جواد مرتضی زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن گرامیداشت هفته سوادآموزی، سوادآموزی یکهزار و 800 نفر از اتباع بیگانه را از دیگر برنامه های آموزش و پرورش تهران در سال جاری عنوان کرد و افزود: ثبت نام این افراد انجام شده است که در کنار سایر سوادآموزان در مرحله آموزش و تحصیل هستند.
وی گفت: با توجه به شرایط و وضعیت دنیای امروز، خواندن و نوشتن تنها به عنوان داشتن سواد اطلاق نمی شود و برای انسانی که در قرن حاضر زندگی می کند 6 سطح سواد؛ رایانه ای، تربیتی، رسانه ای، مالی، ارتباطی و عاطفی تعریف شده است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: 89 هزار نفر در شهر تهران، بی سواد بوده و سواد خواندن و نوشتن ندارند که از این تعداد، 44 هزار نفر زن و 45 هزار نفر مرد بوده و بیشتر هم در مناطق جنوبی و حاشیه ای شهر تهران ساکن هستند.
مرتضی زاده با بیان اینکه دوره های سوادآموزی به صورت رایگان در حدود 210 مدرسه در سطح مناطق 19 گانه شهر تهران برای جامعه هدف 10 تا 49 ساله درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: این دوره ها در ساعت غیرآموزشی مدارس برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم برای سوادآموزان تعریف شده، افزود: دوره سوادآموزی 6 ماهه است که پس از پایان این دوره به سوادآموزان مدرک سوم ابتدایی ارائه می شود.
وی با بیان اینکه سوادآموزان پس از گذراندن دوره انتقال به مدت هفت تا 9 ماه مدرک ششم ابتدایی دریافت می کنند، اظهار کرد: سوادآموزان بعد از گذراندن این دوره اگر خواهان ادامه تحصیل باشند، دیگر نیازی به سیستم سوادآموزی نداشته و وارد دوره آموزشی بزرگسالان می شوند.
مرتضی زاده گفت: برای سوادآموزانی که بعد از دوره انتقال، قصد ادامه تحصیل ندارند، دوره چهار ماهه «تحکیم سوادآموزی» با هدف تثبیت آموخته های سوادآموزان و جلوگیری از بازگشت آنان به بی سوادی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: علاوه بر این دوره های آموزشی، با توجه به رویکرد سازمان سوادآموزی براساس 6 سطح سواد و ارتقای مهارت سوادآموزان، حلقه های مطالعاتی و کتابخوانی، دوره آموزشی مهارت های هفت گانه رایانه و زبان انگلیسی در نظر گرفته شده است که سوادآموزان در صورت علاقه مندی بعد از دوره انتقال، این دوره های آموزشی را طی می کنند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: کتاب های آموزشی و درسی سوادآموزان توسط سازمان سوادآموزی تهیه و تدوین می شود و از طریق آموزش و پرورش در اختیار آنان قرار می گیرد.
مرتضی زاده افزود: تمامی امتحانات پایانی در دوره های سوادآموزی به صورت هماهنگ و با نظارت کامل برگزار می شود.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: 600 نیروی آموزش دهنده با تحصیلات عالی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط با آموزش و پرورش، از طریق قراردادهای منعقد شده با موسسات آموزشی به سوادآموزان خدمت رسانی می کنند.
وی گفت: برای استانداردسازی و ارتقای دانش و توانمندی آموزش دهندگان سوادآموزی، دوره آموزشی تربیت معلم و ضمن خدمت 124 ساعته با همکاری جهاد دانشگاهی برگزار می شود که شرط ادامه فعالیت آموزش دهندگان، قبولی در امتحان این دوره آموزشی است.
مرتضی زاده با اشاره به وضعیت استخدام و جذب آموزش یاران در آموزش و پرورش شهر تهران افزود: با توجه به تجمیع نهضت سواد آموزی در آموزش و پرورش در سال91، تمام آموزش یاران جذب آموزش و پرورش شدند و بعد از این سال، افرادی که از طریق قرارداد با موسسات آموزشی به کارگرفته شدند، به آنان آموزش دهنده اطلاق می شود.
هفتم دی ماه سال 1358، نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی(ره) آغاز به کار کرده و دوم تا هشتم دی ماه به عنوان هفته سوادآموزی نامگذاری شده که در این هفته به دستاوردهای این نهضت و نهاد مقدس پرداخته می شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی ** انتشاردهنده: روح اله صائب
تهرام/7245/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.