پروفسور «رومینگ» در سومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره ملی انگل شناسی و بیماریهای انگلی ایران که در شیراز در حال برگزاری است، افزود: اگرچه هنوز یک پروتکل رسمی برای فعالیتهای مشترک تحقیقی علمی حوزه انگلشناسی با این دانشگاه نداریم اما با توجه به پتانسیل اساتید و دانشمندان مربوطه، به این منظور اعلام آمادگی میکنیم.
وی در گفتوگو با خبرنگار «خبرجنوب» با اشاره به برخی بیماریهای انگلی شایع در دنیا، گفت: در حال حاضر در درمان این بیماریها که انسان را درگیر میکند پیشرفتهای بسیار مطلوبی صورت گرفته اما همچنان در مناطقی از دنیا برخی از انواع این بیماریها فراموش شده و هنوز در تشخیص به موقع و یا صحیح آن پیچیدگی هایی وجود دارد.
پروفسور رومینگ یادآور شد: به منظور دستیابی به اهداف مدنظر در درجه اول باید بودجه کافی به تحقیقات حوزه انگل شناسی اختصاص داده شود تا بتوان زمینه فعالیتها چه در حوزه تشخیصی و درمانی و چه پیشگیری را وسعت داد.
این استاد دانشگاه و پزشک آلمانی گفت: در این خصوص علاوه بر بودجه باید تعاملات بین المللی افزایش یابد تا متخصصان از تجربیات یکدیگر برای امور تشخیصی، درمانی به موقع استفاده کنند چرا که برخی مواقع تشخیص نوعی بیماری انگلی در یک کشور امکانپذیر نیست و کمکهای علمی بین مناطق می تواند در کنترل آن نقش داشته باشد.
پروفسور رومینگ ادامه داد: مالاریا در دنیا اصلیترین بیماری انگلی است که در کشورهای مختلف مشاهده میشود و فعالیتها به منظور کنترل آن باید
توسعه یابد.
این دانشمند آلمانی ابراز امیدواری کرد که بتوان زمینه کاهش بیماریهای انگلی فراموش شده و مواردی که مناطق کمتر برخوردار بیشتر درگیر آن هستند را بیشتر از وضعیت فعلی فراهم کرد.
استاد گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز به خبرنگار «خبرجنوب» گفت: اپیدمیولوژی، تشخیص، درمان، جنبههای مختلف ایمنیشناسی انگلها، پاتولوژی، تشخیص پاراکلینیکی و همچنین جنبههای مختلف اخلاق در پژوهشهای انگلشناسی و بیماریهای مشترک انگلی بین انسان و حیوان از جمله محورهای همایش یاد شده است.
دکتر سیدمحمود سجادی افزود: لاروهای مهاجر احشایی بیماری ناشناختهای مانند «کوه یخ» است که اخیراً فعالیتهای بسیاری در ایران نسبتا به راهکارهای درمانی آن انجام شده، این بیماری از طریق سگ و یا گربه به انسان منتقل میشود و میتواند چشمی یا احشایی بوده و حتی مغز را درگیر کند و به حدی پیچیده است که برخی مواقع با سرطان اشتباه گرفته
می شود.
دبیر علمی کنگره یادآور شد: نگه داشتن سگ و گربه در منزل میتواند باعث ابتلا به این بیماری شود و متاسفانه برخی به دلیل عدم آگاهی نسبت به این مسائل اقدام به نگهداری سگ و یا گربه
در خانه می کنند.
دکتر سجادی گفت: در همین خصوص ترویج آموزشهای مردمی نیز باید جزو اولویتهای سیاستگذاران قرار گیرد تا امکان کنترل بیماریهای انگلی قابل انتقال بیشتر فراهم شود. سومین کنگره بینالمللی و دهمین کنگره ملی انگلشناسی و بیماری های انگلی ایران که روز گذشته در شیراز آغاز شد، فردا به کار خود پایان می دهد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 781146
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.