دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در جمع خبرنگاران در شیراز گفت: در این برنامه ارتقای 5 دانشگاه برتر کشور به تراز جهانی مدنظر است که دانشگاه شیراز نیز جزو این مراکز علمی است.
وی افزود: دانشگاه شیراز در عرصه بین المللی خوب عمل کرده و در نظام سطح بندی آموزش عالی هم در سطح یک قرار دارد، به همین دلیل در پروژه ارتقای تعدادی از دانشگاه ها به تراز جهانی که تعداد محدودی انتخاب شده اند دانشگاه شیراز هم قرار دارد.
دکتر شریعتی نیاسر در ادامه یادآور شد: با توجه به فصل بودجه از نمایندگان مجلس انتظار داریم نسبت به اعتبارات وزارت علوم تجدید نظر کنند چرا که 8 هزار میلیارد تومان با این عرض و طولی که در آموزش عالی داریم عددی نیست و همچنان از 400 میلیون دلار اعتباری که برای تجهیز دانشگاه ها از چند سال پیش درخواست کرده ایم هم خبری نیست و هر سال به سال بعد موکول شده است.
وی گفت: این میزان اعتبار، ما را از دستیابی به اهداف آموزش عالی در حد مطلوب باز می دارد و بی مایه فتیر است. چقدر باید چانه زنی کنیم که مقداری اعتبار وزارت علوم بالاتر رود؟ در این خصوص دستگاه های قانون گذار و سایر نهادهای اجرایی هم باید کمک کنند البته دولت به اندازه کافی نمی تواند جوابگوی نیازهای اقتصادی ما باشد و ما بیش از آن که مشکل مالی داشته باشیم با مساله مدیریت بر منابع مواجه هستیم.
دکتر شریعتی نیاسر ادامه داد: فارس یکی از استان های منطقه 7 آموزش عالی است که با 4 هزار و 352 هیات علمی فعالیت دارد که 49 درصد در مجموعه دانشگاه آزاد، 22 درصد در مراکز وابسته به وزارت علوم و 21 درصد در وزارت بهداشت هستند؛ 62 درصد دانشجویان استان نیز در مقطع کارشناسی و 2 درصد در مقطع دکترا تحصیل می کنند.
وی با اشاره به جایگاه منحصر به فرد دانشگاه شیراز یادآور شد: اولین دانشکده های این دانشگاه بهداشت، پزشکی، بهیاری و کشاورزی بود و بنیان علمی در این دانشگاه تلفیقی از همه رشته ها بود که در حال حاضر متاسفانه در شرایطی هستیم که رشته های پزشکی و غیر پزشکی از هم فاصله گرفته اند و بیش از این تفکیک بین علوم مطلوب نیست و باید در مورد آن چاره ای بیندیشیم.
دکتر شریعتی نیاسر گفت: بیش از 180 مرکز آموزش عالی در استان فارس وجود دارد و تعداد مراکز آموزش عالی کشور از 2 هزار و 800 مورد در سال 92 اکنون به 2 هزار و 500 مرکز رسیده است به طوری که برخی تجمیع و برخی که استانداردهای لازم را نداشته اند به نوعی جمع شده و یا ماموریت دیگری برای آن ها تعریف شده است.
معاون آموزشی وزیر علوم افزود: رشد بی رویه جمعیت دانشجویی در کشور نیز مساله ای است که به عنوان فرصت باید برای آن برنامه ریزی هایی انجام گیرد.
وی با اشاره به آمایش آموزش عالی نیز یادآور شد: در این خصوص مهار یک وضعیت از هم گسیخته و افسار گسیخته، رشد بی رویه دانشجو و یا مراکز نیز پروژه ای است که کنترل آن به طور جدی از سال گذشته انجام شده است. در سیاست انقباضی در خصوص توسعه بی رویه برخی رشته ها نیز به طور مثال در مورد دانشگاه پیام نور و آزاد اقداماتی صورت گرفته است.
دکتر شریعتی نیاسر گفت: هدف ما حفظ ماموریتی است که به هر دانشگاه داده ایم، بطور مثال دانشگاه پیام نور برای آموزش های الکترونیکی برند است؛ ساماندهی هم یکی از اصول محوری در طرح آمایش است و در این خصوص بسیاری از مراکز آموزشی ما که به دلیل سیاست های غلط و رشد بی رویه شکل گرفته اند سر و سامان داده می شوند.
وی افزود: تمرکزگرایی بیش از حد در آموزش عالی نگران کننده و یکی از گرفتاری های ما است و در این مورد نیز کارگروه تدوین برنامه های درسی به خود دانشگاه ها واگذار شد و علاوه بر این تدبیر، مصلحت اندیشی و مدیریت دانشگاه ها توسط خودشان جزو اولویت های ما است.
دکتر شریعتی نیاسر یادآور شد: قصد داریم مثلاً به جای اینکه ما مرکز و یا رشته ای را تعطیل کنیم دانشگاه محوری منطقه خود تصمیم گیرنده باشد. یکپارچه سازی نظام آماری هم از دیگر برنامه های اصلی وزارت علوم است.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: اقبال دانشگاه های سایر کشورها از دانشگاه شیراز برای تعامل با آنها در دوره پسابرجام بیشتر شده که باید با حفظ مصالح کشور از این میدان های بین المللی استفاده شود. در 3 سال گذشته مجوز ایجاد 70 رشته بین رشته ای را نیز صادر کرده ایم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش اعتبار دانشگاه ها یادآور شد: دانشگاه های مطرح ما شاید تامین اعتبار بهتری نسبت به قبل نداشته اند اما وضعیت بد تری را هم برای آن ها رقم نزده ایم.
دکتر شریعتی نیاسر با بیان این که در حال حاضر 100 هزار دانشجوی دکترا داریم گفت: در مقطع دکترا فارغ التحصیل ما در کشور بیشتر از نیاز هستند و وضعیت ظرفیت های پذیرش دانشجو در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد باید مهار شود.
وی افزود: از سال 92 تاکنون سالانه به طور میانگین 2 هزار و 500 نفر از بین دانش آموختگان دکترا را جذب آموزش عالی کرده ایم و سال گذشته نیز 35 هزار نفر در مقطع دکترا در پارک علم و فناوری استخدام شده اند.
کنکور باید حذف شود
دکتر شریعتی نیاسر در ادامه یادآور شد: باورم این است که کنکور باید حذف شود اما این امر فرآیندی است که به طور مثال در مقطع کارشناسی، آموزش و پرورش هم باید در آن دخیل باشد.
وی افزود: در سال 94 کنکور در مقطع دکترا حذف شد و بلافاصله یک سال بعد بر اساس مصوبه مجلس مجددا پذیرش دانشجوی دکترا به حالت قبل برگشت و بر این قضیه نقد داریم.
دکتر شریعتی نیاسر گفت: حذف کنکور برای ورود به دانشگاه که دغدغه اصلی ما است در صورت کاهش اثر گذاری آزمون تستی بوده که 85 درصد انجام شده و در حال حاضر 15 درصد پذیرش ها از طریق کنکور است. هدف ما هماهنگی با آموزش و پرورش برای جلوگیری از تاکید صرف بر تست زنی و توجه بیشتر به عمق مطالب است.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: تعداد صندلی های خالی دانشگاه قابل تفکیک نیست اما برای بازنگری 840 مورد آن برنامه های درسی رشته مقطع های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و هیچ برنامه درسی رشته های مختلف در کشور قدیمی تر از 10 سال نیست.
دکتر شریعتی نیاسر ادامه داد: عبارت صندلی های خالی دانشگاه ها به این شکل که در رسانه ها مطرح می شود را قبول ندارم و باید نام آن را صندلی های مازاد گذاشت. رعایت استانداردها به حذف این موارد مازاد و عدم تحمیل ظرفیت های کاذب به وزارتخانه ها منجر می شود.
وی گفت: مخالف جلوگیری از تدریس اساتید نخبه هستم و از این ظرفیت ها باید در تمامی حوزه ها استفاده شود.
دکتر شریعتی نیاسر در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا کلاس های دانشگاه ها روزهای اخیر به دلیل نا آرامی ها تعطیل شده؟ ادامه داد: تا آنجایی که اطلاع دارم در این روزها هیچ کلاسی در هیچ کدام از دانشگاه های کشور تعطیل نشده است، شرکت جوانان در فعالیت های سیاسی، فرهنگی مطلوب است اما دانشجویان بدانند که سوار بر موج شدن تنها به درس آن ها لطمه می زند و راه به جایی نمی برد و مراقب باشند که سیاسی بازی دامنشان را نگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 828280
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.