علی اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت با توجه به محدودیت مالی فراروی خود به صورت یکنواخت، بودجه سال آینده را در زمینه های تملک، دارایی و شهرداری ها کاهش داده است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد حدود 10 درصدی هزینه های جاری در لایحه بودجه سال 97 ،بیان کرد: با توجه به اینکه وزن هزینه های جاری بسیار سنگین و چندین برابر بودجه های عمرانی است به گونه ای که به ناچار در برخی موارد تا 50 درصد بودجه های عمرانی در لایحه بودجه سال آینده نسبت به سال 96 کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: البته به اعتقاد من این کار نوعی موفقیت و شفاف سازی تلقی می شود چرا که دولت واقع گرایانه عمل کرده و لایحه بودجه به تحقق نزدیک تر شده است.
اکبری اظهار کرد: در گذشته اعتباراتی برای بخش های فرهنگی در نظر گرفته می شد ولی برخی از این بخش ها به کسی در زمینه نحوه هزینه کرد آن پاسخگو نبودند که دولت در لایحه بودجه سال آینده اعتبارات فرهنگی را به طور شفاف مشخص کرده است و از این طریق می توان انتظار تقویت شفافیت فعالیت های مالی در حوزه فرهنگ را داشت.
این نماینده مجلس تاکید کرد: بودجه ای که در حوزه فرهنگ هزینه می شود باید بازدهی داشته و بر بهبود فرهنگی جامعه تاثیر بگذارد و همچنین قابل نظارت نیز باشد.
اکبری ادامه داد: اشکالی که به لایحه بودجه سال 97 وارد است، این است که این لایحه بیش از حد متکی به اوراق قرضه و اسناد خزانه اسلامی است که این امر می تواند به بدهکاری دولت منجر شود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه بودجه سال 97 در بخش کشاورزی نیز مانند سایر حوزه ها کاهش دارد ولی خوشبختانه این کاهش نسبت به بقیه بخش ها کمتر است.
وی پررنگ شدن نظرات مردمی و بازتاب لایحه بودجه سال آینده در جامعه را از جمله مزیت های بودجه سال 97 عنوان کرد و گفت: شفاف سازی و واقع گرایانه بودن این بودجه نیز از دیگر مزیت های آن است بویژه اینکه با واگذاری بخشی از اختیارات به استانها و مراکز، فعالیت تمرکززدایی نیز صورت گرفته است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری نوزدهم آذرماه امسال لایحه بودجه سال 1397 کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.
روحانی پیش از تقدیم لایحه بودجه سال 97 در سخنانی تاکید کرد: اگر بخواهیم بودجه سال آینده را در یک جمله خلاصه کنیم این است که این بودجه برمبنای اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت است.
بر اساس ماده 186 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه سال 97 کل کشور پس از ارایه به مجلس، چاپ و بین نمایندگان مجلس توزیع می شود، پس از آن نمایندگان تا 10 روز فرصت دارند که پیشنهادهای خود را در مورد لایحه بودجه سال 97 کل کشور به کمیسیون های تخصصی مربوطه ارایه کنند.
کمیسیون‌های تخصصی موظفند حداکثر تا 15 روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند و کمیسیون تلفیق نیز موظف است حداکثر ظرف 15 روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌ های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند، مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیات رئیسه قابل تمدید است.
نهایتا نمایندگان مجلس در جلسه علنی، بعد از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی می کنند و سقف آن به ‏تصویب خواهد رسید، پس از آن پیشنهادهای مربوط به تبصره‏‌ها و ردیف‌ها رسیدگی می‌ شود.
9873/ 2027
مصاحبه: محمدامین افشارپور ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.