بازار طلای شیراز با وجود اتمام ماه محرم و صفر، رونقی ندارد و آن گونه که طلافروشان میگویند تا فردی مراسم عقد و ازدواجی نداشته باشد و یا همسرش را طلاق نداده باشد، پا به این بازار نمیگذارد. گروه اول می آیند تا برای چشم روشنی طلا بخرند و گروه دوم می آیند تا با خرید سکه، مهریه همسر سابق خود را بدهند.
محمد حسین مستغنی، رییس اتحادیه طلافروشان شیراز که بازار طلای این شهر را بازاری در اوج رکود میداند به «خبرجنوب» گفت: در عمده طلافروشیها فقط سکه خرید و فروش میشود و به دلیل از ارزش افتادن طلای ساخته شده، کمتر کسی اقدام به خرید طلاهای زینتی میکند.
وی با اشاره به سود، اجرت ساخت و مالیات بر ارزش افزوده مطالبه شده برای طلا، گفت: اگر کسی یک قطعه طلای ساخته شده بخرد و چند روز بعد بخواهد آن را بفروشد، بالغ بر یک سوم پولی که داده را از دست می دهد که عمده این امر به محاسبه مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی بر می گردد.
مستغنی بیان داشت: بارها اعلام کردهایم طلا یک کالای مصرفی نیست بلکه یک کالای سرمایهای است و اگر قرار باشد مالیات بر ارزش افزوده برای آن محاسبه شود؛ فقط باید این مالیات بر اجرت ساخت محاسبه شود.
رییس اتحادیه طلافروشان شیراز با اشاره به جلسه چندی پیش روسای اتحادیههای شهرستانی و استانی طلافروشان با رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، گفت: در جلسه هفته پیش که در قزوین برگزار شد؛ آقای محمدی رئیس کمیسیون مذکور هم بر این امر صحه گذاشته و معتقد بود نباید مالیات بر ارزش افزوده بر کل طلا محاسبه شود و فقط اجرت ساخت باید مشمول این مالیات گردد که خوشبختانه قول مساعد برای پیگیری دغدغه طلافروشان داد، اقدامی که سود اصلی آن نصیب مردم میشود و در عین حال بازار طلا هم رونق میگیرد.
مستغنی از دیگر دلایل رکود حاکم بر بازار طلا را افزایش قیمت طلا دانست و افزود: نوسانات دلار بر قیمت طلا تاثیر مستقیم دارد و در چند مدت اخیر که دلار افزایش چشمگیر داشته، قیمت طلا را به هر گرم 129 هزار تومان رسانده است.
به گفته وی، علاوه بر نرخ دلار، حباب ایجاد شده در اطراف سکه، نیم سکه و ربع سکه هم قیمت این قطعات طلایی را افزایش داده به گونه ای که هر سکه هم اکنون حباب 120 هزار تومانی دارد.
به گفته این فعال بازار طلا، قیمت سکه با توجه به نرخ 128 هزار تومانی هر گرم طلا باید نهایتا یک میلیون و 280 هزار تومان باشد، این در حالی است که این نرخ هم اکنون حدود یک میلیون و 400 هزار تومان است.
وی اضافه کرد: همچنین قیمت ربع سکه و نیم سکه نیز حدود 400 هزار تومان و حدود 700 هزار تومان است که هر دو با حباب رو به روست و حباب ربع سکه 80 هزار تومان و نیم سکه 60 هزار تومان است.
مستغنی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت کارگاه های طلاسازی شیراز اشاره کرد و گفت: جایگاه شیراز و فارس که قطب تولید و صادرات طلاب بود از بین رفته و هیچ وعده و وعیدی برای بهبود این وضعیت محقق نشده است.
وی بیان داشت: در فارس 25 کارگاه طلاسازی کد تولید دارند که تنها 2 واحد فعالند و 23 واحد دیگر فعالیت بسیار محدودی دارند و به صورت سفارشی و تکی برای مشتریان خاص طلا میسازند.
رییس اتحادیه طلافروشان شیراز با بیان این که عمده طلاهای مصرفی فارس و شیراز از اصفهان، یزد، تهران، مشهد و تبریز وارد میشود، اضافه کرد: شاید فقط یک درصد النگوهای موجود در بازار طلای فارس، ساخت شیراز باشد و مابقی نیاز این بازار از شهرهای مذکور تامین می شود.
مستغنی بیان داشت: مسئولین وعده زیادی برای فعال شدن کارگاه های طلاسازی می دهند اما موقع عمل به وعده ها که می شود همان سنگی که به پای دیگران بسته شده، به پای طلاسازان هم بسته میشود.
وی اظهار امیدواری کرد با برنامه ای جامع، کارگاه های طلاسازی شیراز رونق پیدا کرده و ارزش افزوده و اشتغال ناشی از آن شامل حال همین شهر و استان شود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 816770
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.