محمد جواد مرادیان، چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به افزایش تماس‌های گرفته شده با مرکز ۱۱۵ اورژانس افزود: در روزهای عادی در استان روزانه بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تماس با این مرکز گرفته می‌شد که با شیوع بیماری کرونا و انتشار اخبار مرتبط با این بیماری در جامعه، این تماس‌ها به چهار هزار تماس افزایش یافته است.
وی ادامه داد: از مجموع این تماس‌ها نیز ۵۰ درصد مربوط به سوالاتی است که در مورد بیماری کرونا پرسیده می‌شود.
او اظهار داشت: در چنین شرایطی باید منابع و ظرفیت‌ها را برای کسانی در نظر بگیریم که واقعا نیازمند به خدمات و فوریت‌های پزشکی هستند.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس اضافه کرد: بخش عمده تماس‌هایی که با ۱۱۵ برقرار می‌شود مربوط به کسانی است که یکی از علایم اولیه بیماری کرونا از قبیل تب، سردرد، آب ریزش‌بینی و یا تنگی نفس دارند و تقاضای راهنمایی دارند.
مرادیان گفت: اینگونه تماس‌ها از موارد غیر فوریت‌های پزشکی است که از طریق تماس با ۱۸۱۹ و ۴۰۳۰ می‌توانند به پاسخ لازم برسند و شهروندان اجازه دهند که تلفن ۱۱۵ برای مواردی باشد که شدت بیماری فرد زیاد شده و علائمی دارد که نیاز است به سرعت خدمات فوردیت‌های پزشکی دریافت کند.
وی اضافه کرد: بیماری کرونا یک بیماری شبیه سرماخوردگی و آنفولانزا است و می‌تواند از یک تب، آبریزش‌بینی، سوزش‌گلو یا گلودرد و بدن درد آغاز شود اما آنچه که برای ما نگران کننده است وجود علایمی مانند تب بسیار شدید، تنگی نفس، کاهش سطح هوشیاری، سرفه‌های مکرر، تهوع و استفراغ است که فرد دارای چنین علایمی باید به مراکز درمانی منتقل شود.

مرادیان اظهار داشت: حوزه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از طریق پزشک خانواده اقدام به برقراری تماس با مردم و جمعیت تحت پوشش پزشک خانواده خواهد کرد، یعنی هر پزشک خانواده مکلف شده که با جمعیت تحت پوشش خود تماس بیگرد و ضمن ارائه آموزش، کار غربالگری را نیز انجام دهد.
وی گفت: این بیماری بسیار مسری و واگیردار است و الان در مرحله‌ای قرار داریم که هرچه تردد مردم به ویژه افراد دارای علایم بیماری کمتر باشد امکان سرایت آن نیز کمتر می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.