مهرزاد لطفی روز چهارشبه با اشاره به اینکه مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا از افراد بدون بیماری زمینه‌ای در فارس کمتر از ۱۰ درصد است افزود: کاهش حداکثری آمار مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا، از افراد بدون بیماری زمینه ای و گروه‌های غیر پُر خطر یک موفقیت چشمگیر است.

دکتر لطفی ادامه داد: با افزایش آزمایشگاه ها و توسعه امکانات تشخیصی در استان فارس، سه هزار و ۴۸۸ بیمار مبتلا به کرونا تاکنون شناسایی شده اند که این سطح از غربالگری، مورد استقبال وزارت بهداشت قرار گرفت.

وی یاد آور شد : افرادی که از قبل دچار بیماری‌های زمینه ای هستند، ریسک بیشتری در ابتلا به ویروس کرونا داشته و نسبت به افراد سالم و بدون بیماری زمینه ای، خطر بیشتری آن‌ها را تهدید می‌کند؛ بنابراین رعایت نکات بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و ماندن در خانه برای این افراد ضرورت بیشتری دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در کنار اقدامات تشخیصی و غربالگری، تیم های درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با جانفشانی و دانش گسترده، توانسته اند در نجات جان بیماران مبتلا به کروناویروس به موفقیت های گسترده ای دست یابند، اظهار کرد: ثمره این تلاش، کاهش حداکثری آمار مرگ و میر بیماران، به کمترین میزان بوده و موجب شده ۹۰ درصد موارد فوتی جزو گروه های پرخطر باشند که این موفقیت می تواند به عنوان الگویی در سطح بین المللی مطرح شود.

 لطفی این موفقیت را مدیون همت دسته جمعی و خدمات شبانه روزی اساتید و تیم های پرتلاش بهداشت و درمان فارس عنوان کرد و گفت: امید است با مشارکت گسترده مردم در امر سلامت خود و حمایت سازمان ها و نهادها، همچنین به پاس این حجم از خدمات تیم های سلامت، بتوانیم در آینده نزدیک بر این اپیدمی فائق آمده و شاهد ریشه کنی آن باشیم.

متخصصان علوم پزشکی معتقدند : افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، با ۱۷.۳ بیشترین ریسک ابتلا به ویروس کرونا را در میان بیماری‌های دیگر دارند. این افراد باید نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کرده و داروهای تجویزی پزشک را با رعایت استراحت در خانه، به طور مرتب مصرف کنند.

پس از آن، افراد دیابتی با ۱۴.۲ درصد، در میان بیماری‌های دیگر ریسک بیشتری برای ابتلا به ویروس کرونا دارند. این افراد نیز در روزهای اپیدمی کرونا باید مراقب تغذیه و رژیم غذایی خود باشند.

احتمال ابتلا به ویروس کرونا در افراد مبتلا به سرطان نیز ۵.۵ درصد است. این افراد به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدنشان، باید با رعایت نکات بهداشتی از ابتلا به این ویروس پیشگیری کنند.

بیماری‌های مزمن کلیوی، ۳.۴ درصد ریسک مبتلا شدن به ویروس کرونا را بالا می‌برد. این افراد نیز مانند بیماران زمینه ای دیگر، ملزم به رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا هستند.

خطر ابتلا به ویروس کرونا در افرادی که از قبل دچار بیماری‌های ریوی هستند نیز وجود دارد؛ چرا که این ویروس به ریه‌ها بیشترین آسیب را رسانده و تاثیرات مخربی بر روی آن‌ها می‌گذارد. بیماری‌های ریوی ۲.۳ درصد و آسم به عنوان نوع خاصی از این بیماری‌ها ۱.۲ درصد ریسک ابتلا به ویروس کرونا را بالا می‌برند.

افرادی که بیماری‌های مزمن خونی دارند، نسبت به سایر افراد با بیماری‌های زمینه ای ۲ درصد ریسک ابتلا به ویروس کرونا را دارند. ابتلا به اختلالات مزمن عصبی ۱.۴ درصد، بیماری‌های مزمن کبدی ۰.۸ درصد و بیماری‌های مادرزادی ۰.۳ درصد ریسک ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهند.

افراد دارای بیماری HIV یا ایدز در میان همه بیماری‌های زمینه ای، کمترین ریسک ابتلا به ویروس کرونا را دارند. این بیماری تنها ۰.۲ درصد ریسک ابتلا به ویروس کرونا را بالا می‌برد.

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا ظهر سه‌شنبه (نهم اردیبهشت‌۹۹) تعداد ۹۲ هزار و ۵۸۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار جانباختگان ناشی از بیماری در کشور به پنج هزار و ۸۷۷ نفر رسید.

در استان فارس، علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، رستم ، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا ، بختگان ، کوهچنار و سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده‌اند.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.