کتابخانه‌ دانش‌آموز شیراز، بزرگترین کتابخانه دانش‌آموزی در جنوب کشور به‌شمار می‌رود. این کتابخانه که در سال ۱۳۷۸ تاسیس شده است در سال ۱۳۹۴ به سازمان دانش‌آموزی سپرده شد و دارای مخزنی ۲۰۰ هزار جلدی شامل انواع کتاب‌های تخصصی، عمومی و کمک درسی است.

فرهاد اسماعیلی، سه‌شنبه در نشست هیات امنای کتابخانه دانش‌آموز، از این کتابخانه به عنوان آبروی فرهنگی شهر شیراز یاد کرد و حراست از آن را ضروری دانست.

وی با اشاره به پایتختی کتاب شهر شیراز در سال ۹۹ اظهار داشت: از شرایط این پایتختی باید برای کتابخانه دانش‌آموز و سایر کتابخانه‌ها استفاده کرد و در این راه هم‌افزایی با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط ضروری است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه مرکزیت کتابخانه دانش آموز باید حفظ شود، گفت: برای کتابخانه دانش آموز در سطح وزارتخانه باید ساختار تعریف شود و این مهم نشان‌دهنده جایگاه مهم کتابخوانی است.

اسماعیلی، اهمیت کتابخانه دانش‌ آموز را در کتابخوان کردن دانش آموزان دانست و افزود: پژوهش درباره افزایش سهم دانش‌آموزان در کتابخوانی بسیار مهم است، همچنین توجه به سلیقه دانش‌آموزان در تالیف کتاب‌ها را باید مد نظر داشت و آنان را باید از منظر خودشان دید، بنابراین روش‌های جدید تالیف کتاب به لحاظ مخاطب سنجی و سنجش سلیقه ها اهمیت دارد.

وی ادامه داد: کتابخانه دانش‌آموز با کلاس‌های درس در کل این استان پیوند دارد از این رو فعالیت آن باید در مدارس نیز نمود داشته باشد.

عنوان پایتختی کتاب ایران پس از برگزاری پنج دوره از این رویداد فرهنگی به کلانشهر شیراز رسید. این شهر جزو دوره نخست این رویداد در سه دوره گذشته در جمع راهیافتگان به مرحله نهایی پایتختی کتاب ایران بود اما موفق نشد برترین رتبه را کسب کند. مهم‌ترین عملکردها و برنامه‌های شیراز در دوره ششم، همکاری نهادهای شهری در ترویج فعالیت‌‎های کتابخوانی، بازسازی قدیمی‌‏ترین کتابخانه در جنوب ایران، ایجاد‎ باغ کتاب، ایجاد کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان، ایجاد شبکه شهروندان دوستدار کتاب، اعلام فراخوان انتخاب کتاب سال فارس و برنامه ویژه مفاخر اعلام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.