به گزارش ایرنا، ' مجید نیلی ' روز پنجشنبه در همایش ' مغز و شناخت اصفهان ' در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: این طرح تحقیقاتی در 11 پروژه تعریف شده و در این پروژه ها سیستم های الکترود سطحی و عمقی کاشتنی در مغز در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه بخشی از این طرح تحقیقاتی بر روی حیوانات کوچک آزمایشگاهی اجرا شده است، افزود: آماده اقدام جدی برای اجرای این طرح در کشور هستیم.
سیستم های کاشتنی در بدن انسان از جمله مغز شامل میکرو تراشه هایی ( مجموعه ای از مدارهای الکترونیکی در ابعاد بسیار کوچک) است که به ثبت سیگنال های عصبی با هدف کسب اطلاعات بیشتر از عملکرد مغز می پردازد.
نیلی با بیان اینکه امروزه در دنیا برای شناسایی و درمان مغز به سمت داروهای مغناطیسی، نوری و الکتریکال حرکت شده است، گفت: توسعه ابزار جدید ارزیابی و مداخله در مغز برای بهبود کاستی های شناختی از مسائل اساسی ما است.
وی علوم شناختی را بزرگترین سرمایه علمی برای هر کشوری دانست و افزود: این سرمایه برای ما جدی است و باید به سمت کیفی کردن آن حرکت کنیم.
علوم شناختی، مطالعه کارکردی شناخت ذهن و مغز و توسعه فناوری های برگرفته از این دانش است.
رئیس گروه پژوهش و فناوری ستاد توسعه‌ علوم و فناوری‌های شناختی کشور، سلامت شناختی، درمان کاستی های شناختی و بازتوانی و ارتقای قابلیت های شناختی را از اولویت های این ستاد برشمرد و گفت: به دنبال این هستیم که چگونه می توان با آموزه های شناختی از مغز و ذهن، روش ها و محتوای آموزشی را تغییر دهیم به نحویکه آموزش درون جوش با علاقه درونی و قدرت خلاقانه بالا در انسان ها اتفاق بیفتد.
نیلی همچنین با بیان اینکه ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی کشور در زمان حاضر برنامه ای برای همه گیر شدن بصورت ناگهانی ندارد، افزود: ما می خواهیم ابتدا رشد دانشگاهی این علوم در کشور شکل بگیرد و زیرساخت های لازم در این حوزه فراهم شود.
وی با اشاره به برخی اقدام های دانشگاه های کشور برای توسعه حوزه علوم شناختی از جمله تعریف و اجرای طرح های مشترک و بین رشته ای، گفت: به دانشگاه های اصفهان نیز پیشنهاد می کنیم که در سال های اول در این زمینه بگونه ای اقدام کنند تا بهترین دانشجویان جذب شوند.
احمد پور محمدی، دبیر انجمن علوم اعصاب اصفهان نیز در این همایش به معرفی این انجمن و فعالیت های آن پرداخت.
همایش 'مغز و شناخت اصفهان' توسط انجمن علوم اعصاب اصفهان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ستاد توسعه‌ علوم و فناوری‌های شناختی به مدت یک روز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.
این همایش با هدف معرفی علوم شناختی و شاخه‌های اصلی‌ آن شامل علوم اعصاب شناختی، روان‌شناسی شناختی، هوش مصنوعی و زبان‌شناسی شناختی، معرفی فعالیت‌ها و حمایت‌های ستاد توسعه‌ علوم و فناوری‌های شناختی و برنامه ‌های انجمن علوم اعصاب اصفهان برگزار شد.
ت/3011 / 2093 ** خبرنگار: آسیه معینی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.