دکتر ایمانیه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آیین آغاز به کار این آزمایشگاه گفت: در این مرکز کارهای تحقیقاتی، آموزشی و درمانی انجام میشود که برای راه اندازی و تجهیز آن، حدود 200 میلیون تومان هزینه شده است.
رییس دانشکده علوم و فناوریهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به آغاز به کار واحد اختلالات رفتاری خواب (BSDU) آزمایشگاه علوم اعصاب (مغز، شناخت، رفتار) این دانشکده گفت: اختلالات شایع خواب شامل بیخوابی، خوابآلودگی زیاد روزانه و خستگی، اختلالات تنفسی هنگام خواب، اختلالات حرکتی هنگام خواب و اشکالات رفتاری هنگام خواب، در درصدی از افراد جامعه به شکلی مهم و آزاردهنده، دیده می شود.
دکتر یونس قاسمی با بیان اینکه بیتوجهی و عدم درمان اختلالات خواب نه تنها به کارآیی پایین افراد میانجامد، بلکه به تبعات قابل توجه جسمی و روانی منجر میشود، افزود: تشخیص به موقع و دقیق این اختلالات، نقش ویژهای در حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی افراد، افزایش بهره وری و کارایی و همچنین کاهش حوادث شغلی و تصادفات جادهای دارد. در بررسی اختلالات خواب و درمان آنها تستهای مختلفی طراحی، استانداردسازی و معرفی شده است که مهمترین آنها شامل پلی سومنوگرافی شبانه، تست سنجش میزان خواب آلودگی در روز، تست سنجش میزان توانایی بیدار ماندن و تیتراسیون CPAP است.
رییس دانشکده علوم نوین، اضافه کرد: هزینه راه اندازی و خرید دستگاههای واحد اختلالات رفتاری خواب به مبلغ دو میلیارد ریال، از محل بودجه دانشگاه علوم پزشکی و ستاد علوم شناختی است.
مدیر گروه علوم اعصاب دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی شیراز، تست خواب یا پلی سومنوگرافی را متداول ترین تستی معرفی کرد که در مراکز اختلالات خواب انجام می شود و توضیح داد: این تست برای تشخیص بسیاری از اختلالات خواب به عنوان روش استاندارد محسوب میشود.
دکتر محمد نامی افزود: با انجام تست خواب، مراحل مختلف خواب (خواب سبک، خواب عمیق و خواب رویا) و اتفاقات غیرطبیعی هنگام خواب تشخیص داده می شود؛ در این روش با بررسی امواج مغزی و قلبی، وضعیت تنفس، میزان اکسیژن خون و حرکات بدن می توانیم بسیاری از اختلالات و بیماریهای خواب را تشخیص دهیم و امکان درمان مناسب آن ها را مهیا کنیم. وی ادامه داد: برای انجام تست خواب، فرد باید یک شب را در آزمایشگاه خواب بخوابد؛ مدتی که فرد خواب است تعدادی حسگر وسایل دیگر برای ثبت اطلاعات لازم به بیمار متصل میشود، با وجود تغییر فضای خواب و اتصال تعداد زیادی الکترود و وسایل دیگر به بیماران، بیشتر بیماران در اندازه معمول در آزمایشگاه خواب، به خواب میروند، تنها تعداد اندکی از بیماران اظهار می کنند که نسبت به شرایط معمول خواب بدتری داشتهاند؛ در این تست، نوار عضله از یکی از عضلات پا برای ثبت حرکات پاها و همچنین از یکی از عضلات چانه برای اندازه گیری انقباضات عضلانی گرفته میشود. دکتر نامی بیان کرد: از دادههای تست خواب میتوانیم اطلاعات زیادی به دست آوریم که بعضی از آنها شامل میزان تاخیر خواب، مراحل خواب، کیفیت خواب، نامنظمیهای تنفسی مانند آپنه و هایپوپنه و ... است.
وی افزود: ناهنجاریهای ریتم قلبی، وضعیت بدن در مدت خواب و الگوی حرکت پاها، از دیگر مواردی است که از تست خواب به دست میآید. در حاشیه این برنامه، از ماکت سنگی مغز انسان که در دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی شیراز ساخته شده است، رونمایی شد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 760724
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.