نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به توسعه، نباید عزت ملی پایمال شود، گفت: در توسعه هر جامعه، حفظ فرهنگ از هر گونه انحراف دارای اهمیت فراوانی بوده و باید طراحی توسعه، مبتنی بر آموزه‌های فرهنگی بوده و منجر به استقلال فرهنگی شود.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سید محمد علی آل‌هاشم در دومین نشست هم‌اندیشی سند تدبیر توسعه استان، اظهار کرد: توسعه‌ی فرآیندی دارای وظایفی گسترده و بخش‌های محیطی مرتبط با محیط‌های زندگی انسان‌هاست و همچنین توسعه به مفهوم کمی و کیفی، دارای ابعاد مختلفی مانند اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی است.
وی با تاکید به اینکه در توسعه پایدار مهم‌ترین سرمایه کشور، نیروی انسانی است، بیان کرد: بدیهی است که بالندگی سرمایه‌های عظیم در گرو فرهنگ بوده و به مدد فرهنگ است که آدمیان در کنار یکدیگر زندگی و تعامل کرده و در سایه‌ی آن به تعاون با یکدیگر می‌پردازند.
وی اضافه کرد: در فرآیند شهرسازی، ساختمان‌سازی و... در حقیقت در حال ترویج و تولید فرهنگ هستیم؛ فرهنگ باید در تولید، خدمات، صنعت، سیاست خارجی و تصمیمات امنیتی رعایت شود.
حجت‌الاسلام آل‌هاشم با بیان اینکه توسعه‌ی فرهنگی زیربنای توسعه در سایر ابعاد است، افزود: در فرآیند توسعه استان نیز باید رشد اخلاق، عواطف و معنویات را مورد توجه قرار داد؛ این موارد در حکومت اسلامی جزو اهداف بالادستی بوده و هرگونه طراحی برای توسعه بدون توجه به این موارد، جایگاهی در جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت.
وی ادامه داد: طبق دیدگاه مقام معظم رهبری، توسعه‌ای مطلوب است که منجر به رشد اخلاق و معنویت افراد جامعه شده و ارتقای سطح سواد، وضعیت عملی و مهارتی را در پی داشته باشد؛ برای تحقق توسعه‌ی پویا و مستمر ضرورت دارد به این نکات توجه کنیم.
وی گفت: اگر بخواهیم جامعه‌ای پیشرفته داشته باشیم باید سطح سواد جامعه را افزایش دهیم، تعلیم و تربیت یکی از مقوله‌های مهم توسعه بوده از این‌رو نگاه عمیق به توسعه‌ی آموزش و پروش، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ضرورت دارد.
امام جمعه تبریز افزود: ارتقای میزان پایبندی به شعائر اسلامی، ارتقای پایبندی به هویت ملی و دینی، پایبندی به قانون، اعتماد مردم به یکدیگر و گروه‌ها و...، میزان اعتقاد به دفاع از کیان اسلام و دفع بیگانگان، بسط و گسترس عدالت اجتماعی، حمایت از مظلومان، حفظ کیان خانواده و تاکید بر جایگاه زنان، جوانان و نخبگان باید در توسعه مورد توجه باشد.
وی اضافه کرد: در حوزه‌ی مصرف کالا و خدمات فرهنگی نیز باید توسعه سرانه‌های مطالعه و استفاده از وسایل سمعی و بصری، سرانه بازدید از نمایشگاه‌ها، مسافرت‌های سیاحتی و زیارتی، میزان استفاده از برنامه‌های رادیویی محلی ارتقا یابد.
حجت‌الاسلام آل‌هاشم افزود: در حوزه فرهنگی - مذهبی توسعه نیز توسعه مساجد، موقوفات، موسسات آموزشی، پژوهشی و دینی، توسعه زیربنای کتابخانه‌های عمومی، گسترش روزنامه‌ها و مطبوعات محلی، توسعه نشر، سالن‌های سینما، افزایش برنامه‌های رادیویی - تلوزیونی محلی، خبرگزاری‌های محلی و... مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر ارتقای عزت ملی، تشریح کرد‌: عزت ملی نوعی احساس غرور همگانی ملتی است که به واسطه داشتن فضیلت‌ها، احساس برتری کرده واحساس می‌کنند که در مقابل بیگانگان حرفی برای گفتن دارند؛ برنامه‌های توسعه باید منجر به ایجاد چنین احساسی در وجود مردم شود.
وی در پایان تاکید کرد: توسعه‌ای که استقلال فرهنگی کشور را در معرض خطر قرار دهد، توسعه مطلوب نخواهد بود!
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.