به گزارش ایرنا، اسماعیل تبادار شنبه در جریان بازدید از مسجد جامع عتیق شیراز افزود:با توجه به اهمیت اینگونه اماکن، مرمت و احیای اصولی آنها زیر نظر کارشناسان مجرب در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار دارد.
وی ادامه داد: امیدواریم که با توجه به وجود بناهای تاریخی بسیار ارزشمند و برجسته در فارس و شهر شیراز، اماکن میراثی و تاریخی این استان و شهر در آینده وضعیتی به مراتب مناسب تر پیدا کنند.
استاندار فارس همچنین در بازدید از چند خانه تاریخی مرمت شده توسط بخش خصوصی درمحله سنگ سیاه شیراز گفت: امیدواریم با سرمایه گذاری و همکاری بخش خصوصی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، شاهد ترمیم و بهره برداری اصولی و علمی از بناها و خانه های قدیمی بیشتری باشیم.
تبادار افزود: مرمت و بهره برداری مناسب و اصولی از خانه های تاریخی موجود در بافت های قدیمی و تاریخی، توجه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب خواهد کرد و زمینه ساز کسب درآمد و اشتغال بیشتر خواهد شد.
وی، با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری و نقش آن در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال ادامه داد: با توجه به ظرفیت های بسیار بالایی که در بافت تاریخی شیراز وجود دارد باید از این فرصت برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و گسترش صنعت توریسم در استان بهره برد.
مسجد جامع عتیق قدیمی ترین مسجد شیراز است و مسجد جمعه یا آدینه نیز نامیده می شود.
بنای اولیه این مسجد در سال ۲۸۱ هجری قمری در زمان عمرو لیث صفاری نهاده شد.
بعدها شاه اسحق اینجو در سال ۷۵۲ هجری قمری، ساختمانی در میان مسجد بنا کرد که آن را خدایخانه یا دارالمصحف می نامند و مکان نگهداری قرآن مجید و مکان تلاوت این کتاب آسمانی است.
کتیبه سنگی موجود در این مسجد که به خط یحیی الجمالی الصوفی، خطاط نامدار زمان شاه اسحق نوشته شده و حاوی جملاتی در شان قرآن مجید است از نمونه های ارزنده هنر خطاطی به شمار می رود.
این مسجد، نخستین هسته مذهبی در شهر شیراز است اما جدا از جایگاه مذهبی، نقش اجتماعی- سیاسی نیز داشته است و به همین سبب دارای شش ورودی در اضلاع مختلف است که مهم ترین آن ورودی ضلع شمالی است که در دوره صفویه بازسازی شده است.
این مسجد در ضلع جنوب شرقی حرم شاهچراغ(ع) است.
خبرنگار:‌سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.