به سیاحت و جهانگردی علاقه بسیاری داشت و به شهرهای خاور نزدیک و خاور میانه، هندوستان، مصر و شمال آفریقا سفر کرد و این جهانگردی به روایتی 30 سال به طول انجامید.
همان گونه که در تاریخ تولد این فخر ادبیات ایران زمین اختلاف نظر وجود دارد در مورد تاریخ وفات وی نیز دیدگاه ها متفاوت است و به استناد آنچه دراین مورد موجود است این ادیب بی بدیل ادبیات پارسی درسال 671خورشیدی چشم از جهان فرو بست.
7375 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.