به گزارش ایرنا ، دکتر سید ابوالفضل هاشمی اصل چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران بیان داشت:گرچه موضوع ترویج زایمان طبیعی از گذشته جزو برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است اما از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت به یکی از برنامه های ویژه بحث ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین تبدیل شد و در این زمینه دستورکارهایی به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است.
وی افزود: با اجرای طرح تحول نظام سلامت (آغاز سال 92) و توجه به ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین، تعرفه زایمان طبیعی در مراکز دولتی صفر شد همچنین اجرای این برنامه ها با توجه به فرمایش های رهبر معظم انقلاب در زمینه سیاست های جمعیتی اجرا شد که دستاوردهای خوبی به همراه داشت.
مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، با اشاره به فرهنگ نادرستی که از دهه های گذشته بین مردم و زنان باردار شکل گرفته است، گفت:‌باید این فرهنگ که سزارین درد کمتری دارد و راحت تر است، تغییر یابد تا مادران باردار به سمت زایمان طبیعی تغییر نگرش دهند که نقش رسانه ها در تغییر نگرش جامعه بسیار مهم است.
هاشمی اصل اضافه کرد: سزارین در تمام مادران باردار، از 65 درصد در سال 92 به 58 درصد تا ابتدای دی 96 کاهش داشته است؛ بحث مرگ و میر مادران نیز از سال 92 تاکنون در شیراز و فارس 42 درصد کمتر شده است که این مورد در کشور بی سابقه بوده و این یک شاخص مطلوب در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مقایسه با سایر دانشگاه های کشور و حتی برخی کشورهای دیگر است.
مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه، با بیان اینکه در بحث کاهش مرگ نوزادان در دو ساعت ابتدایی تولد نیز در دانشگاه علوم پزشکی شیراز کاهش قابل توجهی داشته ایم، ادامه داد: به طوری که این آمار از سه و هشت دهم در هزار تولد به یک و یک دهم در هزار تولد در سال 95 رسیده و قسمت اعظم این دستاوردها حاصل ترویج زایمان طبیعی است.
هاشمی اصل گفت:‌ چسبندگی جفت یکی از عوامل پرخطر است که در بررسی های انجام شده مشخص شد 65 مورد از زنان بارداری که دچار چسبندگی جفت شده اند، سابقه انجام سزارین در زایمان های قبلی داشتند به همین دلیل رویکردها باید به سمت زایمان طبیعی و کاهش سزارین حرکت کند و گام بعدی دانشگاه علوم پزشکی ارتقای سلامت بانوان، ترویج زایمان بدون درد و بدون ریسک است.
رئیس بیمارستان مادر و کودک شوشتری شیراز نیز در این نشست خبری با بیان اینکه بیمارستان مادر و کودک شوشتری یک بیمارستان خیریه است، ادامه داد: این بیمارستان دارای دو بخش اصلی درمانی و پشتیبانی است که بخش درمانی شامل دو قسمت کلینیکی و پاراکلینیکی است؛ همچنین بخش های مختلفی مانند بخش نوزادان، بخش مراقبت های ویژه نوزادان، بلوک های زایمانی، داروخانه،ماموگرافی، واحد واکسیناسیون و غربالگری بدو تولد و بخش زایمان فیزیولوژیک که بخش زایمان در آب و زایمان بدون درد در این بیمارستان، به مراجعان خدمت رسانی می کنند.
دکتر محمد مرزوقی گفت:‌خدمت رسانی بلوک های زایمانی این مرکز با تجهیزات پیشرفته از ویژگی های آن است و این مرکز یکی از معدود مراکزی است که در شیراز سونوگرافی سینه مادران در آن انجام می شود.
او اضافه کرد: این مرکز تنها بیمارستانی است که معاینات مادران باردار را به صورت رایگان انجام می دهد و قرار است این بخش در سراسر کشور ایجاد شود.
رئیس بیمارستان مادر و کودک شوشتری، یکی دیگر از اقدامات بیمارستان شوشتری را فراهم سازی حضور همراه آموزش دیده بر بالین زائو عنوان کرد و ادامه داد: همچنین کلاس های آموزش مادران در هشت جلسه دو ساعته به صورت رایگان برگزار می شود؛ بیمارستان شوشتری تنها مرکز دولتی شیراز است که در آن زایمان فیزیولوژیک انجام می شود و تمام خدمات در این مرکز با تعرفه دولتی است.
دکتر مریم زارع خفری، متخصص زنان و زایمان بیمارستان مادر و کودک و شوشتری نیز با اشاره به فواید زایمان طبیعی از بسیاری جهات پزشکی، جسمی، روانی و مالی برای مادر و کودک، افزود: یکی از فواید پزشکی زایمان طبیعی، جلوگیری از مرگ مادر است؛ وقتی یک مادر سزارین می شود برای این عمل باید بیهوش شود که ریسک مرگ مادر را بالا می برد.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.