دکتر موسی صالحی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درست است که امگا 6 یکی از اسید چرب های ضروری بدن است ولی از منابع دیگر به میزان مورد نیاز تامین می شود و استفاده زیاد از روغنی با امگا6 بالا می تواند خطر آفرین باشد .
متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه امگا3 جزء اسیدهای چرب ضروریی میباشد که در مواد غذایی کمی وجود دارد و باید تامین شوند گفت : البته نکته قابل ذکر این است که شکی در آن نیست که در صورت امکان استفاده روغن را به حداقل برسانیم و از روش‌های دیگر پخت و پز مانند آب پز کردن استفاده کنیم .
دکتر صالحی اضافه کرد: به خاطر داشته باشید هیچ روغنی برای سرخ کردن خوب نیست. سرخ کردن یعنی نابود کردن غذا، یعنی دشمنی با سلولهایی خودی، یعنی خیانت به فرزندانمان که ذایقه آنها را با سرخ کردنی عادت می دهیم.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ادامه گفت : اسید آمینه در آب پز تغییر شکل نمی دهد، اما در سرخ کردن و کباب کردن تغییر شکل می دهد و به شکل هیدرو سیکلیک در می آید و سرطان زا می شود. این هم برتری پروتیین گیاهی به حیوانی را نشان می دهد. چون پروتئین گیاهی را آب پز می خورند، ولی پروتئین حیوانی را سرخ شده یا کباب شده می خورند.
صالحی ادامه داد: بسیاری از مردم فکر می کنند خوشمزه یعنی سرخ شده و تا غذایی سرخ نکنند راضی نمی شوند. در حالی که سرخ کردن یعنی نابود کردن غذا، تولید آکریل آمین و هیدرو سیکلیک آمین؛ سرخ کردن همه ارزش غذایی را از بین می برد و ترکیبات سرطان زا بجا می گذارد.
وی بیان کرد: سرخ کردن مصرف روغن را در کشور بالا می برد، کشور ما مجبور می شود میلیون ها تن روغن پالم وارد کند، تف (تفت) دادن تا آنجا که رنگ پیاز عوض نشود و با ادویه هایی مثل گشنیز، آویشن، بابونه، رازیانه، دارچین و زیره غذا را خوشمزه کردن مجاز است و دست همه این شرکت های واردات روغن را از دامن سلامتی مردم کوتاه خواهد کرد.
6113/ 2027
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.