بلدیه و بعدها شهرداری شیراز در سال ۱۲۸۶ شمسی(110 سال پیش) در زمان والی گری(استانداری) مهدی‌ قلی هدایت ملقب به فخرالسلطنه تاسیس شد. حبیب‌الله خان حاجی قوام نخستین رئیس بلدیه شیراز بود که انجمن بلدیه در همان سال او را انتخاب کرد.
حیدر اسکندرپور که آیین معارفه او 16 آبان 96 برگزار شد پنجاه و ششمین شهردار شیراز از زمان تاسیس بلدیه است و بیست و دومین شهردار شیراز پس از انقلاب اسلامی(1357) محسوب می شود.
انتخاب بیست و دومین شهردار شیراز پس از انقلاب، در پی انتخابات پنجمین دوره شوراها باید صورت می گرفت که روندی نسبتا طولانی داشت.
ابتدا شورای پنجم شیراز 28 مرداد 96 عبدالحمید معافیان را برای شهردار شدن در این شورا انتخاب کرد و سپس به وزارت کشور پیشنهاد داد که این وزارتخانه این منتخب شورا را به دلیل بازنشسته بودن نپذیرفت.
شورای شهر شیراز حیدر اسکندرپور را 16 مهر 96 انتخاب و به وزارت کشور معرفی کرد.
حکم اسکندرپور به عنوان شهردار شیراز را وزارت کشور چهارشنبه 10 آبان امضا و ابلاغ کرد.
از جمله سوابق حیدر اسکندرپور چنین است:‌ فرماندار شیراز، مشاور استاندار فارس در دولت اصلاحات، شهردار بوشهر، شهردار کازرون و معاون سازمان ثبت احوال کشور.
آیین معارفه حیدر اسکندرپور به عنوان شهردار شیراز با حضور استاندار فارس، نمایندگان مجلس و دیگر مدیران استان و شهر شیراز عصر سه شنبه 16 آبان برگزار شد.
در این آیین مباحث مختلفی مطرح شد که انتظارات از شهردار جدید یکی از این مباحث بود.

** تکمیل پروژه ای نیمه تمام، توجه به گردشگری و شهرخلاق
استاندار فارس معتقد است که تکمیل پروژه های نیمه تمام اولویت شهرداری شیراز باشد، پروژه های بسیاری در شیراز از قبل آغاز شده و شهردار در نخسیتن گام تکمیل این طرح ها در دستور کار خود قرار دهد.
اسماعیل تبادار، دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی را ضرورت امروز جامعه دانست و گفت: نگاه همه به شهر شیراز یا هر شهر دیگری تنها به برج، پل، تقاطع و روگذر و زیرگذر نیست بلکه همه به دنبال این هستند که با ایجاد شهری سالم با محیطی دلپذیر و نشاط آفرین در تمام زمینه های فرهنگی و اجتماعی زمینه ساز یک محیط مناسب برای زندگی شهروندان باشند.
موضوع گردشگری با توجه به اینکه شیراز از مکان های مهم گردشگر پذیر ایران است از دیگر مواردی بود که استاندار فارس به آن اشاره کرد.
به عقیده تبادادر در چنین شرایطی نداشتن نگاه منطقه ای به شیراز مخاطراتی را برای شهر به همراه خواهد داشت و باید بر مبنای توان خود بکوشیم که به شیراز نگاهی بین المللی داشته باشیم.
استاندار فارس با اشاره به معرفی 28 کلانشهر جهان به عنوان شهر ادبی خلاق گفت:اصحاب فرهنگ باید روشن کنند که شیراز با این پیشینه فرهنگی، میراثی، مذهبی و ادبی چه چیزی از این 28 کلانشهر کمتر داشته است و چه باید کرد که بتوانیم این کلانشهر را به عنوان شهر برجسته ادبی به ثبت برسانیم.
تبادار افزود: امروز شهردار و اعضای شورای شهر شیراز و خود من نگاه تازه تر و جدیدتری به رفتار و عملکرد درون شهر شیراز خواهیم داشت.
استاندار فارس همچنین از دست اندرکاران ساخت سد تنگ سرخ خواست که ساخت این پروژه را به عنوان یک مجال و فرصت برای این کلانشهر با جدیت دنبال کنند.
سد تنگ سرخ که عملیات آن بهمن سال 1390 آغاز شد، در فاصله 2 کیلومتری شهرک های شمال غرب شیراز واقع شده است.
این سد از نوع خاکی با هسته رسی و به ارتفاع حدود 80 متر از بستر سنگی پیش بینی شده است.
اهداف مختلفی برای ساخت این سد اعلام شده که از جمله آنها می توان به ذخیره سازی و استفاده از آب رودخانه خشک برای تامین آب مورد نیاز باغ های قصردشت شیراز و همچنین برای کنترل سیلاب به ویژه در فصل زمستان اشاره کرد.

** شایسته سالاری در انتصاب ها،حفظ باغ های شیراز
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز هم در آیین معارفه شهردار گفت:انتظار داریم شهردار این کلانشهر در انتصاب ها بر اساس شایسته سالاری و توجه به پاکدستی و تجربه عمل کند و برخورد مدیران شهرداری در قبال مردم هم بر اساس تکریم و احترام باشد.
سید احمدرضا دستغیب بیان کرد: این شورا هیچ دخالتی در عزل و نصب مدیران شهرداری نخواهد داشت اما بر اساس قانون نظارت جدی بر رفتار و عملکرد مدیران شهرداری خواهد داشت.
اتمام پروژه های نیمه تمام هم انتظار دیگر رئیس شورای اسلامی شهر شیراز از شهردار این شهر بود و گفت: شهردار توجه ویژه ای به رویکردهای شورا در تنظیم برنامه سوم و بودجه سال 97 داشته باشد.
دستغیب گفت: حفظ باغ های شهر، توجه به سومین حرم اهل بیت (ع) و توجه ویژه به منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز از دیگر اولویت های این شورا است.
وی ادامه داد: شیراز یک شهر گردشگری و سیاحتی در سطح ملی و جهانی است و نیاز است که به مباحثی همچون توسعه بوستان ها و تفرجگاه و تقویت حمل و نقل عمومی بیشتر توجه شود.

** داشته های فرهنگی، غفلت و افراط و تفریط
بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی هم گفت:داشته های شهر شیراز در بخش گردشگری، ادبی، مذهبی، پزشکی و فرهنگی بسیار است اما به نظر می رسد از این داشته ها غافل مانده ایم.
وی یکی از دغدغه های موجود در این زمینه را وجود برخی افراط و تفریط ها حتی در مسائل فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: شهر شیراز قبل از هر چیز نیاز به این دارد که داشته های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، تاریخی و میراثی آن توسعه یابد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای رفع مشکلات شهر شیراز در برخی حوزه ها کوشش های بسیاری شده از جمله ساخت پل ها و تقاطع ها اما نیاز است که در زمینه های فرهنگی هم فعالیت های بیشتری انجام شود.
وی گفت:شهرداری شیراز حتی می تواند برای رسیدن به اهداف و برنامه های ترسیم شده در این زمینه از مشاوران خارجی استفاده کند.
پارسایی ادامه داد: بی شک شاهچراغ (ع) زمانی می تواند در بحث جذب گردشگر با مشهد مقدس رقابت کند که سایر توانمندی ها را در کنار آن تقویت کنیم.
دیگر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی هم گفت: شهر شیراز دارای توانمندی ها و داشته های بسیاری است که لازم است به تمام آنها توجه شود.
علی اکبری افزود: در انتخابات مردم با حضور خود و رایی که در صندوق انداختند به وظیفه و رسالت خود عمل کردند و امروز همه ما وظیفه داریم که پاسخگوی این اعتماد مردم باشیم.

** شهردار جدید مشکلات مردم و کارآفرینان را حل کند
امام جمعه موقت شیراز نیز در خطبه های نماز جمعه 19 آبان با اشاره به آغاز به کار شهردار جدید این کلانشهر گفت: انتظار است شورای اسلامی و شهردار شیراز با اصلاح رویه ها و نواقص در فعالیت شهرداری، در مسیر حل مشکلات مردم و کارآفرینان گام بردارند.
حجت‌الاسلام سید ابوفاضل رضوی ‌اردکانی به مشکلات مردم در پرداخت عوارض، مالیات، فروش زمین و ساخت مسکن پرداخت و گفت: از شورای پنجم و شهردار جدید می خواهیم تا نواقص قانونی شهرداری را رفع و اصلاح کنند.پول‌های ناروایی به اسم مالیات و عوارض از مردم گرفته می‌شد که درواقع پول زور بود؛ نمی‌گویم عوارض گرفته نشود اما در حدی که مردم توان پرداخت داشته باشند.
امام‌جمعه موقت شیراز گفت:زمین‌هایی به اسم شهرداری تصاحب ‌شده و هزینه آن پرداخت‌ نشده است و شهروندانی که با این مساله روبرو هستند قادر نیستند حق خود را از شهرداری بگیرند.شایسته نیست از هر راهی، بودجه شهر را افزایش داد، شهرداری هم نباید مثل بانک حرام‌خواری بکند.
رضوی افزود: پول‌های زیادی که به اسم عوارض و مالیات از مردم به‌ ناحق گرفته شده است باید به آنها برگردانده شود.

** شهردار جدید در اندیشه استفاده از جوانان در مدیریت شهری
شهردار جدید شیراز در آیین معارفه خود گفت: برای تحقق برنامه ها و اهداف ترسیمی و مدیریت شهری، از جسارت، قدرت ریسک پذیری، انگیزه و قدرت بالای نیروهای جوان استفاده خواهم کرد.
حیدر اسکندرپور افزود: ایمان دارم که با تکیه بر خلاقیت و توانمندی جوانان انجام بسیاری از کارهای ناممکن، ممکن خواهد شد.
وی ادامه داد: نیازسنجی و اولویت بندی را در گرفتن تصمیم ها مد نظر قرار خواهیم داد و از سلیقه محوری و گرفتن تصمیمات غیر کارشناسی پرهیز خواهیم کرد.
او اظهار کرد: جانمایه تحقق تمام این سیاست ها، تکریم مردم و پاسداری از حقوق شهروندی آنها خواهد بود و به عنوان شهردار شیراز در ارایه خدمت به مردم این کلانشهر از جنوبی ترین نقطه شهر تا شمالی ترین نقطه آن، جلب رضایت همه اقشار را دنبال خواهیم کرد.
شهردار شیراز افزود: در اداره شهر ما به گذشته نگاه نخواهیم کرد و نگاه ما به آینده خواهد بود و برای آینده برنامه داریم.
1876/ 2027
تهیه و تنظیم : غلامرضا مالک زاده ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.