به گزارش خبرنگار ایرنا ، تقلب ها و تخلفات در تولید فرآورده های گوشتی که توسط شرکت های غیرمعتبر و خاطی انجام می پذیرد معمولا هر از چند گاهی به رغم همه نظارت ها و بازرسی ها باز هم اتفاق می افتد ، افزودن پودر استخوان به فرآورده های گوشتی ، مخلوط کردن گوشت سر حیوان و احشای حیوانی مانند گوشت شش و کلیه و کبد به جای گوشت مناسب و استفاده از گوشت حیوانات ارزان قیمت و حتی معدومی در تولید این فراورده ها دور از ذهن نیست و چه بسا در تولید محصولات تقلبی دیده شود .
افزودن پودر خون به همبرگر و سوسیس و کالباس ، رعایت نکردن فرمول استاندارد و افزودن مقادیر زیاد مواد افزودنی ومواد پرکننده، افزودن نیتریت به مقادیر بیش از حد برای بهبود رنگ و جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها و اضافه کردن یک نوع باقلای مشابه پسته در کالباس پسته دار از دیگر تقلب هایی است که از سوی منتقدان فراورده های گوشتی مطرح می شود .
خبرنگار ایرنا موضوع استفاده از باقلا به جای پسته در تولید کالباس را با برخی از صاحبنظران و کارشناسان حوزه اقتصاد ، بهداشت و سلامت و استاندارد در میان گذاشت ، دکتر حسین نیک نهاد ، متخصص فارماکولوژی و توکسیکولوژی و عضو هیات علمی گروه بیوتکنولوژی دارویی و معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دکتر محمدمهدی رزمجو مدیر نظارت بر فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی که مسئولان نظارتی در این زمینه هستند هنوز به سوالات ما پاسخ نداده اند و ما امیدواریم در روزهای آتی بتوانیم با آنها گفت و گو کنیم .
مهندس جمال رازقی مدیر عامل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در این زمینه و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا با بیان اینکه من هم این مطلب را شنیده ام که در تولید کالباس به جای پسته از باقلا استفاده می کنند گفت :تاکنون مستندی دراین زمینه به دستم نرسیده است ، در هر حال و در صورت استفاده ، این کار تقلب است و حتما برای بیماران فاویسم مشکلات اساسی ایجاد خواهد کرد.
رازقی جهرمی افزود: باید توجه داشت که اغلب واحدهای تولید کننده سوسیس و کالباس متاسفانه به اقدامات تقلب روی آورده اند که ساده ترین راه فهمیدن قیمت کالاهایی است که در بازار عرضه می کنند ، واقعا سوسیس و کالباس کیلویی دو هزار تومان با چه ماده اولیه ای تولید شده است ؟ این وظیفه دستگاه های نظارتی است که دراین زمینه بیشتر نظارت کنند .
مهندس مرتضی رهنما مدیر کل استاندارد استان فارس نیز در گفت و گو با خبرنگارایرنا با بیان اینکه استفاده از باقلا به جای پسته در تولید کالباس مصداق تقلب است گفت : ما تا کنون به شکایتی دراین زمینه برخورد نکرده ایم اما قطعا اگر مواردی باشد قابل رسیدگی و پیگیری است .
رهنما، استفاده از مواد غیر مجاز در تولید کالباس را تخلف و تقلب دانست و گفت : اگر در تولید محصول کالباس ، باقلا استفاده شود و محصول را با عنوان کالباس محتوی پسته به مردم عرضه کنند این کار قطعا تقلب و تخلف است ، اینگونه عرضه محصول نوعی فریب کاری و قابل رسیدگی است ، از نظر عرف بازرسی نیز استفاده از باقلا به جای پسته نوعی کم فروشی است که مسوولان بازرسی و نظارت مسولیت برخورد دارند ،چنانچه این موارد به صورت مصداقی و مستند به اداره استاندارد عرضه شود قطعا پروانه متخلفان باطل خواهد شد .
مدیر کل استاندارد فارس به خطراتی که مصرف کالباس باقلا دار برای بیماران فاویسم به دنبال دارد پرداخت و گفت :به خطر افتادن سلامت مردم درمصرف این محصولات جرم سنگینی است که قطعا سازمان های مسئول و ناظران و بازرسان در برابر آن نباید کوتاه بیایند و این جرم برخوردهای سختی به دنبال دارد .
کارشناسان بهداشتی بارها نسبت به مصرف بی رویه کالباس و سوسیس به ویژه در بین قشر نوجوان جامعه هشدار داده اند ، به گفته کارشناسان سوسیس و کالباس از جمله گوشت های پر چرب بشمار می آیند و موجب اضافه وزن، چاقی ، دیابت ،بیماری های قلبی عروقی می شوند .
دکتر موسی صالحی متخصص رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا ، استفاده از باقلا به جای پسته در کالباس را زیان آور توصیف کرد و با تردید در قیمت کالباس های عرصه شده در بازار گفت : کالباس با این قیمتی که دارد، هرگز نمی تواند حاوی پسته باشد.
از آنجا که این مواد همراه با نان سفید بدون سبوس ، سس ها و نوشابه ها سرو می شود مضرات مصرف آن نیز تشدید می شود.
نیترات سدیم مصرف شده در کالباس به راحتی به نیتریت تبدیل می شود که با ترکیب شدن با ترکیبات غذایی همچون آمین ها و آمید ها در بزاق دهان و معده و کولون و مثانه تبدیل به ترکیبات نیتروز که ماده ای سرطان زا می باشد میشود .ابتلا به سرطان کولون روده بزرگ ، معده و لوزالمعده در مصرف کنندگان این محصولات دور از ذهن نیست .
نمک زیاد سوسیس و کالباس نیز موجب افزایش فشار خون می باشد ، این محصولات دیر هضم اند و موجب سوء هاضمه و به هم ریختگی دستگاه گوارش می گردد .
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.