میلاد عرفان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، در پاسخ به این سوال که فضای مجازی چقدر به رشد سرایش و خوانش رباعی کمک کرده است و راه‌­های استفاده مطلوب از این فضا چیست، اظهار داشت: پدیده فضای مجازی هم آثار مثبت و هم آثار منفی مختلفی دارد. یکی از ویژگی­‌های مثبت آن می­‌تواند رشد رباعی و کوتاه‌­سرایی باشد به این علت که امروزه پیام هرچقدر کوتاه‌­تر باشد موثرتر است و اشعار کوتاه این نقش را به نحو احسن اجرا می­‌کنند.

وی افزود: از عوارض این فضا می­‌توان به گسترش اشعار شاعران تازه­‌وارد و آموزش ندیده در بین مخاطبان اشاره کرد که نه تنها کمکی به سیر رباعی نمی­‌کند بلکه ظلم بزرگی در حق رباعی حقیقی است و پیشنهاد می‌کنم شاعران جوان مسئله آموزش را جدی بگیرند و در فضای مجازی به منابع، صفحات، کانال­­‌ها و گروه‌­هایی که افراد متخصص راه­‌اندازی کرده­‌اند مراجعه کنند.

عرفان‌پور خاطرنشان کرد: همچنین شاعران و علاقمندان مطالعه را جدی بگیرند، مباحث کلی شعر را پیگیری کنند، اشعار خوب بخوانند و از حضور اساتید و اهل فن استفاده کنند.

شاعر جوان شیرازی سیر رباعی را پس از انقلاب و به ویژه در بین شاعران جوان امیدوارکننده و ممتاز دانست و اظهار داشت: با توجه به بازه زمانی اندک بعد از انقلاب و با توجه به استقبال بیش از حد شاعران و مخاطبان به این قالب می‌توان از لحاظ تعداد و قوت کیفیت رباعی­های این 40 سال را با کیفیت رباعی­‌های سروده شده در قرن 8 یا 9 برابر دانست.

وی به تاثیر شاعران بزرگی نظیر سلمان هراتی، قیصر امین­‌پور، سید حسن حسینی بر رباعی امروز اشاره و عنوان کرد: بعد از احیای این قالب پس انقلاب توسط این شاعران بزرگ رباعی حال و هوای تازه‌ای به خود گرفت و آثار برجسته­‌ای به سابقه ادبی ایران اضافه شد سپس حدود 15 سال شاهد رکود دوباره این قالب بودیم تا اینکه شاعرانی نظیر بیژن ارژن، ایرج زبردست و جلیل صفربیگی روح تازه­‌ای در آن دمیدند و رباعی از لحاظ مضمون و لفظ متفاوت و قابل توجه شد.

عرفان‌پور در مورد شعر اجتماعی و جایگاه آن گفت: شعر اجتماعی پدیده­ گسترده­‌ای است و رویکرد شاعر در این نوع شعر بسیار مهم است. شاعر باید بداند که این شعر را به چه هدفی سروده است؟ آیا در جهت استقبال کردن یک قشر خاص سروده است؟ آیا علاقه دارد صرفا شاعری اجتماعی باشد و مخالف قدرت موضع بگیرد؟ آیا قصد اصلاح کشور را دارد و از سر دلسوزی دست به سرایش زده است؟

این شاعر جوان کشور افزود: شعری تاثیرگذار است که از سر دلسوزی و صدق گفته شده باشد و شعری که صادق نباشد روح تاثیرگذاری در آن دمیده نشده است، شعر اجتماعی و انتقادی نقطه عطف خود را در دوران مشروطه طی می­‌کند و در دوران انقلاب و بعد از آن هم شاهد این تاثیرگذاری هستیم و معتقدترین شاعران ما منتقدترین شاعران ما بوده­‌اند و نقدی درون­‌گفتمانی در اشعار آنان مشاهده می‌شود.

شاعر آیینی کشور در پاسخ به تنوع فضا و قالب اشعار خود و گرایش‌­­اش به اشعار آیینی گفت: یکی از نشانه­‌های صدق در شعر شاعران تنوع موضوعی اشعار است چون انسان ابعاد مختلفی دارد و در حالات مختلف دغدغه­‌ها و احساسات مختلفی به سراغ او می‌آید و نمی‌تواند ابعاد دیگرش را از خودش دور کند به بیان دیگر شاعران تک موضوعی ابعاد دیگر خود را بایکوت کرده‌­اند.

وی خاطرنشان کرد: درمورد اشعار آیینی هم باید گفت که بررسی این زمینه از دغدغه­‌های همیشه من بوده است و باید تاکید کرد که شعر آیینی صرفا مدح و مرثیه نیست و در واقع شعری آیینی محسوب می‌شود که موضع دینی داشته باشد یعنی در موضوعات مختلف از مواضع دین اسلام پیروی کند در حالی­ که ما با این موضوع فاصله داریم و باید تلقی شاعر و مخاطب از این مفهوم دقیق‌­تر شود.

عرفان‌پور خاطرنشان کرد: در مورد تنوع قالب هم باید گفت که با اینکه بیشتر به عنوان رباعی‌سرا شناخته شده­‌ام اما هیچ وقت خودم را به آن محدود نکرده‌­ام چون همانطور که قبلا هم گفتم شاعر حالات مختلفی دارد و هر حالت زبان و ساختار خودش را می‌طلبد و شاعری که مسلح به قالب‌های دیگر باشد به صورت ناخودآگاه به آن قالب که متناسب با حال و هوای اوست روی می­‌آورد ضمن اینکه این فضاها و قوالب به بهبود یکدیگر نیز کمک می­‌کنند.

وی درباره آخرین کتاب منتشر شده‌­اش نیز اظهار داشت: کتاب آخرم با عنوان «درباره تو» در بردارنده 60 رباعی است و کتاب دیگرم هم با عنوان «راه­‌بندان­» در مسیر چاپ قرار دارد که شامل 65رباعی است و ان­شاالله به نمایشگاه کتاب امسال می‌­رسد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 621842
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.