کافی است برای دقایقی روزنامه یا کتابی در دست بگیری و در گوشه از بوستان یا پارک محله خود، بخواهی ساعاتی را با این یار مهربان سپری کنی؛ آنگاه از نگاه مردم متوجه می شوی که چقدر مردم با کتاب و کتابخوانی غریبه هستند.
این وضع با تفاوت هایی در بیشتر شهرها و مناطق روستایی ایران وجود دارد که درشهرستان آباده در شمال فارس هم هست.
نگاه های همراه با تعجب مردم به فردی که در گوشه از خیابان کتاب می خواند نشان می دهد که اگرچه شهرستان آباده به مهد فرهنگ و هنر مشهور است اما نگاه عمومی مردم از غریبه بودن این فعالیت با قاطبه جامعه خبر می دهد.
دومین همایش تجلیل از خیرین کتابخانه ساز و کتابخانه یار پنجشنبه چهارم آبان در شهر ایزدخواست شهرستان آباده برگزار شد و در این جلسات وقتی پای صحبت خیرین و فعالان عرصه چاپ و متولیان این امر می نشینی، دلایل متعددی را برای این بازار کساد کتابخوانی در بین مردم بر می شمارند.
برخی رونق فضای مجازی و گسترش شبکه های اجتماعی را علت این موضوع می دانند و برخی دیگر گرانی کتاب را برای بی رغبتی مردم در معاشرت با این دوست بی زبان بر می شمرند.
اما در میان این گفته ها برخی دیگر نیز هستند که علت را کافی نبودن فضای کتابخانه ای در آباده می دانند.
طبق آماری که حمید اسلم بخش رئیس اداره کتابخانه های عمومی آباده ارایه می کند هم اکنون 3200متر مربع فضای کتابخانه ای در آباده وجود دارد که این با تعداد قابل توجهی از افراد دانشگاهی، حوزه ای و زندگی هزاران طلبه و دانشجو در شهر آباده چندان خیلی دور از انتظار نیست هرچند به گفته او این آمار باید به 8 هزار متر مربع برسد.
بطور کلی مسائل فرهنگی در آباده جایگاه ویژه و خاصی دارد اما از نظر کتاب و کتاب خوانی آمار دقیقی که قابل اعتماد باشد نمی توان ارائه کرد اما آن چیزی که مسلم است این است که مردم جامعه امروز ما مردمی کتابخوان نیستند و نیاز است نگرشی جدید در ترویج فرهنگ کتابخوانی ایجاد شود؛ موضوعی که در قدم نخست برای بررسی آن باید به زیرساخت توسعه کتابخوانی یعنی ساخت کتابخانه ها اشاره کرد.

*16 هزار و ششصد نفر در کتابخانه‌های عمومی شهرستان عضو هستند
رئیس اداره کتابخانه های عمومی آباده در ارتباط با ساخت کتابخانه ها و تجهیز آنها به خبرنگار ایرنا می گوید: کتابخانه های عمومی در صغاد، بهمن، ایزدخواست، سورمق، خسروشیرین و حشمتیه در صورت همیاری خیرین محلی توسعه و گسترش می یابد اما مناطقی دیگر در شهرستان از قبیل بیدک، شورجستان، محمدآباد و فتح آباد هنوز از داشتن کتابخانه عمومی محروم هستند.
وی بیان می کند که اگر با کمک خیرین و حمایت دولت فضای کتابخانه ای در سطح شهرستان افزایش یابد بدون شک هم فرهنگ کتابخوانی در آباده گسترش خواهد یافت و هم می توان جایگاه فرهنگی این شهرستان را ثبات بخشید.
در حال حاضر 16 هزار و ششصد نفر در کتابخانه‌های عمومی شهرستان عضو هستند و طبق استاندارد به ازای هر عضو در کتابخانه باید 4 کتاب موجود باشد که اکنون به ازای هر عضو تنها 2 کتاب موجود است و لازم است میزان کتاب ها در کتابخانه‌های شهرستان به 2 برابر برسد.
از سوی دیگر، فرهنگ کتابخوانی موضوعی نیست که اعتلای آن را وظیفه یک نهاد و دستگاه خاص باشد و همه مردم، تشکل ها و دستگاه های دولتی و خصوصی باید دغدغه مندانه به میدان بیایند چرا که فرهنگ زیربنای سیاست و اقتصاد است و بدون آن نمی توان برای پیشرفت برنامه ریزی کرد.

* باید مردم به مطالعه تشویق شوند
رئیس هیأت مدیره انجمن خیرین کتابخانه ساز استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان می کند که هر کدام ازکتابخانه های عمومی همچون دانشگاهی در نقاط مختلف استان نقش مهمی در پیشرفت جامعه دارند و بدون حضور و فعالیت نیک اندیشانه خیرین، نمی توان بر رونق آنها افزود.
داریوش نویدگویی معتقد است که در صورت ساخت و راه اندازی کتابخانه در بسیاری از روستاها و نقاط محروم شهری شاهد پرورش استعدادهای علمی، فرهنگی و هنری در این مناطق خواهیم بود.
اما نباید فراموش کرد که یکی از اهداف و وظایف انجمن خیرین کتابخانه‌ساز تشویق مردم به مطالعه است و طرح‌های «مطالعه در اتوبوس» و «کتابخوان»، دو طرحی است که سبب جذب افراد علاقه‌مند به کتاب و کتاب‌خوانی می‌شود و این طرح‌ها باید با جدیت بیشتری در شهرستان آباده دنبال شود.
آنطور که نویدگویی بیان می کند جلب اعتماد مردم و خیرین با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی ، راهکاری موفق برای تداوم رشد اقتصادی و فرهنگی کشور علی الخصوص گسترش فرهنگ کتابخانه سازی و کتابخانه یاری است.
اما همچنان این سئوال مطرح می شود که نقش دولت در گسترش فضای کتابخانه ای کشور و ترویج فرهنگ کتابخانی چه خواهد بود؟

*دولت مصمم به تجهیز کتابخانه ها است
معاون فرمانداری آباده به ایرنا می گوید: یکی از برنامه های دولت تدبیر و امید، سرعت بخشیدن به روند ساخت و ساز کتابخانه های عمومی بویژه در مناطق محروم و روستایی است اما با شرایط فعلی اقتصادی تمرکز دولت بیشتر بر روی تجهیز کتابخانه ها خواهد بود هرچند هرسال بودجه ای نیز برای احداث کتابخانه های عمومی در نظر گرفته می شود.
محمدباقر کاظمی، وابسته بودن به نیم درصد درآمد شهرداری ها را یکی از چالش های پیش روی کتابخانه ها دانست و تاکید کرد که باید شهرداری ها نسبت به پرداخت آن مکلف شوند.
وی امیدوار است که با کمک خیرین و نیکوکاران فرهنگی، بتوان به توسعه فضای کتابخانه ای در شهرستان آباده کمک کرد.

*آباده نامزد کسب عنوان پایتخت کتاب ایران
پایتخت کتاب ایران عنوانی است که هرسال به یک شهر اعطا می‌شود که بر اساس نظر هیات داوران بهترین برنامه را برای ترویج کتابخوانی ارائه کرده باشد. این طرح با مشارکت برخی از نهادهای دولتی و غیردولتی ازجمله سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی و دیگر نهاد‌ها و سازمان‌های فعال و علاقه‌مند در این زمینه اجرا می‌شود.
با توجه به هر آنچه در این گزارش گفته شد، شهرستان آباده نامزد کسب عنوان پایتخت کتاب ایران در سال97 است؛ عنوانی که به گفته رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آباده، اگر به شهرستان تعلق گیرد قطعا گره بزرگی از مشکلات و کمبود فضای کتابخانه ای در این شهرستان را باز خواهد کرد.
علی اکبر عرب شیبانی معتقد است که علی رغم همه مشکلات در حوزه کتاب و کتابخوانی، آباده از دیرباز جایگاه ادیبان و هنرمندان بنام ایران اسلامی بوده و این فرزانگان با خدمات ماندگار خود نام این دیار را برای همیشه در تاریخ این مرزو بوم ثبت کرده‌اند.

*ساخت بیش از پنجاه درصد کتابخانه های آباده توسط خیرین
با این اوصاف در شهرستان آباده که سالیان درازی است به مهد فرهنگ و هنر در استان فارس شهرت دارد خیرین در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی،ورزشی، عمرانی و ... فعالیت می کنند.
هرچند بیش از پنجاه درصد از کتابخانه های فعلی شهرستان آباده توسط خیرین و حامیان مالی طرح های عمرانی و فرهنگی ساخته شده اما باز هم کمبود فضای کتابخانه ای در این شهرستان احساس می شود و نیاز است فرهنگ کتابخانه سازی و تجهیز کتابخانه ها بیش از گذشته در این شهرستان گسترش یابد.
آباده در 271 کیلومتری شیراز واقع شده است.
گزارش: سعادت ** انتشاردهنده: غلامرضا مالک زاده
1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.