به گزارش ایرنا مجتبی شریعتی نیاسر، دوشنبه در نشست خبری در شیراز بیان کرد: با وجود اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متولی ایجاد شغل در کشور نیست، اما از سال 1392 و از آغاز فعالیت دولت یازدهم تاکنون به طور میانگین سالانه حدود 2 هزار و 500 نفر از بین دانش آموختگان مقطع دکتری در مراکز آموزش عالی جذب کار شدند.
وی افزود: تعداد دانش آموختگان مقطع دکتری بیش ازنیازبازار کارو در مجموع ظرفیت پذیرش در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد زیاد است که لازم است این موضوع مهار شود.
شریعتی نیاسر ادامه داد: امسال ظرفیت پذیرش دکتری بیش از 24 هزار نفر بوده و در حال حاضر جمعیت دانشجویان کشور در مقطع دکتری نزدیک به 100هزار نفر است.
وی، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر لزوم توجه به ایجاد رشته های بین رشته ای در مراکز آموزش عالی گفت:
دستیابی به مرزهای جدید علمی نیاز به شناخت و ایجاد علوم جدید و رشته های بین رشته ای دارد از این رو در سه سال گذشته، مجوز ایجاد 70 رشته بین رشته ای در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر شده است و هفته گذشته نیز مجوز ایجاد چند رشته جدید علوم شناختی در حوزه نانوبیولوژی، فناوری اطلاعات (IT) و بیو تکنولوژی صادر شد.
وی ادامه داد: در کل کشور پنج دانشگاه به عنوان بین الملل مشخص شده که دانشگاه شیراز در زمره آنهاست.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود در مورد حذف کنکور گفت: برخی از عوامل باید وجود داشته باشد تا شرایط حذف کنکور فراهم شود و این کار در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به صورت جداگانه قابل بررسی است.
شریعتی نیاسر افزود: در سال 94، کنکور در مقطع دکتری حذف شد اما با وجود اجرای این طرح، در آن سال با مصوبه مجلس جلو ادامه این روند گرفته شد و بی شک این نقد به ممانعت مجلس از استمرار حذف کنکور در مقطع دکتری وارد است.
او بیان کرد: از سال 92 تا کنون حدود 600 هزار نفر در سطح کلان آموزش عالی کشور از تعداد جمعیت دانشجویی کاهش یافته است.
معاون آموزشی وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری، همچنین در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از تجمعات در بعضی از نقاط کشور گفت: هیچ کلاس درسی در روزهای اخیر در مراکز آموزش عالی در کشور تعطیل نشده و اختلال خاصی در این زمینه به وجود نیامده است.
شریعتی نیاسر افزود: امر بسیار خوبی است که نسل جوان و دانشجویان کشور در محیط های فرهنگی و سیاسی حضور فعال داشته اما باید هوشیار باشند که سوار موج های مقطعی نشوند زیرا نه تنها این کار سودمند نیست بلکه آنها را از آموزش و پژوهش که اولویت اصلی آنهاست دور خواهد کرد.
9873 /6118
خبرنگار: محمدامین افشارپور ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.