«شب شعر شیراز» همزمان با سومین جشنواره شیرازشناسی در میان حضور قابل توجه علاقمندان به شعر و ادبیات فارسی، اساتید دانشگاهی و همچنین شاعران معاصر در بوستان بعثت شیراز برگزار شد. برنامه ای که به همت مرکز شیرازشناسی برای آشنایی بیشتر مردم با ظرفیتهای فرهنگی و ادبی استان فارس به اجرا درآمد و شاعرانی همچون ایوب پرندآور، غلامعلی خوشبخت، رضا علی اکبری، غلامرضا کافی، محمد حسین بهرامیان، مرضیه مرادی، محمدکاظم حسینی، حمید روزی طلب، هادی فردوسی و محمد مرادی، نوسروده های خود را برای حاضران قرائت کردند.
به گزارش «خبرجنوب»، در ابتدای این مراسم رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، شاعران معاصر را میراث داران و حافظان فرهنگ و تمدن غنی این شهر دانست و گفت: شیراز شهری است که شیرازه تمدن و فرهنگ اسلامی ایرانی است و از لحاظ ادب و هنر از بسیاری از شهرهای کشور برتر است.
احمد همتی با اشاره به این که دو رکن از ارکان خمسه ادبیات کشور در شیراز هستند، تصریح کرد: با توجه به این که مهم ترین ابزار انتقال این مفاهیم و فرهنگ زبان هنر است پاسداشت این زبان ارزشمند ضرورت دارد.
وی بیان کرد: انجمن های شعر نه تنها در شیراز که در تمامی استان فعالیت های خوبی دارند و مردم برای حضور در این انجمن ها علاقه زیادی نشان می دهند.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان این که مرکز شیرازشناسی به صورت چند بعدی به شهر شیراز نگاه میکند، عنوان کرد: این مرکز هم به مسائل شیراز شناسی در ابعاد صنایع دستی و هنرهای تجسمی و هم به آداب، رسوم، فرهنگ و هنر شهر نگاه ویژه دارد.
وی با تاکید بر لزوم توجه هرچه بیشتر شورای اسلامی شهر شیراز به تقویت زیرساختهای گردشگری به منظور رونق اقتصاد هنر و افزایش درآمدهای ناشی از گردشگری و هنر در سومین حرم اهل بیت (ع) خاطرنشان کرد: در این زمینه یکی از کارهایی که می شود انجام داد همین فعالیتهایی است که در مرکز شیرازشناسی انجام می شود.
معاون فرهنگی شهردار شیراز با بیان این که شعر و ادبیات، برندهترین و قاطع ترین زبان انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی است، گفت: یکی از مهمترین راههای برطرف کردن آسیبهای اجتماعی کمک گرفتن از شعرا است.
همتی تصریح کرد: بسیاری از حکایات و اشعار سعدی شیرازی راهکارها و نکته های آموزشی ارزندهای در زمینه های تربیتی ارائه کرده است که صدها دانشکده علوم تربیتی آن ها را در خود ندارد.
دکتر کاووس حسن لی، استاد دانشگاه شیراز نیز در این شب شعر، ادبیات را بزرگترین عنصر فرهنگی دانست و گفت: شاعران ما در واقع بزرگ ترین سفرای فرهنگی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
وی با بیان این که همه جهان به بزرگی و اهمیت ادبیات فارسی اذعان دارند و در مقابل عظمت آن سر تعظیم فرومیآورند، اظهارداشت: شیراز شهری متفاوت است اما این تفاوت به دلیل داشتن مدیران توانمند نیست بلکه به دلیل وجود فرهنگوران ارزشمند است.
این استاد دانشگاه با اشاره به این که در همه جا شیراز را با عنوان شهر شعر و ادب می شناسند، گفت: باید پرسید این عناوین چه تفاوتی را در نگاه کارگزاران فرهنگی ایجاد کرده است؟
حسنلی در تشریح بیشتر این موضوع خاطرنشان کرد: این طبیعی است که هر کدام از شهرهای کشور نمادی مخصوص به خود داشته باشند و آن را در ورودیها و خیابان های خود به نمایش درآورند اما باید پرسید در شیراز که آن را با عنوان شهر شعر و ادب و فرهنگ می شناسند تا چه اندازه نمادهای فرهنگی، ادبی و هنری بر در و دیوار شهر خودنمایی می کند؟
وی با طرح این پرسش که شهر شیراز با همه پیشینه فرهنگی، ادبی و هنری اش چه تفاوتی با شهرهایی مثل اصفهان و تبریز دارد، اظهار داشت: حمایت مسئولان استان و مسئولان شیراز از فعالان فرهنگی، ادبی و هنری کجا دیده شده که در این شهر شاعری آرزو دارد یک میلیون و 200 هزار تومان داشته باشد تا بتواند کتاب خودش را چاپ کند؟ این جاست که باید پرسید مسئولان چقدر از فعالان ادبی، فرهنگی و هنری شهر حمایت می کنند و نقش حمایت آن ها کجاست؟
استاد دانشگاه شیراز با تاکید بر این که این شهر همه جریان های شاخص و شناخته شده شعر معاصر را در خود دارد و شاعران صاحب نامی را به خود دیده است، بیان داشت: مدیران این شهر چقدر شاعران آن را می شناسند؟
حسن لی ادامه داد: به اعتقاد من هر مدیری که می خواهد گزارش کارش را بدهد یکی از افتخاراتش باید این باشد که از چند شاعر و ادیب در طول دوران کاری اش حمایت کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نحوه برخورد مسئولان کشورهای حوزه اسکاندیناوی با نویسندگان و شاعران شان اشاره کرد و گفت: در آن کشورها وقتی کتاب نویسنده ای به کتابخانه های عمومی وارد می شود و در اختیار عامه مردم قرار می گیرد به صورت قانونی، مبلغی به حساب نویسنده یا شاعر آن مجموعه واریز می شود چرا که معتقدند با ورود کتاب به کتابخانه ها بخشی از مشتریان ناشر، مولف، نویسنده و یا شاعر که میتوانستند خریدار بالقوه کتاب باشند از بین می رود و باید به طریقی جبران شود.حسنلی با بیان این مطلب گفت: حال جای این سوال باقی است که مسئولان ما چگونه از نویسندگان، شاعران، هنرمندان و مولفان کشور حمایت می کنند؟
استاد دانشگاه شیراز در پایان سخنان خود خطاب به اعضای شورای شهر شیراز گفت: امیدواریم اعضای شورا در طول دوران کاری خود فکری برای حمایت از نویسندگان و شاعران این شهر بکنند و در پایان کارشان گزارش دهند که از چند شاعر و نویسنده در راستای چاپ آثارشان حمایت کرده اند چرا که حمایت عملی آن ها می تواند زمینه تثبیت این رفتار در کشور را فراهم نماید.
گفتنی است، جشنواره «شیراز شناسی» بعدازظهر فردا جمعه در بوستان بعثت شیراز به کار خود پایان می دهد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 740805
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.