دکتر عبدالرسول همتی در جمع خبرنگاران افزود: این آمار 20 سال پیش 6/6 درصد بوده و رسیدن آن به 10 درصد نشانگر رشد بسیار آن است که کنترل بیماری ها، افزایش امید به زندگی و بالا رفتن سطح سلامت جامعه از دلایل این افزایش است و با توجه به این که حدود 450 هزار نفر سالمند در استان داریم توجه به رفع نیازهای آن ها ضروری است.
وی یادآور شد: استاندارد بودن پیاده روها، خیابان ها، مبلمان شهری و ساختمان هایی که سالمندان به آن مراجعه می کنند از مواردی است که به منظور حفظ حقوق این قشر باید رعایت شود.
دکتر همتی گفت: توجه به سالمندان نیاز به یک مشارکت اجتماعی دارد اما در زمینه بهداشت و پیشگیری و با اجرای برنامه پزشک خانواده 74 درصد از جمعیت سالمند ما در فارس حداقل یکبار مراقبت های بهداشتی را دریافت کرده اند؛ این مراقبت ها به صورت خدمات 6 گانه در قالب پزشک خانواده به سالمندان ارایه می شود که شامل افراد دچار فشار خون، دیابت، چربی خون و آموزش های مربوط به تغذیه، افسردگی، سقوط و زمین خوردگی بوده است.
این مسئول دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: با توجه به پراکندگی جمعیت سالمندی در فارس به منظور ارایه خدمات مطلوب به سالمندان همکاری های بین بخشی باید افزایش یابد؛ در همین خصوص تا کنون حدود 25 درصد سالمندان معلول در منزل ویزیت شده و تحت مراقبت قرار گرفته اند. عضو گروه سلامت سالمندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز یادآور شد: با وجود این که میانگین کشوری جمعیت سالمندان 9 درصد است، فارس با 10 و یک دهم درصد بالاتر از این میزان قرار دارد. دکتر عبدالرحیم اسداللهی با بیان این که 47 درصد مراجعه کنندگان به مراکز بهداشت و درمان سالمندند، افزود: به منظور ارایه خدمات مختلف به سالمندان، فرهنگسرای دوستدار سالمند در آینده در شیراز راه اندازی می شود.
وی یادآور شد: سال گذشته 256 هزار سالمند در فارس تحت غربالگری افسردگی قرار گرفتند که 9 درصد آن ها احتمال ابتلا به افسردگی داشتند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 756577
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.