زلزله های اخیر در حالی رخ داده است که چند روزی به 5 دی و فاجعه زلزله بم باقی نمانده فاجعهای که همواره در خاطر ایرانیان باقی میماند و باعث شد تا این روز در تقویم به نام روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نام گذاری شود.
در همین رابطه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به فرارسیدن روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی گفت: بیش از 86 درصد از وسعت کشور ما در مناطق زلزلهخیز واقع شده که همین امر باعث میشود به منظور جلوگیری از تبعات ناشی از پدیده زلزله، پژوهشها و برنامههای گسترده ای برای ایمن سازی شهرها صورت گیرد.
نامورچی ادامه داد: در استان فارس و شیراز اگر روزی با چنین پدیدهای مواجه شویم شاهد آسیب جدی به ساختمان ها خواهیم بود و خطر، مردم را تهدید میکند. کوچکترین زلزله در شیراز یک تهدید جدی برای شهر است و ما در قبال جان و مال مردم مسئولیم تا کمترین آسیب به آنها وارد شود و در این میان بیتوجهی به سرنوشت مردم از جانب هیچ دستگاهی قابل پذیرش نخواهد بود.
وی با اشاره به نقش خدمات مهندسی در کاهش آسیبها در زمان وقوع بلایای طبیعی اظهارداشت: در صنعت ساختمان تنها 6 درصد از هزینه کل ساخت مربوط به خدمات مهندسی است که استفاده از این فرصت میتواند علاوه بر افزایش کیفیت سازه حتی برخی هزینههای اضافه را کاهش دهد البته شاید در برخی موارد در ارائه خدمات مهندسی کاستی شده باشد اما معتقدیم انجام کار با حضور متخصص آن حوزه بهتر از نبود آن است.
نامورچی گفت: در حال حاضر 300 حرفه وابسته به صنعت ساختمان در حال فعالیت هستند اما دستگاههای متعددی در این حوزه و در زمینه اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان دخیل می باشند.
وی اجرای مقررات ملی ساختمان و استفاده از مصالح استاندارد را به عنوان یکی از عوامل اصلی در استحکام ساختمان ها در مقابل بلایای طبیعی مانند زلزله عنوان کرد و افزود: در این رابطه ما در ارایه خدمات مهندسی با توجه به متراژ پایین ساخت و ساز به نسبت تعداد مهندسین، باید به جای نظام سهمیهای سالانه مهندسین، از ساخت و ساز باید به سمت رقابتی کردن نظام مهندسی و کیفی سازی خدمات برویم تا شاید با این کار دیگر شاهد پدیده مُهر فروشی هم نباشیم.
نامورچی گفت: در حال حاضر 33 هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی فارس هستند و هر سال4 هزار نفر نیز به این تعداد افزوده می شود. با این روند طی چند سال آینده تعداد اعضای ما از مرز 50 هزار نفر خواهد گذشت که با این تعداد مهندس و ساخت و ساز پایین سهم هر کدام از مهندسین از متراژ ساخت و سازها بسیار پایین خواهد بود.
وی اضافه کرد: این درحالی است که هر سال شاهد خروج تعداد زیادی فارغ التحصیل رشتههای مهندسی از دانشگاه ها هستیم که بدون هیچ تجربهای وارد بازار کار میشوند و باید آنها را به سمت کارآموزی و آشنایی عملی با ساخت و ساز ببریم که در این ارتباط بحث کارآموزی مهندسی را در دستور کار داریم و باید کاری کنیم تا کسانی که اطلاعات مهندسی بالایی ندارند و اخلاق مهندسی را نیز رعایت نمیکنند از چرخه خارج شوند. نامورچی با اشاره به برخی اقدامات این سازمان در زلزله کرمانشاه از جمله اعزام اکیپ فنی، تخصصی و روان شناختی با همکاری دانشگاه شیراز به مناطق زلزله زده برای کمک به زلزله زدگان و برپایی دو سمینار آموزشی در این زمینه گفت: یکی از مباحث مدنظر ما در ساخت و ساز، استفاده از تکنولوژی های نوین متناسب با شرایط جغرافیایی و زیست محیطی است که استفاده از این تکنولوژیها نیاز به فرهنگسازی دارد و ما باید این فرهنگ را در جامعه بالا ببریم که اگر ساختمانی با کیفیت بهتری ساخته شود به طور قطع قیمت آن هم بیشتر خواهد بود. وی در خصوص ارائه گواهینامه ممتاز برای برخی ساختمانها که با کیفیتی بالاتر ساخته می شوند، ادامه داد: ما باید به سمتی برویم که تمامی ساختمانهای ما از نظر کیفیت خوب باشند نه تنها یک ساختمان و ارایه گواهی ممتاز به برخی ساختمان ها شاید خود به عاملی برای ایجاد رانت تبدیل شود و به همین دلیل سیاست ما کیفی سازی در تمامی ساختمان های شهر است.
نامورچی همچنین پیرامون وضعیت نامناسب بافتهای فرسوده و تاریخی شهر در حوادث احتمالی ادامه داد: بارها اعلام کرده ایم که بافت تاریخی و فرسوده شهر هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید و در حالی که این یک بافت گردشگرپذیر و درآمدزاست اما با توجه به فرسودگی آن میتواند در زمان بروز حوادثی نظیر زلزله خود باعث ایجاد خطراتی برای شهروندان شود. نظام مهندسی و یا هر ارگان دیگری نیز به تنهایی نمی تواند در این زمینه فعالیت کند و همه دستگاه ها باید در کنار هم برای این بافت تصمیم بگیرند.
وی اظهارداشت: در حال حاضر ما در شیراز 380 هکتار بافت تاریخی، فرهنگی و فرسوده و در اطراف شهر 30 سکونتگاه غیررسمی داریم که احیا و بازآفرینی این بافت ها در اولویت فعالیت های ماست.
نامورچی گفت: ما هم معتقدیم که صنعت ساختمان باید یک متولی داشته باشد و سپردن یک کار به چند حوزه باعث می شود در نهایت، محصول آن چیزی که ما مدنظر داریم از کار درنیاید.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس گفت: یکی از مباحثی که ما هم اکنون در زمینه جلوگیری از حوادث احتمالی ناشی از زلزله به دنبال آن هستیم، تدوین نقشه ریزپهنه بندی زلزله در شهر شیراز است تا بدانیم کدام منطقه در مناطق زلزله خیز یا روی گسل قرار دارد و در ادامه طرح تفصیلی را با این نقشه منطبق کنیم.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 821580
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.